Recension

TV4:s Talang – en sönderklippt show utan talanger

TV4 är knappast några visionärer när det gäller talangtävlingar. De kör på samma gamla trötta koncept år efter år, oavsett hur dålig programmet är och oavsett hur få som tittar. Eller så dammar de av gamla koncept. Som Talang. Efter en kort sejour hos TV3 – som förvisso gav oss Jon Henrik Fjällgren, men i övrigt var totalt misslyckat – är showen tillbaka hos TV4. Och det är en mycket märklig produktion – med tre tydliga problem.

LaGaylia Frazier har genuin entusiasm och glädje som höjer energin och för in lite värme i en annars ytterst maskinellt producerad show.

För det första kryllar inte Sverige av tillräckligt spännande talanger för att fylla ett sådant här program. Det blir helt enkelt sällan några överraskningar eller WTF-ögonblick. Det är den vanliga blandningen av mediokra sångare, dansare och trollkarlar. Med några undantag för några kids som överraskar med oväntade talanger eller ungdomar som har oväntat bra röster – men som inte skulle ha haft en chans i den amerikanska eller brittiska versionen. Kanske blir kvalitén bättre längre fram, men det här har alltid varit problemet med Talang. Nivån är sällan särskilt hög.

För det andra är juryn helt obegriplig. David Batra ska gissningsvis stå för humorn, men är den klart tråkigaste. Alexander Bard ska vara Alexander Bard, men känns mest malplacerad när de flesta akter inte handlar om musik. Kakan Hermansson är ju alltid härlig, men varför just hon skulle vara lämpad för juryjobb i den här sortens tävling fattar jag inte riktigt.

Svenska Talang däremot klipper sönder var och varannan audition.

Och sedan den mest märkliga: LaGaylia Frazier, som inte är Sveriges mest kända sångerska direkt och som dessutom pratar engelska halva tiden. Hon är dock överraskande bäst i juryn. Hon har genuin entusiasm och glädje som höjer energin och för in lite värme i en annars ytterst maskinellt producerad show. Och thank god att vi inte ser Bert Karlsson i juryn igen…

För det tredje – och det här är det största problemet – är klippningen helt off. Det är tydligt att TV4 har sneglat som fan på den amerikanska och den brittiska versionen som är oerhört tajt klippta. De showerna är mästerliga på att klippa ihop själva akterna på ett snyggt sätt med helt rätt balans mellan publik- och juryreaktioner och själva showen. Svenska Talang däremot klipper sönder var och varannan audition.

Men hur bra de än är så är Talang inte så mycket att ha när talangerna är mediokra, juryn märklig och allt klipps ihop helt galet.

Så pass att jag inte fattar hälften av akterna, speciellt inte de som är dansnummer. Det klipps in så mycket reaktioner från publik och jury att det knappt blir begripligt vad som händer på scenen. Det är tydligt att de inte filmar och klipper in anpassat efter varje nummer, utan kör samma klippteknik oavsett vad som händer på scenen. Det funkar inte när det är dansnummer då hela dansekvenser offras för tio klippbilder på juryn. Och det är riktigt problematiskt då det ändå är talangerna som utgör programmet.

Finns det några ljuspunkter då? Ja, programledarduon – Kristina »Keyyo« Petrushina och Pär Lernström – har bra kemi med varandra och med akterna och de känns naturliga i sina roller. Keyyo borde bli programledare jämte Pär även i Idol för att få in lite ny energi i det programmet. Men hur bra de än är så är Talang inte så mycket att ha när talangerna är mediokra, juryn märklig och allt klipps ihop helt galet. Det är verkligen synd att Sverige inte har bättre talangtävlingar än så här.

Talang sänds i TV4 på lördagar kl 20.

Just nu på TVdags

Självskryt

När The Guardian behövde experthjälp … kom de till TVdags

29 april, 2017
Tablåtips 29/4

Bäst på tv i kväll: Urstark tredje säsong av Madam Secretary

29 april, 2017
Sport

Joshua vs Klytjko – största tungviktsmatchen sedan 1990-talet

29 april, 2017
Lista

TVdags bjuder på 3 SVT Play-tips till fredagsmyset

28 april, 2017
Tablåtips 28/4

Bäst på tv i kväll: Kristen Wiig i indiepärlan Hateship Loveship

28 april, 2017
Kommentar

Ellen DeGeneres firar 20 år sedan hennes ikoniska komma ut-tv-ögonblick

28 april, 2017
Klipp

Se nya videon för Haims »Right Now« – regisserad av Paul Thomas Anderson

28 april, 2017
Kommentar

The Handmaid's Tale – ett knytnävsslag rakt in i tryggheten

28 april, 2017
Streamingtips

Modine & Pfeiffer briljerar i Jonathan Demmes mysiga Gift med maffian

27 april, 2017
Nyhet

Kanalbristen blev för svår – Magine lägger ner sin tv-tjänst i Sverige

27 april, 2017
Tablåtips 27/4

Bäst på tv i kväll: Nytt avsnitt av SVT-dokun 30 liv i veckan

27 april, 2017
Nyhet

Årets bästa tv-nyhet! The Good Fight till HBO Nordic!

27 april, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel