Nypremiär från Nonstop Timeless

Tidig julafton för giallo-fans – blodig Argentokavalkad på VOD!

Först och främst, vad är egentligen en giallo?

Giallo betyder gul—vilket var omslagsfärgen på en mångårigt populär linje pocketdeckare i Italien—och för italienska filmtittare är det synonymt med »thriller« , det vill säga allt från t ex Gasljus till När lammen tystnar. Utanför landets gränser är dock kriterierna snävare. Där står begreppet för en underkategori bestående av braskande iscensatta mysterier med ett tungt fokus på slippriga mordscener. Filmerna utspelar sig som oftast i en urban miljö befolkad av fotomodeller och jet set-typer som går gruvliga öden till mötes i modernt inredda lyxlägenheter. Giallon är också en markant auteurdriven genre där varje regissör trots tids- och budgetmässiga begränsningar lyckades sätta sin högst personliga prägel på verken. En Mario Bava-film känns exempelvis alltid igen på hans måleriska kompositioner och grälla färger, medan Dario Argentos signaturgrepp kan sägas vara en desorienterade kamerateknik, skarp ljussättning och extremt musikbruk.

Argento i likhet med John Carpenter och Tobe Hooper hör till den kategori av kultregissörer vars verkshöjd har dalat med skoningslös konsekvens sedan nittiotalet.

Nu, i samband med fyrtioårsjubileet av det bloddränkta mästerverket Suspiria, släpps en svit av just Dario Argentos filmer till en streamingtjänst nära dig—för första gången helt oklippta. Inte ett självklart glädjebud för sparsmakade giallo-konsumenter, då Argento i likhet med John Carpenter och Tobe Hooper hör till den kategori av kultregissörer vars verkshöjd har dalat med skoningslös konsekvens sedan nittiotalet. Argentos två senaste insatser i registolen, Giallo (2009) och Dracula 3D (2014) kan få den mest ihärdiga apologet att hastigt byta samtalsämne, och när maestron för tre år sedan bad sina fans att hysta in pengar till Indiegogo-projektet The Sandman kändes bidragen obekvämt nära ett medberoende.

Fast i det här fallet kan vänner av rakkniven finna ro, för det som nu kommer till VOD är ett pärlband av regissörens mest uppskattade verk:

Ljudet från kristallfågeln (1970)

På hiatus i Rom bevittnar den amerikanske författaren Sam Dalmas under en kvällspromenad ett mordförsök på ett stängt konstgalleri. Han lyckas skrämma iväg angriparen och offret överlever, men något i hans minne av brottsscenen känns fel. I sina försök att nå sinnesfrid kring vad han såg ådrar han sig dödlig uppmärksamhet.

En stark regidebut som lanserade ett återkommande tema i Argentos filmer: den personliga uppfattningens bedräglighet. Kristallfågeln är löst baserad på pulpförfattaren Fredric Browns roman Det tysta skriet och bjuder på en av regissörens mest stringenta intriger som vilseleder tittaren ända fram till det överraskande slutet. Lägg därtill smärtsamt snygga bildkompositioner och en utsökt läskig jazzmatta av arbetsnarkomanen Ennio Morricone och det framgår tydligt varför filmen av många anses ha sjösatt giallo-genren internationellt.

Deep Red (1975)

Musikern Marcus Daly (David Hemmings) är på väg hem från en spelning när han ser sin granne – ett psykiskt medium – bli brutalt mördad. Under polisförhöret på brottsplatsen får Marcus den bestämda uppfattningen att någonting i offrets lägenhet saknas. Besatt av det gnagande intrycket tar han motvilligt hjälp av en framfusig journalist i sin jakt på sanningen kring mördarens identitet. Här introducerar Argento de övernaturliga element som blommade ut ett par år senare i Suspiria och smyckar handlingen med genuspolitiska övertoner i relationen mellan Daria Nicolodis självsäkra reporter och Hemmings veke lille jazzpianist. Filmen bedriver också en uppenbar dialog med Michelangelo Antonionis Blow-Up (1967), både vad avser huvudrollsinnehavaren och tematiken kring perception och subjektiv sanning. Inte minst gör rockbandet Goblin en lysande komponistdebut med hetsiga rytmer som understryker mördarens deliriska tillstånd.

Deep Red är en erkänt sinnrik giallo där Argento bibehåller genrens konventioner – spektakulära mord, strykande kameraåkningar, stilfull art direction och en handskbeklädd mördare i trenchcoat – men löper amok och förvränger dom med illmarig glädje. Resultatet är en vindlande olustfärd med en djupare och mer lekfull komplexitet än ett Zappa-album.

Tenebre (1982)

Skräckförfattaren Peter Neal är på PR-turné i Rom då han blir kontaktad av en seriemördare som säger sig vara inspirerad av hans senaste roman. Efter att flera personer med anknytning till författaren hamnar på bårhuset känner sig Neal manad att själv börja nysta i mordhärvan. Efter ett par utflykter inom det övernaturliga återvände Argento till den regelrätta giallon och passade på att ha lite roligt med sin status som påstådd fördärvare av intryckliga sinnen. Filmens inspiration var en serie dödshot Argento emottog från ett fan som beskyllde honom för sin psykiska opasslighet. Tenebre är ett grandiost metaverk – en besläktad film är Brian de Palmas parodiskt självhänvisande Raising Cain som i tydlig homage till Argento »lånade« en av den här filmens mest minnesvärda scener – som tyvärr vistas i skuggan av kritikerfavoriten Deep Red. Tenebre präglas av favoritteman hos regissören såsom sexuell identitet, dualism samt voyeurism och i slående kontrast till sin titel är Tenebre (mörker) anmärkningsvärt ljus, med bländande vita miljöer som utgör en effektfull fond till en av regissörens mest bloddrypande intriger. Hundrädda tittare utlovas också vatten på sin kvarn via en ångestladdat utdragen jaktscen med en nästan övernaturligt enveten Dobermann.

Phenomena (1985)

Den amerikanska flickan Jennifer Corvino (Jennifer Connelly) anländer till en anrik internatskola i de schweiziska alperna där hon en natt bevittnar ett mord på en av sina skolkamrater. Efter en panikslagen flykt blir hon upphittad i skogen av den invalide entomologen John McGregor (Donald Pleasance) och hans stöd-schimpans. Tillsammans försöker dom med insekternas hjälp utreda var mördaren befinner sig. Det här är Argento när han är som mest yrande, tillika filmen som gav chalet-hus ett dåligt rykte. Med en fot i Suspiria och den andra i Fredagen den 13:e är Phenomena en sanslös irrande saga om fysisk och andlig deformitet, telepatiskt styrda djur, vansinnesdrivande alpvindar och mörka familjehemligheter inlåsta i källare. Gore-vänner får även jackpot i filmens fullständigt vilda final, komplett med simtur i en kadaverbassäng och en synnerligen magstark självamputeringsscen.

Opera (1987)

När en operadiva bryter benet under repetitionerna av Verdis Macbeth, landar huvudrollen i knät på osjälvsäkra inhopparen Betty (Cristina Marsillach). På premiärkvällen uppmärksammas hon av en ondskefull gestalt som börjar decimera operahusets personal och tvingar Betty med hjälp av en infernalisk devis – synålar fasttejpade under ögonlocket – att betrakta varenda sekund av illdåden. Opera, en våldsam aria som lånar friskt av både Macbeth, Fantomen på Operan och en grabbnäve Hitchcockfilmer, kretsar kring skuld, bekräftelse, seendets fasa och den hårfina gränsen mellan njutning och smärta. Argentos otyglade kamera skildrar flera rollfigurers perspektiv, till och med kråkors, och håller tittaren konstant i spänd förväntan. Dario Nicolodi, Argentos mångåriga partner, manusmedarbetare och personliga scream queen gör här en ökänd sorti från hans filmvärld, där en pistol och ett dörröga spelar prominenta roller.

Ljudet från kristallfågeln, Deep Red, Tenebre, Phenomena och Opera finns nu att strömma – klicka på titlarna för att se var.

Just nu på TVdags

Nyhet

I'll be baaak! Terminator 2 i 3D får svensk nypremiär på bio

24 november, 2017
Trailer

Frost-fans, kolla! Här är trailern för Olofs frostiga äventyr

24 november, 2017
Tablåtips 24/11

Bäst på tv i kväll: Hatisk debatt i Grotescos sju mästerverk

24 november, 2017
Kommentar

»Pranks«, nykläckta killar & vuxenmys i veckans Ensam mamma söker

23 november, 2017
Kommentar

När avslöjar ni årets julvärd, SVT?

23 november, 2017
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om mardrömslärare, zombieslafs & Designated Survivor

23 november, 2017
Tablåtips 23/11

Bäst på tv i kväll: Jacques Audiards mästerverk Rust & Bone

23 november, 2017
Kommentar

Gevärsromantik & fästingpung i kvällens Bonde söker fru

22 november, 2017
Nyhet

Hurra! SVT:s storsatsning Vår tid är nu klar för en tredje säsong

22 november, 2017
Diskussion

TVdags pratar ut om Louis CK:s sextrakasserier & #MeToo

22 november, 2017
Tablåtips 22/11

Bäst på tv i kväll: Kammarspelet i Bergmans Scener ur ett äktenskap

22 november, 2017
Kommentar

I kvällens Bachelor: när leken spårar ur på allvar

21 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel