Recension

The Nile Hilton Incident: Fares Fares briljant i lågintensiv nynoir-thriller

Betyg 4 av 5

Noredin (Fares Fares) är en ständigt kedjerökande kriminalpolis i centrala Kairo, som får en knepigt utredning på sitt bord när en känd sångerska hittas död på lyxhotellet The Nile Hilton. Vad som från början verkar vara ett simpelt svartsjukedrama visar sig vara mycket mer komplicerat än vad han kunnat föreställa sig. Spåren leder Noredin högt upp i samhällsapparaten och det enda vittnet är en ung sudanesisk flykting, Salwa, som jobbar svart på hotellet – och som nu befinner sig i livsfara. Noredin blir alltmer indragen i fallet, och snart börjar det gunga under fötterna.

Tarik Salehs nya kriminalare The Nile Hilton Incident är inspirerad av ett verkligt mordfall i Egypten och utspelar sig dagarna innan den egyptiska revolutionen i januari 2011. Det ger  extra nerv till vad som inte är någon direkt thriller, snarare en lågintensiv nynoir med genrens alla ingredienser: korrupta snutar, fala kvinns som är smutsiga under den vackra ytan, ett vittne som sett för mycket, våldsam död i trånga gränder – och en antihjälte gripen av motvilligt patos. Fares Fares är i bild i nästan varje scen och är helt magnetisk utan att göra så stort väsen av sig. Noredin är inte »one good cop« utan lika slentrianmässigt korrupt som alla andra i en genomkorrumperad värld. Han är en vanlig snut som tar pengarna utan att tänka eller fråga så mycket; det är bara så det är. Men efterhand blir utredningen personlig, och Noredin måste göra ett val.

Fares Fares är i bild i nästan varje scen och är helt magnetisk utan att göra så stort väsen av sig. Noredin är inte »one good cop« utan lika slentrianmässigt korrupt som alla andra i en genomkorrumperad värld.

Tarik Salehs manus rör sig inte en millimeter utanför noir-regelverket, men risken för att allt är ska kännas för välbekant räddas av att det utspelar sig i Egypten, i Kairos stökiga gatumyller, och att alla snackar arabiska. Gamla film noir-tropes omstöpta till något som känns helt nytt och fräscht. Miljöerna i Kairo – glittriga nattklubbar, Noredins krumma lägenhet, myllrande gator, sjaskiga opiumhålor –  är väl valda och filmen extremt rik på atmosfär. Fascinerande är också den metodiska skildringen av hur rättslös och genomkurrupt hela det egyptiska samhället är, från gatan och ända upp till maktens toppar.

Det är lika snyggt och stilsäkert som Polanskis Chinatown. Fast med en Fares Fares med ständig cigg i mungipan istället för en Jack Nicholson med plåster på näsan. »Forget it Noredin – it's Cairo«.

The Nile Hilton Incident har biopremiär imorgon.

Just nu på TVdags

Podcast

Pop Culture Confidential-special: allt om nomineringarna med Oscar-experten Sasha Stone

23 januari, 2018
Recension

Soderberghs nya serie Mosaic förbryllar – på fel sätt

23 januari, 2018
Kommentar

Hynek Pallas om Guldbaggen-thrillern alla missar

23 januari, 2018
Tablåtips 23/1

Bäst på tv i kväll: Alicia Vikanders Oscarssuccé i The Danish Girl

23 januari, 2018
Lästips

Litteraturens betydelse i Arkiv X – bokhyllan hos CSM dissekerad

23 januari, 2018
Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

21 januari, 2018
Nyhet

Yes! Ian Malcolm blir POP-figur – men vad hände med Ellie Sattler?

20 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel