Streamingupprop

The Human Shield är början på det förträffliga slutet av Cityakuten

I The Human Shield, tolfte säsongens sjunde avsnitt, använder en man en ung flicka, som han kidnappat några månader tidigare, som en mänsklig sköld när polisen får upp spåret på honom. Skottlossningen som följer för dem båda till akuten där Victor Clemente (John Leguizamo) har fått stiga på skutan efter att Susan Lewis lämnat. Han agerar från början som om han är kungen på akuten, vilket ingen, minst av allt Luka (Goran Visnjic) gillar, men med Abbys (Maura Tierney) hjälp, som nu är andraårs-resident, försöker de båda rädda flickan, och förövaren.

Den känslofyllda intensiteten, Lukas inandning och utandning, säger inte »jag vill ha dig« så mycket som den säger »jag vill älska dig«.

Varför tittar vi fortfarande på Cityakuten var en fråga TV Guide ställde i slutet av säsong 12, våren 2006? Nu när serien strömmar på amerikanska Hulu är det flera tv-kritiker som hyllar serien samtidigt som de berättar hur kvalitén försämras efter ett antal säsonger. Jag kan inte annat än att skaka på huvudet och himla med ögonen.

THS1
Abby and Luka småpratar om vem som blir nästa chef på akuten medan de väntar på ambulansen i The Human Shield.

Inte för att jag inte njuter jag otroligt av den osentimentala realismen i första säsongen som jag ser om nu, så perfekt mixad med lagom dos av värme och humor. Men karaktärernas historier vet jag inte om de alltid var lika bra på. Ta Doug Ross som presenteras som värsta slemhögen i säsong ett, en som hånar Mark för att han inte hoppar i säng med en snygg kollega så där vid sidan av sin fru, och som ändå är heart throb no 1. Jag skulle vilja påstå att Cityakuten på vissa sätt blir bättre med åren, inte varje enstaka avsnitt, men det är ändå något med hur de berättar sina historier, hur de låter de »gamla« karaktärerna utvecklas och ta plats, Kerry Weaver till exempel, samtidigt som de introducerar dessa underbara nya rollfigurer.

TV Guide visste svaret på sin fråga och det stavades Abby och Luka, vars resa hade börjat långt tidigare i säsong 6. Redan i oktober 2001 kallade New York Times Abby och Lukas försök till en relation i säsong 7 för »the most fascinating relationship on prime-time TV«. Jag håller tveklöst med. Två introverta överlevare med sorgligt bagage, rädsla för att binda sig, svårigheter att kommunicera men också med en ömhet, tillgivenhet och attraktion som de kämpade med att ge utrymme. Relationen slutade ändå i ett brutalt uppbrott, varefter en vänskap föddes istället, kantad med en del svartsjuka (från Lukas håll) och känslan av förlorade möjligheter (från Abbys) dock.

WH 10
Abby och Luka i ett helt annat stämningsläge vid ambulansinfarten i Witch Hunt, säsong 7.

Fyra år senare regisserar Laura Innes (igen) detta sorgligt dramatiska, men fina avsnitt, skrivet av R. Scott Gemmill, i vilket Luka bestämmer sig för att medge samt visa vad han känner och vad han vill. Det är en så vacker scen, så snyggt iscensatt och ljussatt med Abby och Luka i var sin ände av det mörka rummet.

Det finns scener med män som passionerat kysser kvinnor som gråter, vilket jag hatar. Varför skulle man vilja bli kysst då? Men det här är annorlunda. För det första så finns det flera bakomliggande anledningar till att Abby kommer till Luka den kvällen. För det andra är det inte en passionerad kyss på det sättet. Den handlar inte om åtrå. Den känslofyllda intensiteten, Lukas inandning och utandning, säger inte »jag vill ha dig« så mycket som den säger »jag vill älska dig«. Det så fint gjort sen hur Innes låter kameran vila på ansiktena medan deras mycket subtila uttryck får vara de som talar. Luka lyckas ljudlöst uttrycka flera saker efter varandra, bekräftelsen på att detta är vad han vill, lättnaden över att ha visat det och till sist den tysta frågan till Abby: Vill du också det här? 

Och ja, man kan göra underhållande historier av par som är tillsammans och Tierney och Visnjic äger helt enkelt säsong 12, 13 och 14, även om Abby och Luka naturligtvis får otroligt gott sällskap av Neela, Ray, Morris som börjar som en tönt, men verkligen får växa, Pratt, Sam och härliga birollskaraktärer som Lucien Dubenko. Jag älskar Leland Orsers Dubenko!

Hade det inte varit för manusförfattarstrejken 2008 så hade säsong 14 blivit den sista. Men John Wells och David Zabel med flera ville ge serien ett gott och genomtänkt slut så det fick bli en femtonde säsong för att snyggt kunna avsluta samt bjuda tillbaka alla gamla skådespelare till den sista säsongen. Länge leve Cityakuten!

Här är mina två tidigare texter om Abby och om Luka ifall ni missat dem och här är de tidigare texterna i streaminguppropet!

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: människa mot natur i brutala överlevnadsserien The Terror

22 april, 2018
Recension

Äntligen SVT-premiär för förtäckta Trump-dramat The Handmaid's Tale

22 april, 2018
Klipp

Pengwings? Penglings? Se Benedict Cumberbatch kämpa med sitt uttal

21 april, 2018
Pop Culture Confidential

Veckans podd: The Handmaid’s Tale-kläderna & Svenske kocken i Mupparna

20 april, 2018
Recension

Michelle Meadows utklassar Per Andersson i SVT:s Östermalms-satir Katsching

20 april, 2018
Nyhet

Nej, Netflix! En av årets starkaste serier nedlagd efter bara en säsong

19 april, 2018
Trailer

Plocka kulor! Deadpool leker Ted Åström i sista Deadpool 2-trailern

19 april, 2018
Nyhet

Claire Danes bekräftar: Nästa säsong av Homeland blir den sista

19 april, 2018
Nyhet

Äntligen! Netflix meddelar premiärdatum för Glow säsong 2

19 april, 2018
Kommentar

BBC & England hedrar minnet av Stephen Lawrence – när erkänner Sverige institutionell rasism?

18 april, 2018
Klipp

Här charmar Zlatan Jimmy Kimmel

18 april, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Ricks brandtal, Dwights öde & Fear-rädslan

17 april, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel