Recension

The Alienist: Bestialiska pojkmord i sekelskiftesmiljö

Betyg 2 av 5

Har du tröttnat på skildringar av systematisk sexism, homo- och transfobi och brutalt våld så är inte kriminaldramat The Alienist något för dig. Men om du känner dig sugen på ett intrikat mordmysterium som utspelar sig i New York sent 1800-tal, då kan den vara värd att undersöka närmare. Titeln The Alienist kommer från yrkesbeteckningen på seriens huvudperson, vilket var dåtidens namn för psykiater. I centrum för berättelsen, baserad på bästsäljarromaner av Caleb Carr, står psykiatern Dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) och ett gäng lierade som försöker sätta stopp för en härjande seriemördare.

En kärlekshistoria kommer in från ingenstans mot slutet och ska vara seriens hjärtknip, men den känns malplacerad och oförtjänt.

När unga, prostituerade pojkar börjar dyka upp svårt lemlästade runt om i New York och polisen är för korrumperad för att göra sitt jobb formeras en liten utbrytargrupp som tar saken i egna händer. Det är en brokig skara utbölingar: psykiatern som har ett lätt funktionshinder, en alkoholiserad illustratör, två nördiga polistvillingar som är utstötta på grund av att de är judar, en stum hushållerska, några gatubarn, en svart tjänare och så sekreteraren Sara (Dakota Fanning), den första kvinnan att vara anställd vid polisen i New York. Eftersom den nya polischefen i staden är en gammal vän till psykiatern får de hållas i sina privatspaningar – i alla fall till en början.

True Detective-skaparen Cary Fukunaga har skrivit ett par av avsnitten och står också som exekutiv producent, och även om Jakob Verbruggen tog över regisserandet finns det en viss True Detective-doft som svävar över produktionen. Tyvärr utan finess, vilket föranleder mitt något svala betyg. Det finns absolut styrkor: härlig kostym och scenografi, roligt att se Grace Zabriskie (Laura Palmers mamma) i en biroll och uppfriskande med en deckare där teknologin är så begränsad. I stället för CSI-teknik och högupplösta övervakningskameror håller de här som bäst på att utveckla nymodigheten fingeravtryck. Bäst är Dakota Fanning som är stoisk men uttrycksfull i en hopplös miljö. Hon lyfter de flesta scener medan motspelarna Luke Evans och Daniel Brühl är slätstrukna. Produktionsvärdet är högt och underhållningsvärdet stundtals detsamma. Men nyanserna i rollfigurerna hinner aldrig riktigt mejslas fram trots tio långa, ganska sega avsnitt. En kärlekshistoria kommer in från ingenstans mot slutet och ska vara seriens hjärtknip, men den känns malplacerad och oförtjänt. Morden är groteskt bestialiska och närmast karikatyriska, men de filosofiska frågor som huvudpersonen brottas med hela serien (vad driver en människa till något så brutalt?) går mest runt i cirklar. När de psykologiska aspekterna trampar vatten på det där sättet upplevs de utstuderade våldsinslagen bara exploaterande. Villospåren i mordgåtan är närmast ohederligt framställda och vissa historietrådar leder ingenstans. Antingen hoppades de på en andra säsong där sidospåren kunde få plockas upp och vecklas ut eller så misslyckades de bara med att döda lite darlings från romansviten som serien bygger på.

Ett mått av spänning lyckas de i varje fall uppbåda, och som sagt finns viss behållning i miljöerna. För den som söker ett traditionellt seriemördardrama i annorlunda kostym rekommenderas att ge den en chans.

The Alienist finns på Netflix

Just nu på TVdags

Nyhet

Tiden ute för Timeless – eller kan vi få en långfilm?

22 juni, 2018
Recension

Luke Cage säsong 2: ett underbart kärleksbrev till Marvel, Harlem & Jamaica

22 juni, 2018
Streamingtips

Komedispecial på Netflix: Säg hej & hej då till Hannah Gadsby

20 juni, 2018
Lista

Listan med Luke Cages 10 mest bisarra fiender – två är med i nya säsongen!

19 juni, 2018
Nyhet

Youtube Premium här: Cobra Kai och annonsfritt Youtube för alla (som betalar)

19 juni, 2018
Nyhet

Såklart! Will Ferrell gör Eurovision-komedi för Netflix

19 juni, 2018
Nyhet

Oväntad The Walking Dead-nyhet: Shane gör comeback i säsong 9!

18 juni, 2018
Recension

På HBO: Ny säsong av välproducerade, korkade & underhållande The Affair

18 juni, 2018
Streamingtips

För soligt/regnigt? Här är 10 Netflix-anledningar att stanna inne

17 juni, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Australisk politisk sprängkraft i Mystery Road

17 juni, 2018
Recension

Love, Simon – en modern ungdomsklassiker om bögkärlek

15 juni, 2018
Streamingupprop

De kunde skämta till det också – Cityakuten goes slapstick

15 juni, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel