Recension

Ted – för kärlekens skull: Adam Pålsson lyfter redovisande biopic

Betyg 3 av 5

Nu är den här, Ted Gärdestad-filmen som skapade rubriker i somras. Det var i en intervju i FLM som den ursprunglige manusförfattaren Peter Birro avslöjade att han plockat bort sitt namn från filmen, eftersom Hannes Holm (regi) och och Lena Rehnberg (producent) i Birros tycke bearbetat hans originalmanus alltför hårt. Hur filmen skulle blivit i Birros version får vi aldrig veta, men de brister som Ted – för kärlekens skull lider av är intressant nog på manusstadiet.

Filmen – som på ett skönt skamlöst sätt lånar inledningen från James Mangolds Walk the Line, när artisten sitter och grubblar backstage och drar ut på sin entré medan bandet alltmer stressade lirar på framför en otålig publik – går i den klassiska biopic-fällan och vill få in en hel karriär i en film, 25 år ska klämmas in på två timmar. Då lever det inte alltid, utan blir redovisande. Att Ted ska gå från en fjunig tonåring i filmens början till runt 40 mot slutet funkar okej tack vare 29-årige Adam Pålssons pojkaktiga aura. Men filmen har lite för många berättarmässigt piffiga biopic-vändningar. När den framöver släpps på dvd/vod kan man köra ett drinking game hemma i tv-soffan: ta ett järn varje gång Ted blir härligt impulsiv och skippar en enormt viktig flight/konsert/möte och istället ramlar på en snygg tjej han börjar dejta/gifter sig med/får barn med, så blir du på fyllan relativt fort.

När Ted – för kärlekens skull framöver släpps på dvd/vod kan man köra ett drinking game hemma i tv-soffan: ta ett järn varje gång Ted blir härligt impulsiv och skippar en enormt viktig flight/konsert/möte och istället ramlar på en snygg tjej han börjar dejta/gifter sig med/får barn med, så blir du på fyllan relativt fort.

Men utöver det är Ted – för kärlekens skull en gedigen biopic som lever framförallt på snyggt foto och fina skådespelarinsatser. Peter Viitanen som ständige sidekicken Kenneth Gärdestad, Hanna Alström som Ann Zacharias, Happy Jankell som Lotta Ramel, och Jonas Karlsson som Stikkan Andersson – här porträtterad som arketypiske Onde Skivbolagsdirektören, som redan efter tio sekunders screen time börjar manipulera Ted att dumpa brorsan för att tjäna mer pengar. Musikinslagen är snyggt genomförda och filmen bangar inte för att skildra senare delen av Gärdestads korta liv, där han är svårt märkt av sin schizofreni, i några starka scener. Adam Pålsson är trovärdig även här och bär upp filmen på ett shälvklart sätt. Trots allt är det här ett måste för Ted Gärdestad-fans.

Ted – för kärlekens skull har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Streamingtips

Netflix-sommar: Seriemördare lös i kostymdeckaren The Alienist

17 juli, 2018
Nyhet

Stranger Things-nytt! Då är det premiär för säsong 3

16 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Mysig & familjär mattävling i The Big Family Cooking Showdown

16 juli, 2018
Kommentar

Oacceptabelt aningslöst när Chris Härenstams sa »ut med skiten« mot Pussy Riot

15 juli, 2018
Premiär i dag!

Sacha Baron Cohen tillbaka & jobbigare än någonsin – årets politiska satirserie!

15 juli, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Pånyttfödd kvinnofrigörelse i The Handmaid's Tale-finalen

15 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Skådis-guld med Martin Freeman i zombierullen Cargo

15 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Calibre gräver ner sig i huvudpersonernas psykologi

14 juli, 2018
Trailer

En försmak av underskattade Casuals fjärde & sista säsong

14 juli, 2018
Tablåtips

Vilken underbar mardröm! Channel Zero-maraton i natt

13 juli, 2018
Klipp

En stjärna är född? FBI:s Peter Strzok fick applåder i stället för stryk i en galen hearing

13 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Förortsmammor blir kriminella i Good Girls

13 juli, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel