Recension

Svensk American Crime-premiär i kväll – sociologi-drama på toppnivå

Betyg 5 av 5

När Trump blev president började jag oroa mig för ganska många saker, och oron är ännu större i dag, men på ett område var den förhastad.

Jag var rädd att inte bara klimatpolitiken och demokratin var på väg mot förfall utan även drama-tv-produktionen. Och mitt tv-intresse. I en tid när Trump raserar myndighet efter myndighet och har en ambition att vanställa författningen i stället för att förstå och respektera den – hur skulle man då kunna njuta av tv-serier som fortfarande måste låtsas om att samhället strävar efter rättssäkerhet och har en moralisk kompass?

Det är en universell historia om samhällsindustri och klass, men också ett sociologiskt landskap där Trumps presidentskap snabbt kan fördjupa krisen.

Jag borde förstås vetat bättre. Precis som så många andra institutioner steppar seriös drama-tv upp när det gäller. Allt från Homeland, House of Cards och The Americans, och The Good Fight, Shots Fired och nya Tales med kreativ energi från Black Lives Matter-rörelsen, till pulpigare grejer som ExpanseColony och Designated Survivor, har fått en extra nerv och en större politisk sensibilitet när de orienterar sig i Trumplands främmande nya, framväxande terräng.

Mest politisk är utan tvekan den nya, tredje – ännu en gång helt fristående – säsongen av American Crime.

Som jag skrivit om tidigare säsonger så är detta inte, namnet till trots, någon serie om kriminalitet utan om samhällets sociala kitt och skikt, om den mänskliga väven vi alla vill och försöker och behöver ingå i men ibland lossnar ifrån. Serieskaparen John Ridley utforskar brytpunkterna mellan individer och system, och det politiska består i att han konsekvent (och, skulle vissa hävda, oamerikanskt) överordnar systemfelen framför individuella mänskliga brister.

Säsong 3 har kanske den initialt mest svårtillgängliga historien hittills, en vidsträckt väv om North Carolinas krisande jordbruksindustri, illegala invandrare från Mexiko och unga människors utsatthet i ett USA med stora revor i det sociala skyddsnätet – men den öppnar upp sig på ett enormt engagerande och berikande vis under veckorna som kommer. Det är en universell historia om samhällsindustri och klass, men också ett sociologiskt landskap där Trumps presidentskap snabbt kan fördjupa krisen.

Som vanligt ser vi ett halvdussin återkommande skådespelare i nya roller – Felicity Huffman, Benito Martinez, Regina King, Richard Cabral och Connor Jessup har alla etablerat engagerande rollgestalter i de två första episoderna. Men en anledning till att starten känns lite dröjande är att man som tittare sitter och undrar lite över var Timothy Hutton och Lili Taylor tagit vägen. De dyker dock snart upp, i rollerna som ett medelklasspar inom den likaledes krisande möbelindustrin i North Carolina, och det är bara desto mer imponerande av John Ridley att låta de mest utsatta karaktärerna få fäste först.

Den fristående tredje säsongen av American Crime har premiär på Kanal 9 i kväll kl 21.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017
Tablåtips 19/11

Bäst på tv i kväll: Nypremiären av underbara Kalla fötter

19 november, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Bluesig Wendin kanaliserar sitt inre sprattel i kvällens Så mycket bättre

18 november, 2017
Kommentar

Banbrytande hbtq-karaktär i Disney-serien Andi Mack

18 november, 2017
Tablåtips 18/11

Bäst på tv i kväll: Säsongsavslutning för Falsk identitet

18 november, 2017
Recension

Thelma: äntligen en kuslig & gåtfull norsk arthouse-rysare!

17 november, 2017
Tablåtips 17/11

Bäst på tv i kväll: Ann-Sofi Sidén – svensk videokonsts okrönta drottning

17 november, 2017
Recension

The Punisher – Marvels tröttsammaste hjälte överraskar med superb Netflix-serie

17 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel