Recension

Svensk American Crime-premiär i kväll – sociologi-drama på toppnivå

Betyg 5 av 5

När Trump blev president började jag oroa mig för ganska många saker, och oron är ännu större i dag, men på ett område var den förhastad.

Jag var rädd att inte bara klimatpolitiken och demokratin var på väg mot förfall utan även drama-tv-produktionen. Och mitt tv-intresse. I en tid när Trump raserar myndighet efter myndighet och har en ambition att vanställa författningen i stället för att förstå och respektera den – hur skulle man då kunna njuta av tv-serier som fortfarande måste låtsas om att samhället strävar efter rättssäkerhet och har en moralisk kompass?

Det är en universell historia om samhällsindustri och klass, men också ett sociologiskt landskap där Trumps presidentskap snabbt kan fördjupa krisen.

Jag borde förstås vetat bättre. Precis som så många andra institutioner steppar seriös drama-tv upp när det gäller. Allt från Homeland, House of Cards och The Americans, och The Good Fight, Shots Fired och nya Tales med kreativ energi från Black Lives Matter-rörelsen, till pulpigare grejer som ExpanseColony och Designated Survivor, har fått en extra nerv och en större politisk sensibilitet när de orienterar sig i Trumplands främmande nya, framväxande terräng.

Mest politisk är utan tvekan den nya, tredje – ännu en gång helt fristående – säsongen av American Crime.

Som jag skrivit om tidigare säsonger så är detta inte, namnet till trots, någon serie om kriminalitet utan om samhällets sociala kitt och skikt, om den mänskliga väven vi alla vill och försöker och behöver ingå i men ibland lossnar ifrån. Serieskaparen John Ridley utforskar brytpunkterna mellan individer och system, och det politiska består i att han konsekvent (och, skulle vissa hävda, oamerikanskt) överordnar systemfelen framför individuella mänskliga brister.

Säsong 3 har kanske den initialt mest svårtillgängliga historien hittills, en vidsträckt väv om North Carolinas krisande jordbruksindustri, illegala invandrare från Mexiko och unga människors utsatthet i ett USA med stora revor i det sociala skyddsnätet – men den öppnar upp sig på ett enormt engagerande och berikande vis under veckorna som kommer. Det är en universell historia om samhällsindustri och klass, men också ett sociologiskt landskap där Trumps presidentskap snabbt kan fördjupa krisen.

Som vanligt ser vi ett halvdussin återkommande skådespelare i nya roller – Felicity Huffman, Benito Martinez, Regina King, Richard Cabral och Connor Jessup har alla etablerat engagerande rollgestalter i de två första episoderna. Men en anledning till att starten känns lite dröjande är att man som tittare sitter och undrar lite över var Timothy Hutton och Lili Taylor tagit vägen. De dyker dock snart upp, i rollerna som ett medelklasspar inom den likaledes krisande möbelindustrin i North Carolina, och det är bara desto mer imponerande av John Ridley att låta de mest utsatta karaktärerna få fäste först.

Den fristående tredje säsongen av American Crime har premiär på Kanal 9 i kväll kl 21.

Just nu på TVdags

1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018
Fotboll

Bästa VM-uppladdningen? Här är alla SVT:s VM-krönikor sedan 1982

22 maj, 2018
Recension

Sanningen om de asylsökande som inte ville gå av bussen – nypremiär för viktig SVT-serie

22 maj, 2018
Kommentar

Debattör stoppad igen – SVT:s beröringsskräck med rasism är ett public service-svek

22 maj, 2018
Recension

The Alienist: Bestialiska pojkmord i sekelskiftesmiljö

22 maj, 2018
Trailer

I höst kommer Mowgli – men vem vill se ännu en Djungelboken-version?

21 maj, 2018
Kommentar

Prinsbröllopet: saga eller spektakel? Javisst, och bra tv!

20 maj, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiska Innocent är årets mest perfekta kriminalminiserie

20 maj, 2018
Klipp

Se chockstoryn om hur Trump beordrat USA:s postchef att hämnas på Washington Post

19 maj, 2018
Porträtt

TVdags träffar Cilla Jackert – manusgeniet bakom Spung & SVT Play-aktuella Lite som du

18 maj, 2018
Recension

Premiär för Rowlings CB Strike – men varför bränna av 3 böcker på 7 avsnitt?

18 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel