Recension

Soderberghs nya serie Mosaic förbryllar – på fel sätt

Betyg 2 av 5

Steven Soderbergh har sedan Sex, lögner och videoband känts som en motvillig »insider«, hans oftast smala filmer har kramats in i offentligheten och hyllats, trots att de egentligen passat bättre som dolda skatter snabbt glömda efter sin obligatoriska Sundance-visning. Till och med megasuccéer som Ocean's Eleven har andats mer utanförskap och europeiskt intellekt, än hamburgare och pulvercola.

Spänningen uteblir men skådespelarna utmärker sig som fångar i ett stort akvarium, en improvisationsteater som straffats kollektivt.

Soderberghs antipati för filmindustrin har ibland känts fräsch, men kanske lika ofta truligt forcerad och, i brist på bättre ord, tråkigt. Som i »actionfilmen« Haywire, en närmast utomjordisk upplevelse. Här har Soderbergh iklätt sig en rymdvarelses distanserade cyklopblick, och verkar ha fått i uppdrag att göra en actionfilm för den utomjordiska marknaden. Kliniskt, objektifierande – gentemot actiongenren – och kallt. Varför inte bara göra en actionfilm om det nu är det man vill. Det är väl inget att skämmas över?

Det ska erkännas att Soderbergh ändå gjort en del bra film – Magic Mike till exempel – men det var först med sjukhusdramat The Knick det lossnade. Kanske en av de bästa tv-serier som någonsin gjorts? En cynisk, svart komisk lektion i läkekonstens lortiga, barbariska – men nödvändiga – utveckling. Först här passade Soderberghs anomali mediet. Och så har det fortsatt. Med ett finger i westernfilmernas westernserie Godless samt The Girlfriend Experience har Soderbergh visat att TV är det nya svarta, för honom.

Hans senaste serie Mosaic frångår dock kvalitetsmallen. Efter att ha sett de fyra första avsnitten måste jag säga att det är en imponerande medioker brottshärva vi får ta del av, där inledningen skryter med fulhet och dålig vitbalansering. Som att Soderbergh vill föregå kritiken, eller helt enkelt bara visa att det är så här det kommer se ut nu i sex avsnitt. Överlag genomsyras Mosaic av en rätt jobbig digital realism. Jag kommer att tänka på Mike Figgis outhärdliga Timecode från 2000, just där det skulle experimenteras, luftas och tänkas utanför lådan lite väl mycket. Men det var ju nästan tjugo år sedan. Estetiken är dock snarlik den i Mosaic.

Som titeln antyder så handlar det om att lägga pussel. Ett grepp som antagligen blir ännu tydligare om man bor i USA och kan använda den app som lanserades i och med premiären. En slags interaktiv leksak för arbetslösa vuxna med detektivdrömmar. Kan jag föreställa mig. Med hjälp av den här appen ska man då kunna vrida och vända på historien, se den från olika vinklar och göra sin egen historia, begränsad men ändå. I Sverige får vi nöja oss med den linjära versionen. Och kanske är det lika bra.

Trots allt som är dåligt är det ändå rätt bra. Det ligger något i den realism som Soderbergh lyckas dokumentera med sin trotsiga regi, medvetna fel och icke ljussatta bilder. Spänningen uteblir men skådespelarna utmärker sig som fångar i ett stort akvarium, en improvisationsteater som straffats kollektivt. Det är framför allt kul att se Sharon Stone igen. Hennes barnboksförfattare rymmer en hel del värt att att utforska, dessvärre försvinner mycket av hennes styrka i hysteria och långdragna utfyllnadsutbrott. Och det är inte bara Stone som får dras med dessa. Hela ensemblen drar ut på det naturliga som om det vore en gummisnodd med evig spänst. Till slut bryr man sig mer om de underhållande skavankerna än vem som är mördaren. Jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Mosaic har premiär på HBO Nordic i dag.

 

 

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel