Recension

Sarandon & Lange briljerar i brutalt träffsäkra Feud: Bette and Joan

Betyg 5 av 5

Ryan Murphy fortsätter outtröttligt med sina antologier för FX och är nu tillbaka med en tredje efter American Horror Story och American Crime Story nämligen Feud, vars första säsong tar oss tillbaka till 60-talet och den mytomspunna fejden mellan storstjärnorna Joan Crawford och Bette Davis. Joan var den som alla män ville ha och alla kvinnor ville vara, medan Bette var den bättre aktrisen som fick ta sig an de bästa rollerna med en cool, hårdför intensitet ingen annan vågade sig på, som Olivia de Havilland (i Catherine Zeta-Jones tappning) i någon slags ramberättelse inledningsvis berättar för oss.

Liksom Murphy en gång inte kunnat hitta en bättre skådespelare, Connie Britton, för att få någon som jag att titta på en skräckserie som American Horror Story, så kunde han nu inte hittat två mer passande skådespelare för Feud än Jessica Lange och Susan Sarandon. Lange är lysande som den vid det här laget stukade, osäkra Crawford, ständigt suktande efter beröm och bekräftelse, medan man nästan får för sig att det är Davis man ser och hör när Sarandon med absolut perfektion tar plats på scen som den självsäkra, djärva Davis. Det är fenomenalt!

Jessica Lange är lysande som den vid det här laget stukade, osäkra Crawford, ständigt suktande efter beröm och bekräftelse, medan man nästan får för sig att det är Davis man ser och hör när Sarandon med absolut perfektion tar plats på scen som den självsäkra, djärva Davis. Det är fenomenalt!

Även alla andra roller är så väl tillsatta att man kan titta på serien vara för nöjet av detta fantastiska skådespeleri med till exempel Alfred Molina som den trängde regissören Robert »Bob« Aldrich, alltid lite fenomenalt obehaglige Stanley Tucci som filmbolagschefen med alla ässen, Jack Warner, samt enastående Judy Davis i rollen som mästerskvallraren Hedda Hopper med hatten. Även i mindre roller får vi briljans med Alison Wright (från The Americans) i rollen som Aldrichs sekreterare och Kiernan Shipka (från Mad Men) som Davis dotter.

Alfred_Molina_0018_re.03-1600x1600
Alfred Molina som regissören Robert Aldrich.

Crawfords och Davis historia i Hollywood började på 20- respektive 30-talet och vi får en hel del referenser till händelser från denna tid och senare som har betydelse, men själva huvudhistorien utspelar sig under inspelningen av vad som blev den legendariska kultfilmen What Ever Happened To Baby Jane? då deras personliga fejd kulminerade.

Efter den animerade 60-talsdoftande inledningssekvensen rullar Murphy upp en riktigt sorglig men brutalt träffsäker historia. Det tar sin början då it-girl Marilyn Monroe plockar hem en Golden Globe för Some Like It Hot framför ögonen på åldrande stjärnan Crawford, som inser att hon inte kan sitta och vänta på rollerna utan måste göra nåt för att sätta sig själv på kartan igen. Hon börjar leta bland romaner för att hitta en passande historia eftersom de »kvinnofilmer« som gjordes tidigare, till exempel Mildred Pierce, tydligen inte var på modet längre.

Judy_Davis_feud_101_0865_re.04-1600x1600
Judy Davis som den legendariska skvallerspaltsdrottningen Hedda Hopper.

Det är inte bara en otäck sexism och åldersdiskriminering som visas upp utan vi får se det grymma spel som spelas i sin helhet, där alla är med och manipulerar och intrigerar, om än med olika premisser och insatser såklart. Det frodas en destruktiv rivalitet överallt, mellan kvinnorna, mellan männen, mellan äkta makar, mellan föräldrar och barn samt mellan film och TV och det gäller ständigt att trycka ner den som är svagare för att själv hålla näsan över ytan.

De mäktiga männen ser kvinnorna endast via sina kameralinser och pengapåsar medan kvinnorna lyckas hitta samsyn med varandra endast i syftet att gemensamt konspirera mot nämnda män. Det är än så länge oklart om nån i slutänden kommer få vad de vill ha, pengar och respekt, men att en fejd inte nödvändigtvis handlar om hat kommer vi både höra och förstå.

Det är inte bara en otäck sexism och åldersdiskriminering som visas upp utan vi får se det grymma spel som spelas i sin helhet, där alla är med och manipulerar och intrigerar, om än med olika premisser och insatser såklart.

Manusteamet med Murphy i spetsen har verkligen tagit vara på en legendarisk historia och skapat ett underhållande på samma gång som ett nedslående och dystert drama späckat med fantastisk dialog och slagfärdiga citat: »They are not getting along. They are teamin' up.« Vill man veta mer om fejden mellan Crawford och Davis ska man lyssna på utmärkta podcasten You Must Remember This, som ägnar ett avsnitt av sin Crawford-serie åt denna. Feud består av åtta avsnitt varav endast de två första är underlag till denna text, men då jag inte kan komma på något alls jag ogillar och jag känner stor tilltro till fortsatta berättelsen, så tillåter jag mig ta i med högsta betyget.

FEUD: Bette and Joan har premiär idag på HBO Nordic.

Just nu på TVdags

Kommentar

Gevärsromantik & fästingpung i kvällens Bonde söker fru

22 november, 2017
Nyhet

Hurra! SVT:s storsatsning Vår tid är nu klar för en tredje säsong

22 november, 2017
Diskussion

TVdags pratar ut om Louis CK:s sextrakasserier & #MeToo

22 november, 2017
Tablåtips 22/11

Bäst på tv i kväll: Kammarspelet i Bergmans Scener ur ett äktenskap

22 november, 2017
Kommentar

I kvällens Bachelor: när leken spårar ur på allvar

21 november, 2017
Klipp

Scen för scen: här är alla filmreferenser i Stranger Things 2

21 november, 2017
Tablåtips 21/11

Bäst på tv i kväll: Illegala ravefester i Iran

21 november, 2017
Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel