Recension

Så borde Ebbots ark ha varit: mer naket, mer kukigt, mer knarkigt!

Betyg 2 av 5

Det var precis i slutet av avsnittet med Veronica Maggio, efter eftertexterna, som jag insåg felet med Ebbots ark. När vi som hastigast fick en mobilkamerafilmad fulsekvens från efterfestandet, med komikern Per Andersson helnaken på scenen, sjungande »Kuk i hatt«.

Och det må vara idiotiskt, men det var också kaotiskt, chockerande och rakt upp och ner roligt. Inte minst som det briljanta husbandet öste som galningar där bakom.

Jag tror att den galna Ebbot fortfarande lever, men är lite kvävd av den svenska nöjesindustrins snälla alla-leker-med-alla-mentalitet, som dessutom livnär sig på reality-tv numera.

Ebbots ark har en charm som påminner om hur SVT kunde göra tv i skarven mellan 1960- och 70-tal – proggigt som i konstnärligt fritt och spontant, innan det krävde även politik i ekvationen. Lite som The Pling & Plong Show med Robert Broberg. Men bara på ytan. Det är inte genomfört.

Jag har hela säsongen funderat över varför serien är så tråkig, och kommit fram till lite olika svar. Som att vi bara får fyra låtar, när vi får ett dussin på samma kreativa nivå i Så mycket bättre. Eller som att det är undermåligt producerat – kurragömman med Ebbot, Per och Emil Svanängen hade kunnat bli knäppkul om någon kreativ vildhjärna suttit vid klippbordet också, men nu blev det ett av årets sämsta reality-inslag. Och när Veronica Maggio sjöng Doing the omoralisk schlagerfestival inför fyra generationer Käringön-släkt men där ingen hört låten, då var det bara genant, och jag kan inte fatta att ingen haft bättre idéer än så här.

För att inte tala om att alla säger hur fantastiska alla andra är tio gånger oftare än i Så mycket bättre, och redan i det programmet är det ett irritationsmoment.

Men problemet är att det är för lite naket, helt enkelt. Naket som i utan spärrar, uppknäppt, känslostormande.

Ebbot Lundberg brukade vara galnast av alla. Redan innan Union Carbide Productions slog igenom som landets livsfarligaste psych-rock-band tvingades Göteborgs kommun att stänga igen en stor vattenreservoar för att Ebbot åkte skateboard full och naken i den (eller var det Emrik? Nåväl, Ebbot var med) tills grannarna fick nog.

Jag tror att den Ebbot fortfarande lever, men är lite kvävd av den svenska nöjesindustrins snälla alla-leker-med-alla-mentalitet, som dessutom livnär sig på reality-tv numera. Det känns konstigt att ett gammalt Per Andersson-Pulver-nummer är mer psych än Ebbot.

Jag vill absolut se en säsong till av Ebbots ark. Men den måste våga mycket mer. Och när den klär av sig måste det vara en smula fetare och knarkigare än en vältränad Lasse Holm.

Just nu på TVdags

1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018
Fotboll

Bästa VM-uppladdningen? Här är alla SVT:s VM-krönikor sedan 1982

22 maj, 2018
Recension

Sanningen om de asylsökande som inte ville gå av bussen – nypremiär för viktig SVT-serie

22 maj, 2018
Kommentar

Debattör stoppad igen – SVT:s beröringsskräck med rasism är ett public service-svek

22 maj, 2018
Recension

The Alienist: Bestialiska pojkmord i sekelskiftesmiljö

22 maj, 2018
Trailer

I höst kommer Mowgli – men vem vill se ännu en Djungelboken-version?

21 maj, 2018
Kommentar

Prinsbröllopet: saga eller spektakel? Javisst, och bra tv!

20 maj, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiska Innocent är årets mest perfekta kriminalminiserie

20 maj, 2018
Klipp

Se chockstoryn om hur Trump beordrat USA:s postchef att hämnas på Washington Post

19 maj, 2018
Porträtt

TVdags träffar Cilla Jackert – manusgeniet bakom Spung & SVT Play-aktuella Lite som du

18 maj, 2018
Recension

Premiär för Rowlings CB Strike – men varför bränna av 3 böcker på 7 avsnitt?

18 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel