Recension

Så borde Ebbots ark ha varit: mer naket, mer kukigt, mer knarkigt!

Betyg 2 av 5

Det var precis i slutet av avsnittet med Veronica Maggio, efter eftertexterna, som jag insåg felet med Ebbots ark. När vi som hastigast fick en mobilkamerafilmad fulsekvens från efterfestandet, med komikern Per Andersson helnaken på scenen, sjungande »Kuk i hatt«.

Och det må vara idiotiskt, men det var också kaotiskt, chockerande och rakt upp och ner roligt. Inte minst som det briljanta husbandet öste som galningar där bakom.

Jag tror att den galna Ebbot fortfarande lever, men är lite kvävd av den svenska nöjesindustrins snälla alla-leker-med-alla-mentalitet, som dessutom livnär sig på reality-tv numera.

Ebbots ark har en charm som påminner om hur SVT kunde göra tv i skarven mellan 1960- och 70-tal – proggigt som i konstnärligt fritt och spontant, innan det krävde även politik i ekvationen. Lite som The Pling & Plong Show med Robert Broberg. Men bara på ytan. Det är inte genomfört.

Jag har hela säsongen funderat över varför serien är så tråkig, och kommit fram till lite olika svar. Som att vi bara får fyra låtar, när vi får ett dussin på samma kreativa nivå i Så mycket bättre. Eller som att det är undermåligt producerat – kurragömman med Ebbot, Per och Emil Svanängen hade kunnat bli knäppkul om någon kreativ vildhjärna suttit vid klippbordet också, men nu blev det ett av årets sämsta reality-inslag. Och när Veronica Maggio sjöng Doing the omoralisk schlagerfestival inför fyra generationer Käringön-släkt men där ingen hört låten, då var det bara genant, och jag kan inte fatta att ingen haft bättre idéer än så här.

För att inte tala om att alla säger hur fantastiska alla andra är tio gånger oftare än i Så mycket bättre, och redan i det programmet är det ett irritationsmoment.

Men problemet är att det är för lite naket, helt enkelt. Naket som i utan spärrar, uppknäppt, känslostormande.

Ebbot Lundberg brukade vara galnast av alla. Redan innan Union Carbide Productions slog igenom som landets livsfarligaste psych-rock-band tvingades Göteborgs kommun att stänga igen en stor vattenreservoar för att Ebbot åkte skateboard full och naken i den (eller var det Emrik? Nåväl, Ebbot var med) tills grannarna fick nog.

Jag tror att den Ebbot fortfarande lever, men är lite kvävd av den svenska nöjesindustrins snälla alla-leker-med-alla-mentalitet, som dessutom livnär sig på reality-tv numera. Det känns konstigt att ett gammalt Per Andersson-Pulver-nummer är mer psych än Ebbot.

Jag vill absolut se en säsong till av Ebbots ark. Men den måste våga mycket mer. Och när den klär av sig måste det vara en smula fetare och knarkigare än en vältränad Lasse Holm.

Just nu på TVdags

Trailer

Paul Thomas Anderson är tillbaka – se trailern för Phantom Thread

23 oktober, 2017
Tablåtips 23/10

Bäst på tv i kväll: David Denciks vidriga rollgestaltning i Top of the Lake

23 oktober, 2017
Tablåtips 22/10

Bäst på tv i kväll: Curtis Hansons mästerliga L.A. Confidential

22 oktober, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Halt and Catch Fire var den perfekta dramaserien

22 oktober, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Ddumba & Andersson Wij bäst i premiären av Så mycket bättre

21 oktober, 2017
Trailer

I Love You, Daddy – se den ohärliga trailern för Louis CK:s nya film

21 oktober, 2017
Tablåtips 21/10

Bäst på tv i kväll: Säsongspremiär för Så mycket bättre

21 oktober, 2017
Sverigepremiär

Se Leatherface som oskyldig liten valp i franska skräckmästarnas USA-debut

20 oktober, 2017
Recension

Loving Vincent – stillsam whodunnit & hypnotiskt formexperiment

20 oktober, 2017
Tablåtips 20/10

Bäst på tv i kväll: Djupt berörande samhällsskildring i Tjuvheder

20 oktober, 2017
Tablåtips 19/10

Bäst på tv i kväll: Spännande säsongsfinal av Gåsmamman

19 oktober, 2017
Topplista

Inför Så mycket bättre-premiären: De 15 bästa tolkningarna hittills

19 oktober, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel