Recension

Så borde Ebbots ark ha varit: mer naket, mer kukigt, mer knarkigt!

Betyg 2 av 5

Det var precis i slutet av avsnittet med Veronica Maggio, efter eftertexterna, som jag insåg felet med Ebbots ark. När vi som hastigast fick en mobilkamerafilmad fulsekvens från efterfestandet, med komikern Per Andersson helnaken på scenen, sjungande »Kuk i hatt«.

Och det må vara idiotiskt, men det var också kaotiskt, chockerande och rakt upp och ner roligt. Inte minst som det briljanta husbandet öste som galningar där bakom.

Jag tror att den galna Ebbot fortfarande lever, men är lite kvävd av den svenska nöjesindustrins snälla alla-leker-med-alla-mentalitet, som dessutom livnär sig på reality-tv numera.

Ebbots ark har en charm som påminner om hur SVT kunde göra tv i skarven mellan 1960- och 70-tal – proggigt som i konstnärligt fritt och spontant, innan det krävde även politik i ekvationen. Lite som The Pling & Plong Show med Robert Broberg. Men bara på ytan. Det är inte genomfört.

Jag har hela säsongen funderat över varför serien är så tråkig, och kommit fram till lite olika svar. Som att vi bara får fyra låtar, när vi får ett dussin på samma kreativa nivå i Så mycket bättre. Eller som att det är undermåligt producerat – kurragömman med Ebbot, Per och Emil Svanängen hade kunnat bli knäppkul om någon kreativ vildhjärna suttit vid klippbordet också, men nu blev det ett av årets sämsta reality-inslag. Och när Veronica Maggio sjöng Doing the omoralisk schlagerfestival inför fyra generationer Käringön-släkt men där ingen hört låten, då var det bara genant, och jag kan inte fatta att ingen haft bättre idéer än så här.

För att inte tala om att alla säger hur fantastiska alla andra är tio gånger oftare än i Så mycket bättre, och redan i det programmet är det ett irritationsmoment.

Men problemet är att det är för lite naket, helt enkelt. Naket som i utan spärrar, uppknäppt, känslostormande.

Ebbot Lundberg brukade vara galnast av alla. Redan innan Union Carbide Productions slog igenom som landets livsfarligaste psych-rock-band tvingades Göteborgs kommun att stänga igen en stor vattenreservoar för att Ebbot åkte skateboard full och naken i den (eller var det Emrik? Nåväl, Ebbot var med) tills grannarna fick nog.

Jag tror att den Ebbot fortfarande lever, men är lite kvävd av den svenska nöjesindustrins snälla alla-leker-med-alla-mentalitet, som dessutom livnär sig på reality-tv numera. Det känns konstigt att ett gammalt Per Andersson-Pulver-nummer är mer psych än Ebbot.

Jag vill absolut se en säsong till av Ebbots ark. Men den måste våga mycket mer. Och när den klär av sig måste det vara en smula fetare och knarkigare än en vältränad Lasse Holm.

Just nu på TVdags

Tablåtips 21/11

Bäst på tv i kväll: Illegala ravefester i Iran

21 november, 2017
Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017
Tablåtips 19/11

Bäst på tv i kväll: Nypremiären av underbara Kalla fötter

19 november, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Bluesig Wendin kanaliserar sitt inre sprattel i kvällens Så mycket bättre

18 november, 2017
Kommentar

Banbrytande hbtq-karaktär i Disney-serien Andi Mack

18 november, 2017
Tablåtips 18/11

Bäst på tv i kväll: Säsongsavslutning för Falsk identitet

18 november, 2017
Recension

Thelma: äntligen en kuslig & gåtfull norsk arthouse-rysare!

17 november, 2017
Tablåtips 17/11

Bäst på tv i kväll: Ann-Sofi Sidén – svensk videokonsts okrönta drottning

17 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel