Recension

Premiär för HBO:s stjärnspäckade Big Little Lies – men hur bra är den?

Betyg 3 av 5

Miniserien Big Little Lies gjorde mig konfunderad från början. Å ena sidan har det låtit som ett drömprojekt, och det är så de själva refererat till det, Reese Witherspoon och Nicole Kidman, när de slagit sina producentpåsar ihop med HBO och David E Kelley och satt tänderna i bestsellern Big Little Lies av Liane Moriarty från 2014. Att de sedan bjudit in till exempel Alexander Skarsgård gjorde det ännu mer lovande, för vem vill inte se honom mysa a la HBO med nån av kvinnorna ovan (det trodde jag att jag ville i alla fall)? David E Kelley, som som fick mig (och miljoner andra) att ställa in VHS:en på inspelning varje vecka för Ally McBeal och Advokaterna (The Practice) har skrivit manus till den sju avsnitt långa serien.

Det känns lite oklart för mig vad för historia man vill berätta. Mordhistoren skjuts upp och hamnar i bakgrunden och i stället blir det allvarsamma relationsdraman som sedan fylls på med banala ingredienser och lätt parodi.

Å andra sidan dök det upp ett par trailers i höstas som fick mig att tänka Real Mothers of Monterey eller liknande – tävlingslystna mammor, hackandes på varandras ålder, utseende, agerande och yrkesarbetande – med mord och lögner som extra topping. Hoppas på nåt mer och annorlunda gjorde jag när jag lite motvilligt tog mig an de första fem avsnitten av serien. Witherspoon har jag trots allt fängslats av sen The Man in the Moon (kan hon göra nåt dåligt?) och Kidman rörde till tårar så sent som för några veckor sedan i underbara Lion.

Historien utspelas alltså i pittoreska Monterey söder om San Francisco och inledningssekvensen är rätt så intagande med mammornas sövande bilkörande längs den vackra men samtidigt så brutala kusten med de gröna kullarna, de branta stupen och vågorna som kastar sig över klipporna. Det avslöjas omgående att nåt som ser ut som ett mord har skett under något slags skolevenemang och förutom från polisen som har presskonferens får vi redan nu höra vad de olika vittnena har att säga om huvudpersonerna som samtidigt presenteras via deras förehavanden några veckor tidigare då deras 6-åriga avkommor ska börja första klass.

BLL_101_020216_HG_0141_final2-1600x1600
Relationerna i Big Little Lies ser ut som följer. Madeline (Witherspoon) är centralfiguren i Montereys mammamaffia och gift med snälle Ed (Adam Scott från Parks and Recreation), men var tidigare med coola Nathan (en för mig oigenkännlig James Tupper från Men in Trees) som nu har en dotter tillsammans med nya unga hippiefrun Bonnie (Zoe Kravitz). På vägen till skolan träffar Madeline på unga nyinflyttade Jane (Shailene Woodley från Fault In Our Stars) och väl där bästa väninnan Celeste (Kidman) gift med Perry (Skarsgård). Hon gör processen kort med den förhatliga karriärmamman Renata (Laura Dern), som i sin tur är gift med Gordon (Jeffrey Nordling från Once and Again).

Innan första dagen är slut har ett av barnen blivit utsatt för något slags våld av ett annat barn och förnyad misstänksamhet och strid mellan mammorna är initierad. Vi får sedan följa de fyra kvinnorna, Madeline, Jane, Celeste och Renata – eller som jag skulle uttrycka det, de tre kvinnorna och karikatyren – och de händelser som leder upp till dödsfallet.

BLL_101_012116_HG_0111-1600x1600
Det sämsta med Big Little Lies måste vara det senila porträttet av »karriärmamman«, Renata. Ja, hon är den enda mamman som jobbar heltid och det verkar vara lika med att göra en toppenkarriär i en pengastinn branch. Naturligtvis är hon inte omtyckt, vilket inte är konstigt då hon är otrevlig, dryg och aggressiv och skriker åt alla på jobbet. Hon verkar extremt stressad fastän hon har en nanny och hon ifrågasätter själv hur hon kunde välja en karriär framför mammarollen. Hon gillar att skapa avundsjuka, hon lockar och mutar hysteriskt för sitt barns skull och mjuknar endast upp när hennes man, som själv är en lugn, cool och någorlunda vettig pappa, påminner henne om hur sexig hon är och ger henne ett ordentligt fuck på kontorets toalett. I botten är hon naturligtvis bara en rädd och orolig mamma som önskar att hon hade mer tid för sin dotter.

Det är naturligtvis inte Derns fel att rollen är så hopplöst skriven och hon är en duktig aktris, men då hon gärna skruvar upp volymen och intensiteten på skådespeleriet så blir det hela mycket påfrestande att beskåda.

Witherspoon är däremot något av det bästa med serien. Hennes Madeline får vara en mångfacetterad kvinna – högdragen men sårbar, tävlingsinriktad men omtänksam, svartsjuk men älskvärd samt också rolig med ordentlig dos självinsikt: »I love my grudges. I tend to them like little pets.« Hon är kvinnan som domderar och styr och skapar drama i sitt eget och andras liv, men Witherspoon ger henne all heder. Ingen kan som hon slänga ur sig tarvliga kommentarer till höger och vänster utan att faktiskt låta det minsta tarvlig. Kidmans svala dörrmatta Celest är lite svår att ta till sig i början, men efter ett tag blir hennes historia riktigt gripande, även om den verkar leva lite sitt eget liv i serien, och Kidman får verkligen visa vad hon går för. Till sist har vi Woodleys tystlåtna Jane med den mystiska bakgrunden som vi långsamt får veta mer om.

BLL_101_012716_HG_0283-1600x1600
Det känns lite oklart för mig vad för historia man vill berätta. Mordhistoren skjuts upp och hamnar i bakgrunden och i stället blir det allvarsamma relationsdraman som sedan fylls på med banala ingredienser och lätt parodi innan vi påminns igen om att ett mord kommer att begås. Regissören, Jean-Marc Vallée (med fina Dallas Buyers Club och Wild på meritlistan) försöker suggestivt bygga upp en otäck atmosfär med långsamt berättande och kryptiska upprepningar av scener, men lyckas inte riktigt. Det är aningen för pretentiöst och för mycket och jag skrattar på ställen där det nog inte är tänkt jag ska skratta alls. Lite löjligt blir det efter ett tag med de för HBO tydligen obligatoriska sexscenerna som faktiskt blir väl repetitiva efter ett tag. Vi förstår!

Sättet att berätta, med vittnena som beskriver och kommenterar huvudpersonerna samtidigt som historien försöker ta sig framåt, gör ibland det motsatta. Det stoppar upp och det blir inte bättre av att vittnena är som tagna ur nån realitysåpa och framställs som efterkloka, dryga typer med sex och snaskigheter på hjärnan. Överhuvudtaget pratas det lite väl mycket i serien. Alla uttrycker exakt vad de tycker och tänker om varandra och vi matas på med dialog och vittnesuttalanden tills det känns som om inget, absolut inget, lämnas åt oss att läsa mellan raderna. Det är inte bara kvinnorna utan även männen har drabbats av pratsjuka och kan inte låta bli att beskt dissekera sina olika typer av pappaidentiteter med varandra. Som tur är så kniper de 6-åriga ungarna käft i alla fall. De har fattat att om de inte avslöjar allt som händer så har vi tittare möjlighet att fundera lite vad det är som faktiskt pågår.

Ja, något mer och annorlunda än vad den första trailern visade fick jag nog, men resultatet är ett tämligen ojämnt drama, som med några klara ljuspunkter - skådespelarna hör utan tvekan till dem - är bitvis underhållande och fängslande, men som också innehåller många scener jag gärna haft både osedda och ohörda.

Big Little Lies har premiär på HBO Nordic i dag och består av sju avsnitt.

Just nu på TVdags

Kommentar

Gevärsromantik & fästingpung i kvällens Bonde söker fru

22 november, 2017
Nyhet

Hurra! SVT:s storsatsning Vår tid är nu klar för en tredje säsong

22 november, 2017
Diskussion

TVdags pratar ut om Louis CK:s sextrakasserier & #MeToo

22 november, 2017
Tablåtips 22/11

Bäst på tv i kväll: Kammarspelet i Bergmans Scener ur ett äktenskap

22 november, 2017
Kommentar

I kvällens Bachelor: när leken spårar ur på allvar

21 november, 2017
Klipp

Scen för scen: här är alla filmreferenser i Stranger Things 2

21 november, 2017
Tablåtips 21/11

Bäst på tv i kväll: Illegala ravefester i Iran

21 november, 2017
Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel