Tips

»Oooh… Hello!« Netflixpremiär för Kroll & Mulaneys Broadwaysuccé

En av höjdpunkterna på en resa till New York i höstas var att äntligen få gå på en äkta Broadway-show. Broadway! The Great White Way! Sång och dans! Hjärtskärande dramatik! Så vad valde jag att se på detta mitt första besök i det mytomspunna teaterdistriktet? Jo, en tvåmannashow med ett par komiker i trettioårsåldern som klär ut sig till dryga Upper West Side-gubbar i sjuttioårsåldern med fotriktiga skor, överdimensionerade Alan Alda-komplex och vanföreställningar om att fortfarande vara unga och hippa kulturmän. Jag såg Broadwayversionen av Oh, Hello.

Oh, Hello-gubbarna Gil Faizon och George St. Geegland har varit ett fenomen i tio-femton år vid det här laget. Nick Kroll och John Mulaney utvecklade karaktärerna på New York-klubbar som Rififi och i små kortfilmer innan de slog igenom stort i och med  Kroll Show, där de terroriserade kändisar i inslaget Too Much Tuna – ett succékoncept de tog med sig till Broadway.

Humorn i Oh, Hello är så superspecifik, smal och pepprad med obskyra referenser att jag aldrig hade trott att den skulle hamna på Broadway, spela för utsålda hus och förlängas månad efter månad tills ridån slutligen sänktes i vintras.

Jag måste erkänna att jag förvånades lite över att showen faktiskt hamnade på Broadway efter att först ha jobbat sig upp via diverse småteatrar i stan (och en vända i LA). Jag tycker såklart att Kroll och Mulaney är komiska genier och jag skrattade mig igenom hela föreställningen, men humorn i Oh, Hello är så superspecifik, smal och pepprad med obskyra referenser att jag aldrig hade trott att den skulle hamna på Broadway, spela för utsålda hus och förlängas månad efter månad tills ridån slutligen sänktes i vintras. Mycket i showen var bekant för fansen – duons fascination för kokain, Steely Dan, Zabar's och sig själva – och jag uppfattade tillräckligt mycket av de många referenserna för att roas kungligt, men min amerikanska kompis, uppvuxen i ett intellektuellt judiskt hem på Manhattan, som jag gick på showen med närmast avled av skratt.

Så med denna mini-brasklapp rekommenderar jag varmt att ni tar er an föreställningen, som nu har filmats och finns på Netflix. Och är man intresserad av en introduktion innan man ger sig på hela showen rekommenderar jag att gräva på YouTube, där det finns massor av gamla klipp från Kroll Show samt en hel kavalkad av Too Much Tuna-klipp med diverse kändisar som Martin Short, Chris Pratt – och Alan Alda himself.

Oh, Hello Broadway finns på Netflix.

Just nu på TVdags

TVdags tippar & betygsätter kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Parkour-pop, dansbandssatir & Mariettes dödspyramid

24 februari, 2018
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel