Biopremiär från NonStop Timeless

Ny chans att uppleva nyrestaurerad Chaplin i biofåtöljen – nu Stadens ljus!

Betyg 5 av 5

Stadens ljus från 1931 är den tredje Chaplin-filmen i NonStop Entertainments Timeless-serie med nyrestaurerade klassiker på bio. Inte lika raffinerad som Moderna tider (1936) och inte lika samhällsmedveten som Diktatorn (1940) men kanske Chaplins mest renodlade komedi – och enligt många hans allra finaste stund.

Stadens ljus är filmen där The Tramp träffar en blind blomsterflicka (spelad av Virginia Cherrill) som han genast blir förälskad i. Hon misstar hans lena händer och mjuka röst för en rikeman, och strax blir det lättare för luffaren att leva upp till rollen, när han samma kväll ramlar på en självmordsbenägen miljonär som han hindrar från att dränka sig. Luffaren får hänga med i limousinfärder och på lyxkrogar och blir både bästis och dryckesbroder med den plågade rikemannen – men tyvärr känner miljonären inte igen sin nye kompis när han nyktrat till och kickar ut honom, tills de ses nästa gång på fyllan och är olycksbröder igen. Alltmedan luffaren försöker skramla ihop pengar för att hjälpa den obemedlade blomsterflickan att betala hyran och slippa hamna på gatan.

Skådisar byttes ut, Virginia Cherrill fick sparken efter ett gräl och återanställdes, och perfektionisten Chaplin brände i väg så många tagningar att David Fincher skulle varit stolt.

Stadens ljus var en av Chaplins längsta och mest problemfyllda inspelningar. Han började manusarbetet 1928, då Hollywood börjat gå över till ljudfilmen – en förändring Chaplin var omvittnat skeptisk till (han lär ha sagt till en reporter att han gav ljudfilmen ett par år, max tre) och höll fast vid att Stadens ljus skulle förbli stum. Mitt under förarbetet gick Chaplins mor bort, och när inspelningen väl drog i gång sträckte den sig över nästan två år och var kantad av konflikter: skådisar byttes ut, Virginia Cherrill fick sparken efter ett gräl och återanställdes en tid senare, och perfektionisten Chaplin brände i väg så många tagningar att David Fincher skulle varit stolt. En tung period, som Chaplin i efterhand erkände hade präglats av hans rent neurotiska besatthet av att allt skulle sitta perfekt.

city_lights_kajen

När Stadens ljus till slut hade premiär i januari 1931 var stumfilmseran definitivt förbi, men Chaplin lyckades ändå ro det i hamn. Stadens ljus blev en triumf som hyllades av kritikerna och lockade en enorm publik. Det blev en av hans mest inkomstbringande filmer – och till slut även Chaplins personliga favorit. Det är lätt att förstå varför. Stadens ljus är en nätt film helt utan longörer, med en rar kärlekshistoria, fyndig identitetslek och briljanta slapstickscener. En typisk Chaplinsk saga om hur kärleken och viljan att leva till slut övervinner allt.

city_lights_blomma

Här finns halsbrytande fyllehumor, restaurangscenen där Chaplin och hans rike bästis ska ta av sig kavajerna och slåss hela tiden, och den helt fantastiska sekvensen där luffaren hamnar i boxningsringen – en imponerande scen som tog fyra dagar att repa in och sex dagar att filma, inför flera hundra statister. Chaplins fjäderlätta dans, i underbar synk med domaren och hans pundiga motståndare, är en av Chaplins allra roligaste scener. Och då har vi inte ens nämnt slutscenen – legendarisk och hyllad för att den är så diskret och osentimental och ändå så hjärtskärande vacker.

Stadens ljus har nypremiär på bio över hela landet i dag.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel