Recension

No man's land? Netflix Godless ljuger tyvärr som en häst travar

Betyg 3 av 5

När jag först såg trailern till Netflix nya serie Godless höll jag på att smälla av. En västernserie av modernt snitt med en tydligt feministisk agenda i sju lagoma delar och med Lady Mary Crawley i huvudrollen (eller ja, Michelle Dockery som Downton Abbey-skådisen heter i verkligheten) – kunde det bli finare, särskilt med tanke på att Gordon Clark (eller ja, Scoot McNairy som Halt and Catch Fire-skådisen heter i verkligheten) spelar en annan av de bärande rollerna?

Ja, det kunde det tyvärr faktiskt ha blivit. Missförstå mig inte, Godless är en på många sätt finfin »limited series« fylld av fina rollprestationer och ett helt sanslöst vackert foto, men den feministiska vinkel som trailern bygger upp som seriens nav är i verkligheten inte alls lika framträdande. Och därmed blir det »bara« en bra västernserie av klassiskt snitt i modern tappning.

Upplägget är detta: För några år sedan drabbades den lilla gruvstaden La Belle i New Mexico av en katastrof, då 83 män förolyckades i en olycka under jord. Nu består staden uteslutande av kvinnor bortsett från de få män som inte jobbade i gruvan (sheriffen, vicesheriffen och saloonägaren i princip),  det forna horhuset har byggts om till skola och det mesta verkar – saknaden av älskade familjemedlemmar till trots – vara relativ frid och fröjd fram tills den dag männen återinträder i deras liv. När den skottskadade Roy Goode (Jack O'Connell) rider in på en närliggande ranch tillhörande Alice Fletcher (Dockery), hopar sig snabbt mörka moln längs präriens horisont – Goode jagas av ett 30 man stort rånargäng han själv tidigare tillhört men nu lämnat efter att ha surnat till över deras allt mer hänsynslösa metoder. Ska nu detta gäng, lett av den grymme pastorsutklädde Frank Griffin (Jeff Daniels) lyckas hitta fram till La Belle i syftet att ställa den Goode mot den onde?

Tja, gissa själva.

Det är ur just det här som min delvisa besvikelse infinner sig efter att ha sett Godless under några intensiva kvällar. För trots den ovanliga inramningen med kvinnostaden som seriens geografiska epicentrum – som det därtill läggs tid på att inledningsvis introducera samt utveckla i form av ett flertal intressanta och väl utmejslade rollfigurer – utmynnar allt i en klassisk uppgörelse mellan den manlige lärjungen och hans mästare. Det är inte det att vare sig Roy Goode eller Jeff Griffin är tråkiga rollfigurer per se  – tvärtom rymmer de båda flera nyanser mellan svart och vitt – men det går inte att komma ifrån att de är ett par klassiska arketyper som vi har sett sjuhundratolv gånger tidigare i den här sortens berättelser.

Den feministiska vinkel som trailern bygger upp som Godless nav är i verkligheten inte alls lika framträdande.

Jag läste någonstans att Godless skapare Scott Frank (som skrivit och regisserat rubbet) tydligen inte själv ägnat seriens feministiska vinkel särskilt många tankar utan att det snarare är något som Netflix kokat ihop i efterhand i marknadsföringen och trailern. Det måste jag säga känns oerhört tråkigt sett till den potential som finns i materialet till en helt annan berättelse, och som till stora delar tappas bort i Franks luddiga strävan att med utgångspunkt i erövrandet av den amerikanska västern försöka berätta om människans komplicerade relation till makt, våld och vapen, eller något sådant. I trailern används taglinen »Welcome to no man's land« – vilket när man ser serien nästan känns som ett hån, för det är oavbrutet männen som driver handlingen framåt mot det våldsamma slutet.

Visserligen finns det i denna våldsamma avrundning av handlingen en utdragen, mycket intensiv scen där La Belles kvinnor beväpnade med en oerhörd mängd skjutvapen och ammunition står i fokus, men det är ändå först när Scoot McNairys nästan blinde sheriff Bill McNue och Roy Goode åter rider in i staden som vi når ett avslut.

roygoode
Trots den feministiskt präglade trailern utvecklar sig Godless till en långsam uppgörelse mellan den unge, fåordige Roy Goode och …
frankgriffin
… den åldrade gängledaren Frank Griffin.

Nåväl, jag ska väl åtminstone försöka att inte falla ner i samma fälla själv och bara skriva om männen utan faktiskt lyfta de saker jag gillar med Godless.

Allra bäst är Merritt Wever som Mary Agnes, kvinnan i La Belle som allra tydligast märker hur saker börjar glida dem ur händerna när män från gruvbolaget återvänder och lovar en återgång till ett normalt liv om de bara får köpa loss fyndigheten och dundra in med nytt manskap. Wever känner kanske många igen från Nurse Jackie och allra senast The Walking Dead där hon spelade Dr Denise, men här kliver hon verkligen fram och tar varje chans som manuset ger. Även Michelle Dockery är bra som ranchägaren utanför staden som är illa sedd av befolkningen efter att ha gift sig samt fått barn med en indian, men hennes roll är tyvärr oerhört definierad utifrån männen i hennes liv och triangeldramat som uppstår mellan henne, den unge och lite farlige Roy Goode och den äldre och trygge sheriffen Bill McNue är så exakt skuret ur manusbokens 1A-formulär att man himlar med ögonen.

Godless ser (trots mina dubier!) ut att bli en framgång för Netflix. Törs man därför drömma om en säsong två, där vi kan lägga balladen om Roy Goode och Frank Griffin till handlingarna och fokusera på något mer intressant?

Godless ser (trots mina dubier!) ut att bli en framgång för Netflix. Törs man därför drömma om en säsong två, där vi kan lägga balladen om Roy Goode och Frank Griffin till handlingarna och fokusera på något mer intressant? Ja, jag drömmer om en andra chans, där berättelsen verkligen handlar om det som no man's land-trailern utlovar.

Det tror jag skulle kunna bli riktigt bra.

Godless, som består av sju avsnitt, finns att se på Netflix.

Just nu på TVdags

Nyhet

FX läggs ner när Fox säljer – eller överraskar Disney & toksatsar?

15 december, 2017
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om strateg-Carl, zombiesåpa & vinterfinalens cliffhanger

15 december, 2017
Tablåtips 15/12

Bäst på tv i kväll: Kampen för ett jämställt Bollywood

15 december, 2017
Klipp

Nästa Falsk identitet-säsong starten på en Rysslandstrilogi?

15 december, 2017
Klipp

Se årets Trump-chock – apokalypsdårar i Vita huset: »Bara Putin kan rädda oss!«

15 december, 2017
TVdags-kalendern lucka 15

Drabbande kvinnoporträtt & lågmäld melankoli i Certain Women

15 december, 2017
Kommentar

Fysisk saknad & psykiskt klick i kvällens Ensam mamma söker

14 december, 2017
Diskussion

Halvtid i SVT:s julkalender 2017: »De har lyckats få med allt jag gillar!«

14 december, 2017
Nyhet

Britannia, Mosaic & The Chi – här är alla nyheter på HBO Nordic i januari

14 december, 2017
Tablåtips 14/12

Bäst på tv i kväll: Tv-mys när Ernst hugger julgran

14 december, 2017
Nyhet

SVT minns Gösta Ekman med ny Jane Magnusson-dokumentär

14 december, 2017
TVdags-kalendern lucka 14

Länge leve drottning Cersei – det är du som bär Game of Thrones

14 december, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel