1943–2017

När sågen tystnar – TVdags minns Tobe Hooper

Tobe Hooper är död och med det mannen som gav inaveln ett ansikte. Utan Hooper ingen Frontier(s), Devil's Rejects eller Wolf Creek. Eller kanske, fast inte på samma sätt. Hoopers genombrottsfilm Motorsågsmassakern skrämde, chockerade och inspirerade. Nu när Hooper sagt »hej då« till denna skräckkomedi vi kallar liv känns det viktigt att uppmärksamma just det senare. Hänga fast vid det förflutna, som fortfarande påverkar nuet.

Hooper var duktig på just detta: att dra ut på det komiskt bisarra, tills att det inte var roligt längre, och skrattet man hade varit kompis med istället högg en i ryggen.

Visst, Hooper gjorde en massa bra filmer (Eaten Alive, The Funhouse, Motorsågsmassakern 2, Lifeforce och Poltergeist), men han gjorde bara en klassiker: Motorsågsmassakern. Världens coolaste introtext: »The film which you are about to see…«, de otäckaste kamerablixtarna, kannibalistiska familjehemligheter och en solnedgång värd att dö för. Samt då det motorsågsvevande monstret – mannen med de många ansiktena – Leatherface. Som likt verklighetens Ed Gein älskade allt som hade med syslöjd att göra.

Hooper sägs ha fått idén till sitt mästerverk när han stod och trängdes i en packad järnaffär utan synlig utväg, tills han då fick syn på motorsågarna… Sant eller ej, det är en historia man vill ska vara sann.

Tråkigt nog så hamnade Motorsågsmassakern i en aldrig sinande hysteri gällandes videovåld och dess påverkan, ironiskt då den film som diskuterades mest, egentligen inte var speciellt våldsam. Jag minns fortfarande min besvikelse som ung man, och jo visst, titeln lovar kanske mer än vad den håller. Men filmen är kraftfull på andra sätt.

Här finns bland annat ovan nämnda middagsscen, vars dåliga stämning får Thomas Vinterbergs Festen att framstå som ett barnkalas. Det psykologiska våldet som blir till det bisarra, groteska och mardrömsaktiga.

Hooper var duktig på just detta: att dra ut på det komiskt bisarra, tills att det inte var roligt längre, och skrattet man hade varit kompis med i stället högg en i ryggen. En mästare på desillusionerad skräck. Som i den becksvarta humorpärlan Motorsågsmassakern 2. Missförstådd, hatad, men på senare tid älskad.

Tobe Hooper, i natt drömmer vi mardrömmar för dig. Sov så gott och hälsa Gunnar.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017
Tablåtips 19/11

Bäst på tv i kväll: Nypremiären av underbara Kalla fötter

19 november, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Bluesig Wendin kanaliserar sitt inre sprattel i kvällens Så mycket bättre

18 november, 2017
Kommentar

Banbrytande hbtq-karaktär i Disney-serien Andi Mack

18 november, 2017
Tablåtips 18/11

Bäst på tv i kväll: Säsongsavslutning för Falsk identitet

18 november, 2017
Recension

Thelma: äntligen en kuslig & gåtfull norsk arthouse-rysare!

17 november, 2017
Tablåtips 17/11

Bäst på tv i kväll: Ann-Sofi Sidén – svensk videokonsts okrönta drottning

17 november, 2017
Recension

The Punisher – Marvels tröttsammaste hjälte överraskar med superb Netflix-serie

17 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel