Nyheter

MTG:s höstpresentation: manligt mörker & kvinnlig fägring

I förra veckan presenterade MTG sitt höstutbud för främst Viafree, TV3 och Viaplay, men också TV6, TV8, TV10, RIX FM och Viasat som också ingår i MTG:s medieplattform. På förmiddagen presenterades de egenproducerade dramerna som man storsatsar på. Intresset för amerikansk tv, det vill säga de stora breda tv-serierna, sägs ha svalnat och det är svårare att göra affär av dessa. Nu ska det vara lokalproducerat och en stor hit betyder allt, alla dramerna ska nå hela Norden, vissa är riktade till en global marknad (som Swedish Dicks och dokumentären Super Swede) och 50 stycken nya serier ska det bli innan 2018 är över.

Hassel är tuffare än tidigare, får vi höra av regissören. Hassel är innovativ, med starka och färgstarka, nyanserade karaktärer. Alla är inte bara goda … eller onda.

Peter Settman tar plats på scenen som konferencier och de första gästerna i soffan på Playhouse Theatre är MTG:s VD och dramachef. Vi får kort höra om tidigare och kommande serier, Hassel med Ola Rapace, Swedish Dicks med Peter Stormare och Johan Glans, Veni Vidi Vici med Rafael Edholm och sedan thrillerdramat Svartsjön som gjort segertåg världen över och ska få en remake i USA. Huvudrollsinnehavaren Filip Berg och Settman pratar om den nya säsongen och om hur det handlar om att »bryta ner människor för att sedan bygga upp dem igen«.

Sen är det dags för Hassel och vi får träffa regissören (Amir Chamdin), Hassel själv (Ola Rapace) samt hans flickvän (Aliette Opheim) och styvdottern (Wilma Lidén). Att Hassel är stenhård upprepas i evinnerlighet. »En råare värld. En hårdare polis«  är slogan för den nya serien och jag inte låt bli att tänka på den fantastiska brittiska polisserien Unforgotten (Saknad, inte glömd på svenska), producerad för kommersiella tv-kanalen ITV, och dess oerhört mjuka, empatiska men samtidigt resoluta kriminalkommissarie, Cassie Stuart, en serie som jag som hypnotiserad plöjde förra veckan. Hassel är tuffare än tidigare, får vi höra av regissören. Hassel är innovativ, med starka och färgstarka, nyanserade karaktärer. Alla är inte bara goda… eller onda. Karaktärerna får prata. De handlar mycket om familj och familjen och att hitta yrkesmannen, inte bara om insparkade dörrar och utsuddade gränser. Det är mörk och fullt med tuffa scener i vad som Rapace beskriver, en historia om en familj i sönderfall.

Hassel-Ola-Rapace_small-1
Ola Rapace som Roland Hassel.

Nästa nya serie som presenteras är Alex som berättar om ett mörkt, våldsamt Göteborg. Dragomir Mrsic som själv spelar Alex och Michael Hjort har skapat serien. Alex är en annan typ av polis, får vi höra. En snut som inte jobbar som en polis. Han går över gränsen och fastnar där. Det är vassare, hårdare och högt tempo. Vi vill berätta historier på ett nytt sätt, sånt man inte kan göra i en vanlig tv-kanal. Rakel Wärmländer spelar polisen agerar Alex partner men som är där för att spionera på honom. Just detta får mig att tänka på kanadensiska Cardinal från i vintras.

Äntligen blir det lite ljusare och lättsammare ett tag med Swedish Dicks, Viaplays första originalserie vars andra säsong just spelats in i Los Angeles med Settman själv som regissör. Säsong 1 visas just nu på tv-kanalen POP i USA. Johan Glans kliver upp på scen och beskriver framgången: »Det är unikt och konstigt och därför funkar det bra«. Säsong 2 har utvidgats till en ensemble-serie och kan sägas handla om en dysfunktionell familj av något slag. Snabbt återgår vi dock till mörkret i serien Advokaten, skapad av Jens Lapidius med hjälp av Michael Hjort och Hans Rosengren. Denna svensk-danska samproduktion är ett spänningsdrama med hämndtema, berättar en av huvudförfattarna, Karin Gidfors. Charlotte Lesche är den andra, och vi kommer förhoppningsvis verkligen känna för karaktärerna. Det handlar om ett syskonpar – hon polis, han advokat – vars föräldrar mördats av någon gangster som skyddas av en advokatfirma.

Trots Gidfors entré på scenen undrar jag om ni liksom jag ändå inte börjat skönja ett tydligt mönster. Det är tufft, det är mörkt, det är rått, det är i stort sett bara män som är drivande i historierna och det är oerhört macho. Det handlar om Hassel, om Alex och »advokaten«. Det är historier om män och jag antar att den primära målgruppen är män, även om naturligtvis vi är många kvinnor som också gillar ett spännande kriminaldrama. Men historierna av och om kvinnorna saknas. Dessa får gärna också vara mörka och råa om det skulle vara så, men det skulle var spännande att i så fall få följa några andra livsöden, berättade ur ett annat perspektiv, men gärna lite andra typer av historier också.

ALEX1
Dragomir Mrsic som Alex.

Blyg som jag kan vara hade jag inte för avsikt att prata med någon av upphovsmakarna och skådespelarna efteråt, för även om dessa serier säkerligen är ytterst välproducerade och spännande så lockar de inte mig specifikt (även om jag som motvikt till allt det mörka får plötslig lust att faktiskt kolla in Swedish Dicks). Men väl i foajén när en MTG-representant undrar vem jag vill prata med bara trycks journalisthatten ner i pannan på mig och jag kan inte göra annat än att be om att få prata med dramachefen, Mikael Newihl, som snabbt hämtas ut från bakom scenen och ställs till mitt förfogande.

Jag berättade för honom hur jag uppfattat förmiddagens presentation, väldigt ensidig och väldigt macho helt enkelt. Newihl säger att han inte känner igen sig i den bild jag beskriver. De jobbar mycket med kvinnliga producenter och manusförfattare och man jobbar generellt mycket med att skapa bra, nyanserade karaktärer. Black Widows, som är inne på sin tredje säsong  är ett exempel på en serie med mycket kvinnor i produktionen. Jag erkänner att jag inte sett den, då inte heller denna serie är något som lockar mig. Tre kvinnor som bestämmer sig för att ta livet av sina odrägliga män är inte den typen av kvinnliga historier som attraherar mig.

Jag är ute efter fler serier där kvinnor är de drivande, för jag tror att det kommer bidra med ett mer varierat berättande.

Vi har ett ganska långt och trevligt samtal ändå och min poäng och slutsats är den att visst är det bra att man jobbar för att få in fler kvinnor bakom kameran, men jag är ute efter fler serier, och olika typer av serier, där kvinnor är de drivande, för jag tror att det kommer bidra med ett mer varierat berättande. Newihl tillstår att den tårtbit de visade upp den här dagen kanske inte representerade deras fulla utbud och jag lovar samtidigt att ta en titt på Black Widows. Newhil förstår  vad jag är ute efter och eftersom det ska produceras upp till 50 serier till inom en snar framtid för Viaplay så ser jag fram emot andra typer av berättelser bland dessa. När det gäller utländska serier som visas på Viaplay så finns det ju flera serier som berättar just de historier som jag vill se fler av. Före detta favoriten Nashville är en av dem, som under fyra säsonger verkligen låter kvinnor fulländat och egensinnigt berätta om kvinnor, och i samma veva också berätta unika historier om män, och utöver den så har vi Transparent samt gamla godingen Weeds som exempel.

Jag vill gärna också prata med manusförfattaren Karin Gidfors om detta ämne och slår mig ner hos henne och de två skådespelare som spelar syster och bror i Advokaten, Malin Buska och Alexander Karim. Det blir också ett trevligt samtal om kvinnligt och manligt och hur man skapar bra karaktärer i tv och film. Det finns många kvinnliga manusförfattare, 50/50, tror Gidfors, som skriver på uppdrag för kommersiell tv och som därför måste tänka kommersiellt. Man kan inte chansa lika mycket som man kan göra på till exempel public service. MTG är ett kommersiellt bolag och de måste ha tittare och kanske är det så att kvinnor gärna vill se på tv med sina manliga partners och för att båda ska bli nöjda är det större chans att det blir en thriller eller polisdrama, tror Gidfors. Att det helt enkelt är lättare att få kvinnor att titta på lite mer »manligt orienterade serier« än vad det är att få män att titta på »kvinnligt orienterade serier« tror jag absolut stämmer, även om jag är den som helst tittar själv på det jag är intresserad av på min lilla laptop.

I Advokaten så har Gidfors fått möjlighet att lägga mycket fokus på karaktärerna och relationerna och vi kommer in på det här med karaktärer. Det har hänt i skrivrummen att hon fått påpeka för kollegorna att en kvinnlig karaktärer inte funkar som de tänkt och vi pratar om hur man skapar bra karaktärer. Gidfors berättar att det är viktigt att tänka på att man skapar en människa och inte fokusera så mycket på kön. Jag håller helt med och berättar att jag tänkt exakt samma i samband med min favoritkaraktär Abby Lockhart från Cityakuten, som har ganska »manliga« egenskaper. Hon är introvert, håller inne med sina känslor, använder humorn som vapen, etc., och hon är till stor del skriven av män, men jag tror att det just inte tänkt att de ska skapa en kvinnlig karaktär, utan bara en människa. Karim håller med och berättar hur lätt det är att hamna i allehanda fällor när man ska skapa en kvinnlig karaktär och berättar om unga män som skriver historier med sig själva i centrum för att inte förrän efteråt byta kön eller göra om dem till invandrare, vilket skapar mer dynamiska figurer och förbättrar skapandeprocessen.

Trots att det finns en kvinnlig huvudperson i Advokaten så heter ju inte serien Polisen, utan just Advokaten, men Gidfors berättar som nämnts att man jobbat mycket med karaktärerna. Även här har karaktärer skrivits som män för att sedan rollbesättas med en kvinna och när det gäller syskonen har systern fått bli den extroverta, den gränslösa, den utagerande, medan brodern är den ordningssamma, lite introverta och eftertänksamma. Men säger Buska, i den här typen av serier ska det gå snabbt och då är det lättare om man har extroverta personer som uttrycker vad de känner, man kommer fortare fram i handlingen då. Slutsatsen blir att fler kvinnor bakom spakarna naturligtvis är bra, men jag eftersöker också de kvinnliga skaparna. De som sätter storyn och berättar andra historier, där relationerna ibland är huvudintrigen inte bara en bisats och där kvinnorna är huvudrollen och inte endast en fru, flickvän, syster eller partner. Jag är säker på att de kan vara kommersiellt det också. Det gäller precis som med andra serier, att hitta den som blir en hit.

Om jag undrade på förmiddagen var kvinnorna var, så får jag svaret nu – de gör, eller åtminstone medverkar i, reality-tv!

Dags för eftermiddagens pass då MTG visar upp sitt höstubud vad gäller egenproducerade reality-serier av olika slag för visning på  Viafree, TV3, TV6, TV8 och 1 samt RIX FM med flera plattformar. Och om jag undrade på förmiddagen var kvinnorna var, så får jag svaret nu – de gör, eller åtminstone medverkar i, reality-tv! Vilka som faktiskt står bakom scenen och producerar och redigerar, förtäljer tyvärr inte historien.

18480794
Anna-Karin Wyndhamn som Supernanny.

Vi får träffa några medverkande i årets Paradise Hotel som tydligen är som ett eget universum på Viafree. Vi får träffa en av de unga mammorna i Unga Mammor, Julia med sonen Milan, som just blivit nominerad av Kristallen till årets tv-personlighet, och hon tror att »kanske det är för att vi ser enkelt på livet«. Vi får träffa en veteranen (Isabelle) och en nykomling (Jennifer Åkerman och jo, hon har en känd storasyster) i Hollywoodfruar och Åkerman säger att hon tycker programmet visar upp den bild av henne hon ville visa. Vi får höra att det blir hästar och relationer i Det Stora Hoppet där Malin Baryard och Henrik Johnsson ska låta hästtokiga tjejer lära sina pappor att rida och specifikt att hoppa.

Supernanny Sverige Anna-Karin Wyndhamn berättar hur hon är annorlunda än förlagan Jo Frost. Hon gillar faktiskt barn, hon himlar inte med ögonen åt dem, hon kommer vara på båda föräldrarna och och hon fokuserar på att hjälpa barnen och inte bara på att korrigera dem att hela tiden. Jag gillar Supernanny, men eftersom mina barn vuxit ur småbarnsåldern känns det inte aktuellt att titta. Vi får möta Jessica Andersson som ska hjälpa kvinnorna Ensam mamma söker att hitta kärleken. För Viafree gör Youtube-tjejerna Tova och Bente en galen resa till USA för att göra amerikanska saker (de har redan åkt och kommit tillbaka, berättar yngsta dottern när jag avlägger rapport). Hollywoodfrun Gunilla Persson får en egen show som vi fick se ett smakprov från och som jag avhåller mig från att kommentera.

Det här är en helt annan tv-värld än den jag har erfarenhet av. Jag såg första säsongen av Hollywoodfruar och var en av dem som faktiskt diggade Anna Anka och sen har jag sett Lyxfällan, en trotjänare som kommer tillbaka, som jag också gillar. Avsnitt av den visas i undervisningen på dotterns skola ibland, vilket jag tycker är alldeles excellent. Inga av serierna är annars något jag skulle prioritera. Dygnet har ju bara 24 timmar och jag föredrar de scriptade serierna helt enkelt, där ord och handling är genomtänkta innan de uttrycks och utageras. Det finns dock en serie som väcker mitt intresse och det är Manick som ska visas på TV6. Simone Giertz, den kluriga uppfinnerskan, känd från Youtube, hon har fått en show där hon uppfinner och komikern Nisse Hallberg testar. Det kan vara värt att kolla på.

170616-manick-483769-a001nl_preview
Nisse Hallberg och Simone Giertz i Manick.

Jag fördömer ingen men jag gjorde en spaning om kvinnors utseende. För om förmiddagens parad av hårdkokta serier uppfattades som macho så är det bara att konstatera att eftermiddagens parad var av helt annat likriktat slag, nämligen vackra kvinnor med midjelångt, blont hår – numera radioprofilen Laila Bagge, nya programledaren Jessica Andersson, den unga mamman i Unga mammor, Hollywoodfruarna. Visst är det lite andra kulörer på deltagarna i programmen, men eftermiddagens tårtbit, alltså de som fick sitta i soffan och prata om programmen, var uppseendeväckande lika varandra, just saying.

Detta kan jag då inte låta bli att jämföra med kvinnorna från förmiddagens draman som alla hade mörkt, långt hår – mor och dotter i Hassel, poliskvinnan som ska avslöja Alex samt advokatens syster. Jag försöker tyda detta. I de mörka, hård dramaserierna är kvinnorna tuffa och deras kalufs måste matcha stämningen och allvaret. Här råder inget ljus, ingen glamour eller lättsamhet. Är det verkligen så att i dramaserier måste hår och utseende spegla karaktären?. Jag är inte så förtjust i detta. Jag tänker till exempel på Julianna Margulies i The Good Wife som hade peruk för att hennes hår skulle vara rakt och stramt och matcha den reserverade karaktär hon spelade. Varför det? En lockig frisyr kan väl hittas på en strikt och kompetent försvarsadvokat, som i och för sig kanske försäkrar som om att lockarna stannar på sin plats, eller?

Unga mammor, ensamstående mammor, fruar i olika ålder, för mig känns reality-utbudet fortfarande aningen enformigt och jag funderar på vad jag skulle pitcha vid tillfälle? Vad skulle kunna komplettera dagens uppsättning. Jag ser framför mig en dokudrama som utspelar sig i bland ingenjörerna på Ericsson som sitter och utvecklar 5G. En annorlunda miljö som inte syns så ofta och som kanske inte är så känd för alla. Man skulle få följa ett gäng introverta ingenjörer istället för dessa extroverta icke-ingenjörer. Naturligtvis finns det en hel del kvinnliga ingenjörer också, även om de är i minoritet. Det betyder däremot att de oftast är väldigt uppskattade och respekterade och inte sällan hamnar de strukturerade och lyhörda kvinnorna i projektledar- eller chefsroller. Visst lär det bli lite tystlåtet och eftertänksamt med ett sävligt tempo ibland, men jag ser framför mig lite The Office-stuk, med tafatta och fyrkantiga men samtidigt småcharmiga typer, där intrigerna pyser under tangentborden för att explodera när det är leverans då stresståligheten prövas och de undertryckta känslorna får luft. Japp, det skulle jag kunna tänka mig att se.

Men om vi återgår till det som faktiskt kommer i tablån så är det Advokaten och Manick som lockar just mig mest.

Just nu på TVdags

Tablåtips 21/9

Bäst på tv i kväll: Wahlgrens är överlägsna Parneviks och Kardashians

21 september, 2017
Trailer

Adam Sandler i ny kvalitetschock! Se trailern för The Meyerowitz Stories

21 september, 2017
Nyhet

Nu är den här! Kolla in trailern för Netflix-serien The Punisher

20 september, 2017
Tablåtips 20/9

Bäst på tv i kväll: Zackari Wahlström testar livet på 1800-talet

20 september, 2017
Nyhet

Linda Hamilton tillbaka som Sarah Connor i Terminator 6

20 september, 2017
Nyhet

HBO förnyar David Simons The Deuce för en andra säsong

20 september, 2017
Trailer

Alicia Vikander är Lara Croft – se första trailern för nya Tomb Raider

20 september, 2017
Tablåtips 19/9

Bäst på tv i kväll: Luuks Fråga Lund är klassisk public service

19 september, 2017
Pop Culture Confidential

Exklusiv Pamela Adlon-intervju i veckans podd – om Better Things & föräldraskap

19 september, 2017
Nyhet

Lukas Moodysson gör bonnig BUP-dramedy för HBO Nordic!

19 september, 2017
Nypremiär från NonStop Timeless

Den fullkomliga konstupplevelsen – Jane Campions Pianot på bioduk igen

18 september, 2017
Kakfest

Han gör det igen: Roy Fares förför oss i Amerika

18 september, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel