TVdags tippar & betygsätter kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Parkour-pop, dansbandssatir & Mariettes dödspyramid

Jag vet att det hör till att gnälla på Melodifestivalen. Men med förra årets och årets tävlingar gör produktionen det lite för lätt för oss. Det är uppenbart att de har gått totalt vilse. De väljer programledare utan livevana och humor. De väljer manusförfattare utan skämt och värme. De väljer att fortsätta med appen trots att den aktivt hindrar unika bidrag, läs potentiella Eurovision-vinnare, att ha en chans. (Utmärkta Hanna Fahl beskriver exakt varför appen dödar tävlingen)

Det är tveklöst så att de som ansvarar för innehållet har gjort sitt. Om SVT inte vill se sitt flaggskepp möta isberget i slow motion behöver de ta in ny energi och verkligen satsa stort. Och inte, helt ignorant, svara att de »är nöjda« så fort de har tillfrågats om kritiken och fallande tittarsiffror.

För jag orkar inte se ännu ett år där det mest unika bidraget och bästa artisten, Loreen förra året och Dotter i år, är helt chanslösa.

Så vad skulle jag göra för att fixa Melodifestivalen? Göra Edward af Sillén till huvudförfattare då han är den ende som lyckas göra folklig humor och allvar som träffar rätt, göra Gina Dirawi och Petra Mede till alternerande programledare (värva David Hellenius för lite headlines och Måns Zelmerlöw och Sarah Dawn Finer för variation) och göra om appen så att tävlingen inte hijackas totalt av kidsen.

För jag orkar inte se ännu ett år där det mest unika bidraget och bästa artisten, Loreen förra året och Dotter i år, är helt chanslösa. Till slut kommer vi bara ha Robin Bengtssons som ställer upp i programmet och den likriktningen skulle göra allt helt ointressant och det skulle dröja länge innan vi hade en Eurovision-vinnare igen.

Finalfältet har nu bara ett Eurovision-värdigt bidrag och det är Benjamin Ingrosso. Det håller en lyxigare nivå än allt annat i finalen. Men för mig är det ingen slutvinnare i Eurovision, om än en möjlig topp 5-kandidat. Så kan kvällens startfält ta fram en vinnare? Mariette är bra som vanligt, men hennes bidrag känns inte som en knockout. Felix Sandman gör årets bästa ballad, men är det för deppigt för att vinna? Och vad ska Robert Gustafsson ställa till med?

Här är mina betyg på kvällens startfält:

1. Emmi Christensson: Icarus

Betyg: 0
Det här en av de värsta genres jag vet i Melodifestivalen. Daterade musikalballader som andra länder skickar varje år till Eurovision och som aldrig funkar. När den sedan blir opera på slutet så får jag panik. Hemsk.

2. Elias Abbas: Mitt paradis

Betyg: 3
Jag tycker den här Panetoz-dängan är ganska härlig. Det är glatt och sommar och helt harmlöst. Dessutom är blott 16-årige Elias charmig som satan. Om han bara håller nerverna och rösten i styr kan detta mycket väl gå vidare. Kan till och med skrälla sig direkt till final.

3. Felicia Olsson: Break That Chain

Betyg: 2
Felicia är en sådan där kompetent sångerska som ställer upp med en helt ok låt, men där allt totalt saknar personlighet. Det här försöker låta som Adele, men låter mer som en lite snyggare schlagerballad från 2005. Chanslös.

4. Rolandz: Fuldans

Betyg: 2
Jag är ju en sån som älskar tokiga bidrag, men inte skämtbidrag. Även om detta är väldigt härligt dansbandskitschigt och Robert Gustafsson är ljusår bättre än Edward Blom så tycker jag detta mer passar som rolig pausunderhållning än som bidrag. Jag är liksom rädd att svenska folket ska skicka det här till Eurovision om det vill sig jävligt illa.

5. Olivia Eliasson: Never Learn

Betyg: 1
Åh, vad jag är trött på den här sortens bidrag. De försöker låta som allt annat på Spotify, men är aldrig hittiga nog. Nej, denna genre får gärna dö. Med det sagt är Olivia duktig och själva numret är snyggt med självlysande parkourdansare. Men vad gör det när låten bokstavligen är ingenting?

6. FELIX SANDMAN: Every Single Day

Betyg: 5
FO&O-Felix överraskar med årets bästa ballad. Avskalat, personligt och berörande. Väldigt starkt med ett enkelt nummer som känns helt rätt. I min bok är det en utmanare om slutvinsten. Samtidigt är det svårt att veta om svenska folket tycker det är för deppigt eller dras in i the heartbreak.

7. Mariette: For You

Betyg: 4
Åh, vad jag hade hoppats att Mariette skulle ha en given vinnarlåt. Och visst är det en snygg och modernt producerad poplåt, men det är ingen knockout. Tyckte förra årets låt var mycket mer direkt. Med det sagt höjer showen med en dödspyramid bidraget till en lyxig nivå som bara Benjamin Ingrosso har nått i år, även om själva pyramiden kunde utnyttjas mer. Vette fan om det här kommer vinna.

Så hur kommer det att gå?

Final: Mariette och Elias Abbas.
Andra Chansen: Felix Sandman och Rolandz.

Melodifestivalens fjärde deltävling sänds på SVT1 i kväll kl 20.

Just nu på TVdags

Recension

Schumers romcom I Feel Pretty - småkul men med grumliga budskap

25 maj, 2018
Pop Culture Confidential

I podden: Craig Mazin om skrivande, Weinsteins & HBO:s Chernobyl

24 maj, 2018
Klipp

Busig cello & skränig kör? Så här kan man också se prinsbröllopet

24 maj, 2018
Nyhet

Smiley! Regina King & Don Johnson i Lindelofs Watchmen-pilot för HBO

24 maj, 2018
Intervju

SD-snowflakes vansinniga på TVdags Åkesson-bild – därför gjorde vi det

23 maj, 2018
1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018
Fotboll

Bästa VM-uppladdningen? Här är alla SVT:s VM-krönikor sedan 1982

22 maj, 2018
Recension

Sanningen om de asylsökande som inte ville gå av bussen – nypremiär för viktig SVT-serie

22 maj, 2018
Kommentar

Debattör stoppad igen – SVT:s beröringsskräck med rasism är ett public service-svek

22 maj, 2018
Recension

The Alienist: Bestialiska pojkmord i sekelskiftesmiljö

22 maj, 2018
Trailer

I höst kommer Mowgli – men vem vill se ännu en Djungelboken-version?

21 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel