TVdags tippar & betygsätter kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Benjamin Ingrosso vs Felix Sandman vs ?

Nu är det final! Yay! Jag försöker att vara extra positiv så här i inledningen av denna text för att väga upp för de jävligt sura miner jag kommer att visa upp längre ner. Eller, vad fan, vi drar av plåstret direkt och avslutar med det roliga. För herregud, vilken shitshow det har varit i år (vilket jag i går drog upp både i SVT:s Morgonstudion och Kulturnyheterna). Bidragen har varit ok, men själva showen runt omkring har varit ett totalt haveri. Jag vet att jag skrev det om förra årets show också, men den framstår som ett mästerverk i jämförelse. För då hade de i alla fall ambitioner, de ville någonting och Clara Henry var grym.

För vem vill inte ha en välproducerad  och proffsig show? Vem tror att Melodifestivalen inte är live? Fördumningen är total.

I år saknas både visioner, ambitioner, manus och kompetens. Vad vill de? Var är den röda tråden? Var är glädjen? Var är kunskapen om och kärleken till Melodifestivalen? I ena deltävlingen inleder David Lindgren med att strippa helt utan anledning, i nästa gör han en såsig ballad från en film. Vad är poängen? Det finns liksom ingen tanke bakom, inget budskap att leverera, ingen humor.

När sedan Melodifestivalens regissör viftar bort kritiken och säger saker som: »Tidigare har SVT:s undersökningar visat att folk inte trodde att Melodifestivalen sändes live för att det var så slik tv-produktion och allt bara var så jävla proffsigt. Det kändes om att vi behövde lite mer livenerv.« Då är det god natt. För vem vill inte ha en välproducerad  och proffsig show? Vem tror att Melodifestivalen inte är live? Fördumningen är total. Och hur fan har de skapat denna »livenerv«? Jo, genom 20 000 glitterkanoner. Really?

I stället för att ta emot kritiken har SVT utvecklat en märklig bunkermentalitet där de har uppvisat dålig attityd och levererat fake news när de har fått kritiska frågor.

Framför allt så saknas det roliga manus. Jag har inte hört ett enda skämt som har funkat – jag har knappt hört ett skämt. David Lindgren gör så gott han kan, det får jag ge honom, och han läser från sina manuskort på ett kompetent sätt, men när det aldrig står något roligt på de där korten så är han körd. För han saknar den naturliga komiska begåvning som Gina Dirawi, Petra Mede och Clara Henry har som gör att de kan skapa humor on the spot av ingenting. Så egentligen är det synd om David Lindgren.

Ännu mer synd är det om Fab Freddie. Denna härliga uppenbarelse har kastats ut i publikhavet utan manus och riktning, vilket har gjort att han har fått utstå ett fruktansvärt homofobiskt drev. Han förtjänar inte det. Ingen förtjänar det. Vad var tanken med hans medverkan, fanns det någon? Varför kunde han inte få något roligare att göra än att tjata om glitter?

Det finns faktiskt flera bidrag som skulle ge oss en fin placering i Lissabon. Men shit vad det kommer att bli jämnt.

Det enda jag har gillat i år är mellanakterna där Petra Marklund, Linnea Henriksson och Maxida Märak har gjort grymma covers av gamla örhängen. Samtidigt är det inte särkilt rolig pausunderhållning och förtar lite poängen med finaltraditionen att en artist gör en cover av förra årets vinnarlåt. I år är det Caroline af Ugglas och kören Gränslösa röster (bestående av asylsökande, nyanlända och etablerade svenskar) som tolkar Robin Bengtssons I Can't Go On. Äntligen verkar SVT ha gjort en mellanakt med hjärta.

I övrigt är det uppenbart att SVT har tänkt totalt fel. I stället för att ta emot kritiken har de utvecklat en märklig bunkermentalitet där de har uppvisat dålig attityd och levererat fake news när de har fått kritiska frågor. Jag hoppas verkligen att de rannsakar sig själva ordentligt efter finalen. För kritiken mot tävlingen har aldrig varit så stor som i år. Det är därför tittarna flyr, det är därför alla vi erfarna Mello-tyckare helt unisont har sågat tävlingen. Och vi vill ju att det ska bli bra! Vi vill att Melodifestivalen fortsätter vara den unika folkfest som den har varit så länge. Men om SVT fortsätter med samma personer och med samma dåliga attityd är tävlingen körd.

För när det inte finns en tydlig frontrunner blir det så att tittarnas röster smetas ut över hela startfältet och den internationella juryn fäller avgörandet.

On that happy note… fokuserar vi på det positiva. För jag tycker faktiskt vi fick ihop en ganska bra final till slut! Visst, det finns ingen som har wow:at oss så mycket att de känns givna som vinnare. Det finns ingen med de stora och nyskapande ambitioner som Loreen och Måns Zelmerlöw hade. Därför finns det inte heller någon Eurovision-vinnare i startfältet. Men! Det finns faktiskt flera bidrag som skulle ge oss en fin placering i Lissabon. Men shit vad det kommer att bli jämnt.

För när det inte finns en tydlig frontrunner blir det så att tittarnas röster smetas ut över hela startfältet och den internationella juryn fäller avgörandet. Det hände förra året när tittarnas trea, Robin Bengtsson, vann över tittarnas etta, Nano, på grund av fler jurypoäng. Visst, SVT har gjort om reglerna för hur juryn sätter poäng, men det kommer inte att hindra att det blir samma utfall. Det gör det oerhört svårt att tippa.

I slutänden tror jag dock att svenska folket och juryn kommer att uppskatta lyxen i Benjamins nummer tillräckligt för att han ska vinna.

Jag tror att Benjamin Ingrosso, Felix Sandman, Samir & Viktor och Rolandz kommer att få stort tittarstöd. Jag tror dock inte att de två sistnämnda kommer att dominera hos juryn, även om jag måste varna för att Samir & Viktor kommer att göra bättre ifrån sig än tidigare år. Jag tror också att artister som Liamoo, Margaret och John Lundvik (ett riktigt utropstecken) kommer att gå bättre hos juryn än hos tittarna. Så detta skapar en svår ekvation. Lägg sedan till Mariette som visserligen inte har jättestor medvind just nu, men som ändå har finalens näst lyxigaste show.

I slutänden tror jag dock att svenska folket kommer att uppskatta lyxen i Benjamins nummer tillräckligt för att han ska vinna, även om min tro på det har försvagats för varje dag… Felix Sandman rider nämligen på vågen av att toppa Spotify-listan och kan ta segern om juryn älskar honom fullständigt (vilket är mycket möjligt). Men jag är också helt redo för en total överraskning. Så länge den inte heter Rolandz eller Martin Almgren så är det ganska ok. För någon Eurovision-vinnare har vi tyvärr inte.

1. Mendez: Everyday

Betyg: 3
Chans i Eurovision: Habila. Refrängen och genren är poppis, men dålig sång accepteras sällan.
Om bidraget: Den starkaste refrängen i Melodifestivalen på flera år slarvas tyvärr bort av Mendez oförmåga att hålla en ton. Men vi vet ju att snubbar utan röster funkar ganska ok ändå. Mittenplacering.

2. Renaida: All The Feels

Betyg: 3
Chans i Eurovision: Ok. Ett modernt bidrag som skulle stå ut, men inte mer än till finalen.
Om bidraget: Glädjepillret Renaida gör Zara Larsson-dopad pop som låter som exakt allt annat på Spotify-topplistorna, vilket både är en för- och nackdel, men Renaidas raspiga röst och starka utstrålning gör att den växer. Hon får nog vara glad för finalplatsen och återvända nästa år med en bättre låt.

3. Martin Almgren: A Bitter Lullaby

Betyg: 1
Chans i Eurovision: Dåliga. Den här typen av musik funkar inte lika bra i Europa.
Om bidraget: Superboring gitarrcountrypop med arenarefräng. Det här är så förväntat, men samtidigt så äckligt effektivt att det riskerar funka bättre än vad den faktiskt förtjänar. Tror dock internationella juryn kommer vara likgiltig inför denna.

4. John Lundvik: My Turn

Betyg: 3
Chans i Eurovision: Osäkra. Det är en väldigt klassisk Eurovision-ballad, vilket både kan tala för och emot den.
Om bidraget: John Lundvik gör en urtjusig och pampig pianoballad. Han sjunger grymt och det är riktigt fint, men samtidigt känns det väldigt mossigt jämfört med Felix Sandmans betydligt bättre ballad. Men John har seglat upp högt på bettingsidorna, och juryn kommer nog älska detta, så kan mycket väl bli kvällens stora skräll.

5. Jessica Andersson: Party Voice

Betyg: 4
Chans i Eurovision: Hyfsade. Det kryllar inte av upptempo i år, men ser inte detta som en topp tio-låt.
Om bidraget: Jessica ställer upp med en snyggt moderniserad schlager som blandar Madonnas Hung Up och allt Kylie Minogue har gjort på 2000-talet. Glädjande nog funkade det hos publiken och jag tror hon kommer vara glad över att hamna någonstans i mitten.

6. LIAMOO: Last Breath

Betyg: 4
Chans i Eurovision: Bra. Modern låt som känns ensam i sin genre. Med en bättre scenshow kan den placera sig bra.
Om bidraget: Det är tveklöst det mest lyckade hiphop-bidraget i tävlingens historia och jag tror denna kan vara en dark horse hos internationella juryn. Men även om Liamoo är grym känns dock själva showen fortfarande ganska menlös. Tror han får tacka för en bra placering och återvända nästa år ännu starkare.

7. Samir & Viktor: Shuffla

Betyg: 3
Chans i Eurovision: Ganska bra. Ett glatt upptempo-bidrag med saxofoner brukar funka bra.
Om bidraget: Samir & Viktor har skapat sin egen genre, för det här låter exakt som allt annat de har gjort. Det är hittigt och riktigt effektivt. Det är tveklöst deras bästa bidrag och det är bidraget som har gått allra bäst på Spotify. Dessutom har de en uttänkt influenser-strategi, så skulle inte förvåna om detta utmanar i toppen. Tror dessutom att den kommer att vinna över den internationella juryn betydligt bättre än tidigare år.

8. Mariette: For You

Betyg: 4
Chans i Eurovision: Ganska bra. Låten, numret och inte minst Mariette skulle sticka ut tillräckligt för att ta den till topp 15.
Om bidraget: Åh, vad jag hade hoppats att Mariette skulle ha en given vinnarlåt. Och visst är det en snygg och modernt producerad poplåt, men det är ingen knockout. Även om showen är snygg känns det inte som att bidraget lyfter. Hon kommer bara vinna om hon är internationella juryns tydliga etta.

9. FELIX SANDMAN: Every Single Day

Betyg: 5
Chans i Eurovision: Bra, men osäkra. Balladerna är många, men ingen av dem är så här modern. Dessutom kanske folk vill ha mer tempo i år.
Om bidraget: FO&O-Felix avskalade och personliga ballad har verkligen gått som en raket på Spotify. Att den gick via Andra chansen har bara gynnat den och kan leda till en torpplacering. Har en känsla att internationella juryn kommer att älska det.

10. Margaret: In My Cabana

Betyg: 3
Chans i Eurovision: Hyfsade. Låtgenren är poppis och den skulle sticka ut på ett bra sätt.
Om bidraget: Margaret vill vara Camila Cabello och Rihannas blonda kärleksbarn. Det är glatt, hittigt och helt i linje med det mesta på Spotify. Jag tycker om det! Och som tur är har Margaret växlat på charmen sedan sist och numret känns varmare och mer tropicalgungigt. Men någon riktig topplacering blir det inte.

11. Benjamin Ingrosso: Dance You Off

Betyg: 5
Chans i Eurovision: Bra. Numret och låten är så pass lyxiga att den skulle bli minst topp 10. Vårt mest säkra bidrag att bli topp 10.
Om bidraget: Benjamin står lite i en klass för sig själv med sin snygga Bruno Mars-inspirerade poplåt. Den höjs gånger hundra med en snygg show med ljusrör som blixtrar i blått, rött och vitt, signerat Zain Odelstål. Det här är i en klass för sig som helhet, men frågan är om den internationella juryn kommer tycka samma sak.

12. Rolandz: Fuldans

Betyg: 1
Chans i Eurovision: Ingen aning. Antingen tycker folk det är kul eller så bombar det totalt.
Om bidraget: Jag är ju en sån som älskar tokiga bidrag, men inte skämtbidrag. Även om detta är väldigt härligt dansbandskitschigt och Robert Gustafsson är ljusår bättre än Edward Blom så tycker jag detta mer passar som rolig pausunderhållning än som bidrag. Jag hoppas att den internationella juryn tycker detsamma.

Så hur skulle jag rösta om jag var juryn?

12 poäng: Benjamin Ingrosso
10 poäng: Felix Sandman
8 poäng: Mariette
7 poäng: LIAMOO
6 poäng: Jessica Andersson
5 poäng: Renaida
4 poäng: Mendez
3 poäng: Samir & Viktor
2 poäng: John Lundvik
1 poäng: Margaret
0 poäng: Rolandz och Martin Almgren

Så hur kommer det att gå?

1. Benjamin Ingrosso
2. Felix Sandman
3.  John Lundvik
4. LIAMOO
5. Samir & Viktor
6. Mariette
7. Margaret
8. Renaida
9. Jessica Andersson
10. Mendez
11. Rolandz
12. Martin Almgren

Melodifestivalens final sänds på SVT1 i kväll kl 20.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: UnREAL-finaldags! Rachel vs Quinn blir rena Darth vs Kejsaren

22 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Drömcasting & stenhård dialog i vilda västern-rafflet The Professionals

22 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Hjärtskärande & roligt i nya versionen av One Day at a Time

21 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Tig Notaro är glad att vara här

20 juli, 2018
Klipp

Se hur det senaste TrumpRussia-åtalet tycks visa hur Putin bestämde utrikesminister åt Trump

19 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Politisk & personlig turbulens i storbudgetserien Mr. Sunshine

19 juli, 2018
Premiärer

Sommarfest för älskare av brittiskt tv-drama! Nya toppserier i både SVT & TV4 i kväll

18 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Charlton Heston är ensam på jorden i The Omega Man

18 juli, 2018
Trailer

»What if I don't have time?« Här är trailern till Queen-filmen

17 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Seriemördare lös i kostymdeckaren The Alienist

17 juli, 2018
Nyhet

Stranger Things-nytt! Då är det premiär för säsong 3

16 juli, 2018
Streamingtips

Netflix-sommar: Mysig & familjär mattävling i The Big Family Cooking Showdown

16 juli, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel