TVdags tips & betyg

Melodifestivalen 2017: Vinner Nano, Robin eller Wiktoria? Heja Nano!

Jaha. Så känner jag lite. Jaha. Nu står vi inför finalen av Melodifestivalen och jag har nog aldrig varit mindre exalterad. En stor del handlar ju om min enorma besvikelse över att årets mest innovativa, modiga och bästa bidrag – Loreens Statements – inte är i finalen. Det undergrävde allt mitt förtroende för tävlingen, svenska folket – och ja, livet i allmänhet. Jaja, jag är dramatisk, men det känns bara så otroligt tråkigt och ovärdigt – speciellt när vi har den svagaste finalen på år och dagar.

Handlar det om rena besparingar, att SVT hade tomt i kassan efter förra årets Eurovision Song Contest? Eller har man bara satsat på totalfel personer bakom och framför kameran?

Överlag har Melodifestivalen i år varit ett totalt haveri. Jag vet att folk alltid brukar säga att allt är så dåligt med Mello, men i år finns det faktiskt fog för skoningslös kritik. Det har känts som att programmet har gjorts av amatörer. Manusen har varit usla från start till mål, programledarna har varit osynkade och i stort sett humorlösa och mellanakterna har känts oinspirerade och boring. Handlar det om rena besparingar, att SVT hade tomt i kassan efter förra årets Eurovision Song Contest? Eller har man bara satsat på totalfel personer bakom och framför kameran?

SVT borde ta ett rejält krismöte efter årets tävling, för det här är under all kritik. Gå tillbaka till tidigare år och se hur bra tävlingen kan vara. Satsa på riktiga programledarproffs med live-vana och humor (Gina Dirawi och Petra Mede, tack), ge Edward af Sillén och hans manusgäng alla pengar de behöver för att skapa förstklassiga shower och se till att fixa den jävla appen som gör att kidsen styr tävlingen rakt ner i dagisdiket.

I och med att alla med app kan rösta gratis och lägga upp till fem röster på varje bidrag, så smetas tittarrösterna ut väldigt mycket över startfältet.

Så vilka står det mellan i finalen då? Ja, det faktum att det inte finns en given favorit kan göra det hela rafflande (ok, jag börjar gå i gång nu igen…). Framför allt då mycket hänger på att artisterna måste vinna över både juryn och tittarna – och där har det skett en maktförskjutning i och med appen som kan bli avgörande, vilket till exempel Hanna Fahl och Pierres Schlager har skrivit om tidigare.

I och med att alla med app kan rösta gratis och lägga upp till fem röster på varje bidrag, så smetas tittarrösterna ut väldigt mycket över startfältet. Det skiljer helt enkelt inte lika mycket mellan bäst och sämst, som det hade gjort om tittarna bara hade röstat via telefon och sms. Det får konsekvensen i finalen att jurygrupperna får väldigt stor makt eftersom deras poäng fördelas annorlunda.

Så för att sia om olika bidrags chanser måste en tänka både på juryn och tittarna. Vissa bidrag känns totalt chanslösa om segern. Lisa Ajax, Boris René, Anton Hagman och FO&O borde inte ha med toppen att göra. Det tror jag inte Owe Thörnqvist eller Benjamin Ingrosso kommer heller, även om jag tror Owe kommer få betydligt fler tittarpoäng än jurypoäng. Jon Henrik Fjällgren och Aninia är årets wildcard – de kommer nog få mycket kärlek från tittarna, säkert topp tre i tittarröster, men betydligt mindre från juryn.

Då återstår bara ett bidrag, och det är i särklass finalfältets bästa. Nano har årets varmaste och mest moderna låt och han sjunger fantastiskt.

Mina favoriter Ace Wilder och Mariette tror jag kommer gå jättebra hos juryn, men inte få toppoäng av tittarna. Därför lär de nog hamna topp sex, men inte vinna. Wiktoria och Robin Bengtsson är de två bidrag som går allra bäst på Spotify och radio, och de känns därför livsfarliga. Framför allt tror jag Wiktoria mycket väl kan vinna alltihopa. Hon kommer få mycket poäng av tittarna, men frågan är om juryn kommer ge henne tillräckligt? Detsamma gäller Robin Bengtsson.

Då återstår bara ett bidrag, och det är i särklass finalfältets bästa. Nano har årets varmaste och mest moderna låt och han sjunger fantastiskt. Jag tror han kommer vinna över juryn och tittarna. Frågan är bara i vilken utsträckning – och om han lyckas vinna över både unga och gamla. Han kommer ändå som en helt ny artist för sammanhanget. Frans hade i alla fall mycket good will sedan innan tack vare sin Zlatan-låt. Nano är helt ny, och frågan är om det avgör till hans nackdel gentemot nu etablerade Wiktoria. Jag hoppas verkligen det räcker, för om han är den som skulle ha bäst chanser i Eurovision Song Contest.

Här är mina betyg på kvällens startfält:

1. Ace Wilder: Wild Child

Betyg: 5
Ace Wilder har en alldeles unik förmåga att kännas egen, men ändå sjukt poppig. I år är bidraget betydligt mer konventionellt och mindre direkt än hennes tidigare, om än både coolt och skönt Rio-gungigt. Showen är skitsnygg och superproffsig med pastelliga mysbyxor som största effekt.

2.  Boris René: Her Kiss

Betyg: 2
Jag tyckte verkligen om Boris Renés charm och härligt studsiga r’n’b-dans-låt förra året. Bidraget kändes genuint på något märkligt sätt. I år är allt det borttvättat till förmån för en ganska själlös mix av Ricky Martin, Bruno Mars och Prince-låten Kiss. Visst är Boris grym, och refrängen effektiv, men det känns bara så 1998.

3. Lisa Ajax: I Don't Give A

Betyg: 0
Lisa Ajax hade ett bedrövligt generiskt bidrag förra året som dessutom kryddades med en toalettpappershow. I år försökte hon »tuffa« till sig genom att sjunga fuck tio gånger, men det ströks när kritiken blev för stor. Kvar är en totalt själlös och tjatig poplåt som Zara Larsson inte skulle röra med en tång.

4. Robin Bengtsson: I Can't Go On

Betyg: 2
I år hoppar Robin på Bieber- och Timberlake-tåget – och hoppar bokstavligen upp på rullband på scen. Det är sjukt effektivt, men ack så tråkig låt. Robin är dessutom stel som en planka och hans bästa dansmove är en »skrevtouch« (Tack Hanna Fahl för uttrycket!). Men kan mycket väl vinna ändå.

5. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia: En värld full av strider

Betyg: 3
Jag trodde att Jon Henrik Fjällgren skulle klå Måns Zelmerlöw för två år sedan. I år är låten pampigare och hittigare, och folket älskar uppenbarligen Jon Henrik och hans genuina jojkande. Dock tror jag att internationella juryn inte kommer fatta det lika mycket så toppstriden känns ändå inte given.

6. Anton Hagman: Kiss You Goodbye

Betyg: 1
Anton Hagman är en sockersöt gitarrspelande manboy som sjunger en låt som är en del Shawn Mendes-gullighet – och en del enerverande klistrig dagispop. Men jag kommer för alltid minnas honom som den bleka poppojkekopia som slog ut 2017:s års rättmätiga vinnare.

7. Mariette: A Million Years

Betyg: 5
Det ryktades på förhand att Mariette är in it to win it, och ja det är hon! En skitsnygg indiediskobomb som stärks av en mäktig rökshow med bungyhoppande dansare. Jag har dock en känsla av att bidraget är för svalt och snyggt för att få kidsens röster, vilket gör det svårt att vinna i slutänden. Synd på en grym artist.

8. FO&O: Gotta Thing About You

Betyg: 2
FO&O är det enda vettiga svenska pojkbandet och deras popsinglar My Girl och Summer Love lovade gott inför Melodifestivalen. Men så ställer de upp med en avdankad långsam One Direction-låt med Ratata-intro. Dock är showen och dansen pojkbandsvärdiga – men få lär nog rösta förutom hardcorefansen.

9. Nano: Hold On

Betyg: 5
Holy shit, kan detta vara årets vinnare? Nano, som har gjort de utmärkta singlarna Perfect Melody och Lion tidigare, blows me away med en popgospel som är lika delar Take Me To Church och Emeli Sandés Heaven. Så otroligt mäktigt och Nano har en fantastisk röst. Årets tveklöst mest värdiga vinnare jämte Loreen.

10. Wiktoria: As I Lay Me Down

Betyg: 3
Diggar verkligen Wiktoria, men har tappat smaken för den här den här otåliga schlagercountryn. Dock är det startfältets mest direkta låt som kommer vinna över både kids och äldre – speciellt nu när hon har övergett sin Frost-klänning för en snygg röd byxdress. Men bidraget känns mossigt och LED-sängen är fruktansvärd.

11. Benjamin Ingrosso: Good Lovin'

Betyg: 2
Wahlgren-klanens näst yngsta generation överraskar med en hyfsat modern Justin Bieber/Timberlake-pastich. Det är svängigt och betydligt mer uppåttjack än Lisa Ajax sömnpiller. Dock är Benjamin ingen Danny Saucedo live. Det låter lite Smurf-hits, och det tror jag håller borta honom från toppstriden.

12. Owe Thörnqvist: Boogieman Blues

Betyg: 0
Det är härligt att Owe Thörnqvist är med, men shit vad jag hatar den här varmkorvsboogien. Men svenska folket har uppenbarligen en försmak för gamla gubbar som Thörnqvist, Kvinnaböske, Björn Ranelid och co trots att de har skitlökiga låtar. Så vem vet, Owe mot Eurovision?

Så hur kommer det att gå?

1. Wiktoria
2. Nano
3. Robin Bengtsson
4. Mariette
5. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia
6. Ace Wilder
7. Benjamin Ingrosso
8. Owe Thörnqvist
9. FO&O
10. Lisa Ajax
11. Anton Hagman
12. Boris René

Melodifestivalens final sänds på SVT1 i kväll kl 20.

Just nu på TVdags

Klipp

Luc Besson är tillbaka! Se trailern för sci fi-spektaklet Valerian

30 mars, 2017
Tablåtips 30/3

Bäst på tv i kväll: Fascinerande konståkningsdokumentär i SVT

30 mars, 2017
Nyhet

Netflix förnyar Santa Clarita Diet för en andra säsong

30 mars, 2017
Klipp

Pennywise är tillbaka! Kolla in ruggiga trailern för Det

29 mars, 2017
Tablåtips 29/3

Bäst på tv i kväll: Kulturfrågan Kontrapunkt – nytt frågesportprogram i SVT

29 mars, 2017
Trailer

Michael Keaton & Robert Downey Jr i Spider-Man: Homecoming – spana in färska trailern här

28 mars, 2017
Tablåtips 28/3

Bäst på tv i kväll: Mjukisdjur & hologram-popstjärna när Kobra har robot-tema

28 mars, 2017
Bildspecial

Dar Adals hånflin & Sauls kaffepaus – jösses, vilket Homeland-avsnitt!

28 mars, 2017
Klipp

Star Wars-mys: se & jämför Rogue One med scener från originaltrilogin

28 mars, 2017
Nyhet

Ny tv-serie med Mumintrollen på gång! Målgrupp: vuxna hipsters

28 mars, 2017
Nyhet

True Detective lever – med Deadwood-skaparen David Milch bakom spakarna

28 mars, 2017
Nyhet

Zombies & tidsresor när Netflix filmar nya asiatiska thrillerserier

27 mars, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel