Recension

Mästerlig McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Betyg 5 av 5

Mildred Hayes (Frances McDormand) är en tonårsmorsa i småstaden Ebbing i Missouri. Frustrerad över den lokala poliskårens oförmåga att lösa det brutala våldtäktsmordet på hennes 16-åriga dotter som skett några månader tidigare tar hon saken i egna händer. Hon hyr tre stora annonstavlor och smäller upp text som ställer den lokala polischefen (Woody Harrelson) mot väggen. Sen tar det hus i helvete.

Där har ni premissen för Martin McDonaghs Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, en film med så mycket handling att det hade räckt för en halv säsong tv-serie. Och med ett så rikt och välskrivet persongalleri att man gärna sett att det faktiskt blev en tv-serie så man får tillbringa mer tid tillsammans med dem. En film som är otroligt svår att genreindela eftersom den är så många olika genrer samtidigt: allvarligt sorgedrama, absurd komedi, djupt mänsklig småstadsskildring, spännande kriminalare. Våldet hänger hela tiden i luften, samtidigt som McDonagh (även manus) ogenerat bryter allvaret med comic relief-scener som är totalt over the top. Ibland skär det sig… men bara nästan.

Framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien.

Donagh skriver dialog av Guds nåde, som ibland nästan är för välskriven, men jag köper det. Dialog som, föreställer jag mig, är rena drömmen för ensemblen, som är första klass ner i minsta biroll. Woody Harrelson gör en av sina finaste och mest lågmälda rollprestationer någonsin, och Sam Rockwell – som dumdryg, rastistisk snut – är sinnessjukt bra. Det är inte lätt att spela småkorkad på ett trovärdigt sätt; Rockwell gör det helt lysande – och lyckas till och med få oss att förstå hans djupt ocharmiga praktas till rollfigur.

Men framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien. Hon äger varenda scen hon är med i – Oscars-statyetten är redan given, och extremt välförtjänt.

Mer behöver ni inte veta, ju mindre man läst på desto bättre. Gå och se ögonaböj, för det här är ett mästerverk.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: BBC:s The Split är en uppenbarelse – kvinnor gör bättre tv än män

27 maj, 2018
Talkshow

Graham Norton i SVT – upptäck världens gemytligaste talkshow

26 maj, 2018
Kommentar

Vi kanske borde sluta debattera Woody Allen utifrån barnens berättelser?

26 maj, 2018
Klipp

Ramadan-special: Briljant islam-kritik av Orrenius – se tonåringens starka vittnesmål

26 maj, 2018
Klipp

Det var Trump som spionerade på Obama – se chockreportaget om Black Cube

26 maj, 2018
Recension

Schumers romcom I Feel Pretty – småkul men med grumliga budskap

25 maj, 2018
Pop Culture Confidential

I podden: Craig Mazin om skrivande, Weinsteins & HBO:s Chernobyl

24 maj, 2018
Klipp

Busig cello & skränig kör? Så här kan man också se prinsbröllopet

24 maj, 2018
Nyhet

Smiley! Regina King & Don Johnson i Lindelofs Watchmen-pilot för HBO

24 maj, 2018
Intervju

SD-snowflakes vansinniga på TVdags Åkesson-bild – därför gjorde vi det

23 maj, 2018
1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel