Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

Betyg 4 av 5

Jag befann mig i Paris med några kompisar jag inte kände så bra. Delvis jobbrelaterat. Först när vi var ute på stan första dagen, och jag vid ett tillfälle kom ifrån sällskapet utanför ett lunchställe, slog det mig att jag inte mindes vad vårt hotell hette, eller hade någon känsla för adressen eller ens stadsdelen.

Nå, jag fick korn på dem igen, om än knappt – skymtade dem efter ett par minuters stress långt fram på gatan efter nästa gata efter nästa gata, på väg in i en konsthall.

När jag nådde fram och passerade skjutdörrarna såg jag hur mitt sällskap rörde sig nerför en trappa, ivrigt och snabbt. Jag blev hejdad när jag skulle följa efter, ombads att ta av mig skorna, det var tydligen en hel labyrint av trappor som utgjorde själva konst-eventet, och trapporna var filtklädda.

På väg ner valde jag fel väg. Folk runtomkring mig rusade ner, rusiga, men jag kom inte kontakt i konstupplevelsen i det hela, var bara oroad. Mitt sällskap var borta, jag visste inte var jag var, och allra längst därnere, på ett inomhustorg som märkligt nog var helt tomt, insåg jag att jag hade glömt jackan med telefonen i på lunchstället. Jag segade mig upp igen och nu var även skorna borta. Frågade personalen, som inte heller hittade dem, men de skulle i alla fall hjälpa mig tillbaka till hotellet. De hade ett »Find Your Way«-kit, sa de. Och satte ett inplastat blad i mina händer, med tydliga illustrationer. Varje bild innehöll dock en smartphone, som jag ju inte hade.

Skorna var borta, telefonen, minnet av hotellet, nu också vägen tillbaka till lunchstället. Hade det ens varit ett lunchställe, det var mer någon sorts lobby där man kunde få enkla sallader …

När jag sedan stod i bara strumpor ute på gatan började jag undra om det verkligen var Paris vi hade rest till. Och vem hade jag rest med? Dessa halvkompisar var plötsligt skrämmande okända för mig, hade jag i själva verket flytt från dem?
Jag vände mig och tittade tillbaka in i konsthallen. Där bakom disken stod personalen och stirrade på mig. Det var dem jag hade rest med.

Ni som orkat läsa så här långt fattar ju att jag drömde, och det saggigaste som finns är att behöva utstå andras drömberättelser, så jag ber om ursäkt.

Men detta var vad jag drömde i morse, under den där timmen då man om vissa helgmorgnar egentligen redan varit på väg upp, utvilad och pigg, men ändå somnat om för en sista onödig mardröm så att man i stället sedan vaknat mosig och skräckslagen. Jag försöker beskriva känslan eftersom den ligger så nära Syfy-skräckserien Channel Zero, vars andra säsong har svensk premiär i kväll.

Den ultimata mardrömmen för en tv-nörd: att först tro att man tittar på ett Black Mirror-avsnitt men sedan inse att det inte ligger något satirisk tema i botten.

Min dröm hade inget reellt skräckmoment i sig – det var den verkliga känslan som fyllde upp det overkliga runt omkring mig som skrämde slag på mig. Och första avsnittet av Channel Zero: No-End House känns exakt så. Fast ett steg längre: inledningsvis tron att det som händer inte kan hända, sedan sammanbrottet där man inser att mardrömmen tagit över verkligheten.

Första avsnittet övertygade inte lika fullständigt som inledningen av den förra storyn, Channel Zero: Candle Cove, gjorde – men intrigen växer, teoretiskt, relationsdramatiskt och i spänning.  Skräckmässigt känns den som en mardrömsversion av en Black Mirror-story. Vilket kanske ändå är den ultimata skräckutmaningen för en tv-nörd: att först tro att man tittar på ett Black Mirror-avsnitt men sedan inse att det inte ligger något satirisk tema i botten utan att det bara är något psykopatiskt som tänker sätta ett spett i ens huvud.

Ganska snart, under kvällens inledande dubbelavsnitt, kommer ändå det stora temat att utkristalliseras: vad som händer när sorgerna och saknaden i familjerelationer aldrig tillåts läkas, när de blir ett omättligt behov som oavbrutet måste tillfredsställas.

Channel Zero: No-End House har svensk premiär på C More Series i kväll kl 21.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel