TVdags-kalendern lucka 17

Lysande Blanchett & Mara i kärleksdramat Carol

Det är strax innan jul i New York 1952. Den unga Therese (Rooney Mara) arbetar på leksaksavdelningen i ett varuhus på Manhattan och har allmänt lågmälda förhoppningar om framtiden. Vågar hon kanske hoppas på en framtid inom fotografi? Vågar hon bestämma sig om hon egentligen vill vara tillsammans med sin pojkvän?

Alla de här funderingarna blir avlägsna när hon får träffa Carol (Cate Blanchett), en medelålders burgen kvinna mitt i en smärtsam skilsmässa med världsvan och elegant utstrålning. Therese hjälper henne att välja ut ett tågset som julklapp till hennes dotter och Carol glömmer kvar sina handskar (medvetet eller ej förblir osagt). Det blir i varje fall den enda ursäkten som behövs för Therese att åter ta kontakt med Carol. De två inleder en trevande kärleksrelation, något som den blivande ex-mannen till Carol (med klara erfarenheter från förr) inte direkt är överförtjust i, och får svåra konsekvenser i 1950-talets USA då vårdnaden om deras gemensamma dotter sätts på spel. En kamp mellan Carols sexualitet och rätt att välja livspartner, och att samtidigt få vara mor tar sin början.

De två klarast lysande stjärnorna är givetvis Blanchett och Mara, i synnerhet Mara som lyckas förmedla känslodetaljer utan att säga ett enda ord ibland.

Filmen är baserad på boken The Price of Salt av Patricia Highsmith som i sin tur bygger på hennes egna upplevelser av romantiska relationer med kvinnor. Boken publicerades ursprungligen under pseudonymen Claire Morgan, då hon inte ville bli märkt som en »lesbisk författare«. Att boken är utgiven 1952 är smått häpnadsväckande med tanke på hur före sin tid den var, och boken kunde inte återutges med Patricias riktiga namn förrän 1990.

Regisserad mycket säkert och lågmält av Todd Haynes, är Carol nästan lika mycket en skilsmässofilm som en film om kärlek i Haynes händer. Otillåten kärlek och när kärleken inte orkar längre. De två klarast lysande stjärnorna är givetvis Blanchett och Mara, i synnerhet Mara som lyckas förmedla känslodetaljer utan att säga ett enda ord ibland. Det är inte svårt att förstå vad som lockar de båda till varandra och deras kemi är påtaglig filmen igenom, precis som deras smärta.

Kyle Chandler och Sara Paulson gör även två smärtsamma insatser (på ett bra sätt), som mannen som desperat försöker hålla Carol kvar i äktenskapet och den åldrade före detta älskaren och vännen till Carol. Julen finns också där hela tiden i bakgrunden och agerar kuliss, vilket gör det till en utmärkt film att se i mellandagarna. Den sprakande brasan tillsammans med den prydligt dekorerade julgranen är för övrigt GOALS (förlåt).

Carol går att se på ViaPlay eller hyra på valfri VOD-tjänst.

Just nu på TVdags

Nyhet

Inspelningsstart för ny SVT-serie av Jonas Gardell & Simon Kaijser

24 januari, 2018
Klipp

Hämningslöst Spielberg-mys i nya trailern för Ready Player One

24 januari, 2018
Podcast

Pop Culture Confidential-special: allt om nomineringarna med Oscar-experten Sasha Stone

23 januari, 2018
Recension

Soderberghs nya serie Mosaic förbryllar – på fel sätt

23 januari, 2018
Kommentar

Hynek Pallas om Guldbaggen-thrillern alla missar

23 januari, 2018
Tablåtips 23/1

Bäst på tv i kväll: Alicia Vikanders Oscarssuccé i The Danish Girl

23 januari, 2018
Lästips

Litteraturens betydelse i Arkiv X – bokhyllan hos CSM dissekerad

23 januari, 2018
Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel