Nypremiär från NonStop Timeless

Liv, död & sagofeminism – streamingpremiär idag för superskrönan Antonias värld

Om du någon gång undrat över ordet »skröna« kan du sluta nu och i stället se Marleen Gorris överdådiga Antonias värld. En film som passande nog suger musten ur livet och banaliserar, eller kanske mer neutraliserar, döden. En rationell hyllning till livet/döden som skämt. För vad fyller vi egentligen för funktion här på jorden?

Antonias värld börjar i skarven mellan andra världskriget och dess efterdyningar, när huvudpersonen Antonia återvänder till sin födelseby i Holland med sin dotter Danielle. Här tänker hon starta ett nytt liv på den gård hon ärvt av sin mor. Gården är också vad som består genom filmens gång. Människor föds, människor dör, men middagarna runt det dukade bordet på gårdsplan förblir intakt. Ett positivt, dock krasst, sätt att se på livet.

Antonia går sin egen väg, liksom hennes barn och barnbarn. De gör precis som de vill. En sagofeminism/maskulinism som är härlig och utopisk.

Men det är bara ett av sätten. Antonias värld bjuder på många filosofier. För även en gedigen skröna kan inneha tyngd. Livets tyngd. Vilket tacklas med rationellt förnuft. Filmen inleds till exempel med att Antonia bestämmer sig för att hon inte tänker leva längre, märk orden inte tänker. Viljan har egentligen inget med det hela att göra. Hon har levt ett bra liv, hon har uppfyllt sina mål och önskningar. Dags att dö. Avundsvärt moget och sobert. Kanske är det det som fått så många att älska Antonias värld. Dess sätt att med en klackspark avfärda sorg och hårda bud.

antonia5

Men det är också en film om starka viljor och ett gigantiskt långfinger mot alla de som sätter sig i vägen för andras liv än sitt eget. Antonia går sin egen väg, liksom hennes barn och barnbarn. De gör precis som de vill. En sagofeminism/maskulinism som är härlig och utopisk, men inte riktigt går att ta på allvar. Men är det en skröna så är det. Här kommer Jesus till liv i kyrkan, ondska krossas och förståndshandikappade behandlas med äkta värde.

Kanske är det det som fått så många att älska Antonias värld – dess sätt att med en klackspark avfärda sorg och hårda bud.

Antonias värld är, trots sitt distanserade mönster, en varm och rolig släktväv och faktiskt en av få filmer jag har starka minnen av, trots att det var över tjugo år sedan jag såg den för första gången. Antonias värld vann en Oscar för Bästa utländska film 1996, den första av en kvinnlig regissör. Idag får den äntligen nypremiär på streaming i NonStop Entertainments Timeless-serie.

Antonias värld släpps på streaming idag – klicka här för att se var.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel