Nypremiär från NonStop Timeless

Liv, död & sagofeminism – streamingpremiär idag för superskrönan Antonias värld

Om du någon gång undrat över ordet »skröna« kan du sluta nu och i stället se Marleen Gorris överdådiga Antonias värld. En film som passande nog suger musten ur livet och banaliserar, eller kanske mer neutraliserar, döden. En rationell hyllning till livet/döden som skämt. För vad fyller vi egentligen för funktion här på jorden?

Antonias värld börjar i skarven mellan andra världskriget och dess efterdyningar, när huvudpersonen Antonia återvänder till sin födelseby i Holland med sin dotter Danielle. Här tänker hon starta ett nytt liv på den gård hon ärvt av sin mor. Gården är också vad som består genom filmens gång. Människor föds, människor dör, men middagarna runt det dukade bordet på gårdsplan förblir intakt. Ett positivt, dock krasst, sätt att se på livet.

Antonia går sin egen väg, liksom hennes barn och barnbarn. De gör precis som de vill. En sagofeminism/maskulinism som är härlig och utopisk.

Men det är bara ett av sätten. Antonias värld bjuder på många filosofier. För även en gedigen skröna kan inneha tyngd. Livets tyngd. Vilket tacklas med rationellt förnuft. Filmen inleds till exempel med att Antonia bestämmer sig för att hon inte tänker leva längre, märk orden inte tänker. Viljan har egentligen inget med det hela att göra. Hon har levt ett bra liv, hon har uppfyllt sina mål och önskningar. Dags att dö. Avundsvärt moget och sobert. Kanske är det det som fått så många att älska Antonias värld. Dess sätt att med en klackspark avfärda sorg och hårda bud.

antonia5

Men det är också en film om starka viljor och ett gigantiskt långfinger mot alla de som sätter sig i vägen för andras liv än sitt eget. Antonia går sin egen väg, liksom hennes barn och barnbarn. De gör precis som de vill. En sagofeminism/maskulinism som är härlig och utopisk, men inte riktigt går att ta på allvar. Men är det en skröna så är det. Här kommer Jesus till liv i kyrkan, ondska krossas och förståndshandikappade behandlas med äkta värde.

Kanske är det det som fått så många att älska Antonias värld – dess sätt att med en klackspark avfärda sorg och hårda bud.

Antonias värld är, trots sitt distanserade mönster, en varm och rolig släktväv och faktiskt en av få filmer jag har starka minnen av, trots att det var över tjugo år sedan jag såg den för första gången. Antonias värld vann en Oscar för Bästa utländska film 1996, den första av en kvinnlig regissör. Idag får den äntligen nypremiär på streaming i NonStop Entertainments Timeless-serie.

Antonias värld släpps på streaming idag – klicka här för att se var.

Just nu på TVdags

Klipp

Se nya videon för Haims »Right Now« – regisserad av Paul Thomas Anderson

28 april, 2017
Kommentar

The Handmaid's Tale – ett knytnävsslag rakt in i tryggheten

28 april, 2017
Streamingtips

Modine & Pfeiffer briljerar i Jonathan Demmes mysiga Gift med maffian

27 april, 2017
Nyhet

Kanalbristen blev för svår – Magine lägger ner sin tv-tjänst i Sverige

27 april, 2017
Tablåtips 27/4

Bäst på tv i kväll: Nytt avsnitt av SVT-dokun 30 liv i veckan

27 april, 2017
Nyhet

Årets bästa tv-nyhet! The Good Fight till HBO Nordic!

27 april, 2017
Klipp

Här dyker Noomi Rapace upp i Alien: Covenant-prologen The Crossing

27 april, 2017
Recension

The Handmaid's Tale är obehaglig och välgjord, men tyvärr lite för tråkig

26 april, 2017
Tablåtips 26/4

Bäst på tv i kväll: Aron Flam i folkbildande UR-serien Nationen

26 april, 2017
Kommentar

Hot Girls Wanted: Turned On – Netflix nya porrdokumentär är tvivelaktig & ansvarslös

26 april, 2017
Recension

Guardians of the Galaxy vol. 2 – mer av samma med extra allt!

26 april, 2017
Tablåtips 25/4

Bäst på tv i kväll: GW:s nya succéprogram i TV4

25 april, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel