Biorecension

Lågintensivt kusliga It Comes at Night är en av årets bästa filmer

Betyg 4 av 5

New York-baserade A24 är nog den piggaste indie-studion i världen just nu, med en helt sinnessjuk cv trots att de startade så sent som 2012: MoonlightRoom, The Lobster, Ex Machina, Amy, Green Room, American Honey, 20th Century Women, kommande A Ghost Story och många fler gobitar, samt inte minst TVdags-favoriten The Witch. Deras senaste släpp, It Comes at Night av stjärnskottet Trey Edward Shults, är ännu en triumf. På två plan: både som PR-kupp och som film.

»Kupp« är väl att ta i, men A24 har lyckats sälja in It Comes at Night som monsterfilm, med en av de otäckaste teasers vi sett på länge. Vi peppade i vintras, här är den igen:

It Comes at Night är snarare en lågintensiv psykologisk thriller. Vad den handlar om, mer än att Joel Edgerton och hans familj kämpar för sin överlevnad, tänker jag inte avslöja. Ju mindre du vet när du ser filmen, desto bättre är det – klyschan har sällan stämt bättre än här. På ett sätt är det en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Edgerton gör ännu ett av sina nedtonade roller och är svinbra, flankerad av Carmen Ejogo (bioaktuell också i Alien: Covenant) och nykomlingen Kelvin Harrison Jr. Efter mästerverket Get Out är detta årets andra skräckfilm med en ung afroamerikansk kille i centrum, vilket känns nytt och härligt.

På ett sätt är det trots allt en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Annars är det inte mycket som är »härligt« i den här filmen, som inte bjuder på mycket lättnad. Den är tryckande kuslig från start till mål, med ett tungt, närbildstätt foto och mästerlig filmmusik av Brian McOmber. En fullständigt knäckande och obehaglig upplevelse som är en av årets bästa filmer och som – trots den listiga marknadsföringen – är en av de bästa skräckfilmer jag sett på länge.

It Comes at Night har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017
Tablåtips 19/11

Bäst på tv i kväll: Nypremiären av underbara Kalla fötter

19 november, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Bluesig Wendin kanaliserar sitt inre sprattel i kvällens Så mycket bättre

18 november, 2017
Kommentar

Banbrytande hbtq-karaktär i Disney-serien Andi Mack

18 november, 2017
Tablåtips 18/11

Bäst på tv i kväll: Säsongsavslutning för Falsk identitet

18 november, 2017
Recension

Thelma: äntligen en kuslig & gåtfull norsk arthouse-rysare!

17 november, 2017
Tablåtips 17/11

Bäst på tv i kväll: Ann-Sofi Sidén – svensk videokonsts okrönta drottning

17 november, 2017
Recension

The Punisher – Marvels tröttsammaste hjälte överraskar med superb Netflix-serie

17 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel