Biorecension

Lågintensivt kusliga It Comes at Night är en av årets bästa filmer

Betyg 4 av 5

New York-baserade A24 är nog den piggaste indie-studion i världen just nu, med en helt sinnessjuk cv trots att de startade så sent som 2012: MoonlightRoom, The Lobster, Ex Machina, Amy, Green Room, American Honey, 20th Century Women, kommande A Ghost Story och många fler gobitar, samt inte minst TVdags-favoriten The Witch. Deras senaste släpp, It Comes at Night av stjärnskottet Trey Edward Shults, är ännu en triumf. På två plan: både som PR-kupp och som film.

»Kupp« är väl att ta i, men A24 har lyckats sälja in It Comes at Night som monsterfilm, med en av de otäckaste teasers vi sett på länge. Vi peppade i vintras, här är den igen:

It Comes at Night är snarare en lågintensiv psykologisk thriller. Vad den handlar om, mer än att Joel Edgerton och hans familj kämpar för sin överlevnad, tänker jag inte avslöja. Ju mindre du vet när du ser filmen, desto bättre är det – klyschan har sällan stämt bättre än här. På ett sätt är det en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Edgerton gör ännu ett av sina nedtonade roller och är svinbra, flankerad av Carmen Ejogo (bioaktuell också i Alien: Covenant) och nykomlingen Kelvin Harrison Jr. Efter mästerverket Get Out är detta årets andra skräckfilm med en ung afroamerikansk kille i centrum, vilket känns nytt och härligt.

På ett sätt är det trots allt en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Annars är det inte mycket som är »härligt« i den här filmen, som inte bjuder på mycket lättnad. Den är tryckande kuslig från start till mål, med ett tungt, närbildstätt foto och mästerlig filmmusik av Brian McOmber. En fullständigt knäckande och obehaglig upplevelse som är en av årets bästa filmer och som – trots den listiga marknadsföringen – är en av de bästa skräckfilmer jag sett på länge.

It Comes at Night har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

21 januari, 2018
Nyhet

Yes! Ian Malcolm blir POP-figur – men vad hände med Ellie Sattler?

20 januari, 2018
Tablåtips 20/1

Bäst på tv i kväll: Dags för Sveriges bästa popkulturella gala

20 januari, 2018
Klipp

Se Charlotte Clymers urstarka statement där hon kommer ut som transgender

20 januari, 2018
Streamingtips

Von Ryan's Express – Sinatra & Howard i trivsamt krigsraffel

20 januari, 2018
Nyhet

Fräscht! Paddington 2 slår Rotten Tomatoes-rekord

19 januari, 2018
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: vi pratar Spielbergs The Post-casting

19 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel