Biorecension

Lågintensivt kusliga It Comes at Night är en av årets bästa filmer

Betyg 4 av 5

New York-baserade A24 är nog den piggaste indie-studion i världen just nu, med en helt sinnessjuk cv trots att de startade så sent som 2012: MoonlightRoom, The Lobster, Ex Machina, Amy, Green Room, American Honey, 20th Century Women, kommande A Ghost Story och många fler gobitar, samt inte minst TVdags-favoriten The Witch. Deras senaste släpp, It Comes at Night av stjärnskottet Trey Edward Shults, är ännu en triumf. På två plan: både som PR-kupp och som film.

»Kupp« är väl att ta i, men A24 har lyckats sälja in It Comes at Night som monsterfilm, med en av de otäckaste teasers vi sett på länge. Vi peppade i vintras, här är den igen:

It Comes at Night är snarare en lågintensiv psykologisk thriller. Vad den handlar om, mer än att Joel Edgerton och hans familj kämpar för sin överlevnad, tänker jag inte avslöja. Ju mindre du vet när du ser filmen, desto bättre är det – klyschan har sällan stämt bättre än här. På ett sätt är det en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Edgerton gör ännu ett av sina nedtonade roller och är svinbra, flankerad av Carmen Ejogo (bioaktuell också i Alien: Covenant) och nykomlingen Kelvin Harrison Jr. Efter mästerverket Get Out är detta årets andra skräckfilm med en ung afroamerikansk kille i centrum, vilket känns nytt och härligt.

På ett sätt är det trots allt en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Annars är det inte mycket som är »härligt« i den här filmen, som inte bjuder på mycket lättnad. Den är tryckande kuslig från start till mål, med ett tungt, närbildstätt foto och mästerlig filmmusik av Brian McOmber. En fullständigt knäckande och obehaglig upplevelse som är en av årets bästa filmer och som – trots den listiga marknadsföringen – är en av de bästa skräckfilmer jag sett på länge.

It Comes at Night har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Nyhet

Claire Danes bekräftar: Nästa säsong av Homeland blir den sista

19 april, 2018
Nyhet

Äntligen! Netflix meddelar premiärdatum för Glow säsong 2

19 april, 2018
Kommentar

BBC & England hedrar minnet av Stephen Lawrence – när erkänner Sverige institutionell rasism?

18 april, 2018
Klipp

Här charmar Zlatan Jimmy Kimmel

18 april, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Ricks brandtal, Dwights öde & Fear-rädslan

17 april, 2018
Reality

En udda följetong är över – Jessie J vann kinesisk talangjakt

17 april, 2018
Klipp

Se Hannity försvara sin & Trumps maffia-fixare på Fox News – och Kimmels & Colberts hån!

17 april, 2018
Kommentar

Veckans Homeland: Carries sorgliga familjesits & demonbra president

16 april, 2018
Säsongspremiär

Snurrigt i rutan! Fear The Walking Dead spoilar The Walking Dead-finalen

16 april, 2018
Kommentar

Teaterförbundets mångfaldscheckar må vara frivilliga – men Filminstitutets är det inte

16 april, 2018
Klipp

Bästa KIT-filmen vi sett! Se 66-åriga Jenyfear massmörda i World of Warcraft

16 april, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: HBO:s Killing Eve – både Bechdeltestvinnare & ascharmig drama-dräpare

15 april, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel