Biorecension

Lågintensivt kusliga It Comes at Night är en av årets bästa filmer

Betyg 4 av 5

New York-baserade A24 är nog den piggaste indie-studion i världen just nu, med en helt sinnessjuk cv trots att de startade så sent som 2012: MoonlightRoom, The Lobster, Ex Machina, Amy, Green Room, American Honey, 20th Century Women, kommande A Ghost Story och många fler gobitar, samt inte minst TVdags-favoriten The Witch. Deras senaste släpp, It Comes at Night av stjärnskottet Trey Edward Shults, är ännu en triumf. På två plan: både som PR-kupp och som film.

»Kupp« är väl att ta i, men A24 har lyckats sälja in It Comes at Night som monsterfilm, med en av de otäckaste teasers vi sett på länge. Vi peppade i vintras, här är den igen:

It Comes at Night är snarare en lågintensiv psykologisk thriller. Vad den handlar om, mer än att Joel Edgerton och hans familj kämpar för sin överlevnad, tänker jag inte avslöja. Ju mindre du vet när du ser filmen, desto bättre är det – klyschan har sällan stämt bättre än här. På ett sätt är det en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Edgerton gör ännu ett av sina nedtonade roller och är svinbra, flankerad av Carmen Ejogo (bioaktuell också i Alien: Covenant) och nykomlingen Kelvin Harrison Jr. Efter mästerverket Get Out är detta årets andra skräckfilm med en ung afroamerikansk kille i centrum, vilket känns nytt och härligt.

På ett sätt är det trots allt en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Annars är det inte mycket som är »härligt« i den här filmen, som inte bjuder på mycket lättnad. Den är tryckande kuslig från start till mål, med ett tungt, närbildstätt foto och mästerlig filmmusik av Brian McOmber. En fullständigt knäckande och obehaglig upplevelse som är en av årets bästa filmer och som – trots den listiga marknadsföringen – är en av de bästa skräckfilmer jag sett på länge.

It Comes at Night har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Streamingtips

Sommarfilmen: suveräna Schilling & Healy i snurriga kidnappardramat Take Me

25 juli, 2017
Nyhet

House of Cards-skaparen manar till generalstrejk mot Trump

25 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Hanks, Bullock & von Sydow i urfint aspiedrama

24 juli, 2017
Trailer

Robotarna tar över! Se första teasern för Westworld säsong 2

24 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Pernilla Augusts Den allvarsamma leken är andlöst bra

23 juli, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Andrea Savage som en kvinnlig Maron eller Curb

23 juli, 2017
Tablåtips 23/7

Bäst på tv i kväll: Spretig & sprakande Teddbybears-dokumentär

23 juli, 2017
Trailer

WOW! Kolla in den nya spännande Stranger Things-trailern

23 juli, 2017
Trailer

Popkulturellt potpurri i teasern till Spielbergs Ready Player One

22 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Snygg spaskräck i A Cure for Wellness

22 juli, 2017
Trailer

Actionkalas med mystisk skägg-twist! Se första trailern för The Walking Dead säsong 8

22 juli, 2017
Tablåtips 22/7

Bäst på tv i kväll: Del Toros underskattade spökskräckis Crimson Peak

22 juli, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel