Recension

Kvällens nya Beck-film: »Den tunna isen« har i alla fall självinsikt i titeln

Betyg 2 av 5

Det finns en särskild krim-modell jag inte gillar. Tidigt i historien etableras mordoffer, konflikt, motiv och gärningsman. Ett mord sker, polisen kopplas in och mordet utreds efter den etablerade konflikten. I slutet tänds ett ljus hos den geniala polisen. Det är något fullständigt annat. Gangsterbossen blev inte mördad av sin stora nemesis för en stulen kokainsändning, utan av barndomskamraten som hämnd för något som hänt för 30 år sedan. Det finns många Beck-filmer som följer den mallen. Ett exempel är dagens premiär Den tunna isen (även det hade kunnat vara en Kent-låt).

En vanlig ung kille blir nedstucken i en ishall. Inget konstlat, bara ett vanligt mord. Tänk om den här filmen även vågat vara en liten gnutta socialrealistisk på det. Det finns uppslag till det. Då hade vi haft något här.

Här finns också samtidsämnet som i många andra Beck-filmer. I förra filmen var det terrorist-hemvändare och IS. Nu är det ensamkommande och flyktingförläggning. Den populäre juniorhockeytränaren Simon Bergström hittas mördad. I filmens inledning blir han ovän med en av föräldrarna till spelarna. Förutom den vanliga träningen håller han också på att hjälpa flyktingungdomar att åka skridsko. Där har vi då den tidigt etablerade historien som så vanligt i Beckfilmer, men där vi fattar att det är något annat som lurar. Det en slapp och enkel väg för att få in ett överraskningsmoment. Det är använt så många gånger att det är utslitet nu. Det enda i den här historien som har lite spänst är den om de ensamkommande, men det räcker inte till. Kanske borde den historien haft huvudfokus.

Jag gillar dock själva mordet. En vanlig ung kille blir nedstucken i en ishall. Inget konstlat, inget överdrivet, inget sensationssökande utan bara ett vanligt mord, om man nu kan säga så. Tänk om den här filmen även skulle vågat att vara en liten gnutta socialrealistisk på det. Det finns uppslag till det. Då hade vi haft något här.

Kanske är det så att man medvetet skrivet en rätt lat krimhistoria för att istället koncentrera sig på karaktärsutvecklingen. Beck är tillbaka, nu i en ny tjänst som sektionschef. Bästa scenen i hela filmen är när Beck har sin första arbetsdag och inte kan komma in polishuset utan passerkort. Irritationen i Becks ögon. Beck är en relik som ingen längre känner igen och har svårt för att komma in på sin gamla arbetsplats.

Intrigen mellan karaktärerna är bättre än kriminalintrigen. Det är kul hur en tafatt och töntig Oskar stöter på Jenny – den underhistoriens pinsamma avslutning är bättre än deckargåtans avslutning.

Kanske det är också där man som Beck-fantast fastnar numera. Huvudrollerna och karaktärsutvecklingen överordnas krimhistorien. Det finns inte så många sätt kvar att utveckla och driva historierna framåt så i stället tar man till att utveckla Beck, Inger, grannen, Oskar, Steinar och så vidare. Intrigen dem emellan roar mig också. Det är kul hur en tafatt och töntig Oskar stöter på Jenny, vilket får en väldigt pinsam avslutning. Det är kanske så också att jag bryr mig mer vem om som blir ny gruppchef än vem som är mördaren. Lösningen på den frågan fick också ett intressant svar som gör mig nyfiken på kommande film.

Beck – Den tunna isen har premiär i dag på C More First kl 21 & finns att se på cmore.se redan nu.

Just nu på TVdags

Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018
Kommentar

Oscar Micheaux är amerikansk films verkliga svarta panter – varför har dagens kritik ingen aning?

15 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel