TVdags listar tv- och film-året 2016

Kjell Häglund rankar årets bästa dramaserier

Det finns alltid någon serie som kommer sent på året och tar mig med absolut storm och som jag genast påstår är »Årets bästa« i sociala medier. Så här twittrade jag veckan före jul:


Det säger kanske lika mycket om hur jag funkar som tv-tittare – entusiastiskt och utan impulskontroll! – som om att Channel Zeros första säsong var den bästa skräckserien under hela 2000-talet.

Det säger också något om det gångna tv-året att jag utan tvekan motstår den impulsen när jag börjar pussla med årslistan – och i stället har fler kandidater till förstaplatsen än något tidigare år.

Här är serierna som jag, utöver Channel Zero, av olika och vitt skilda skäl övervägt att placera som etta:

American Crime, Rectify, Better Call Saul, The Americans, Kingdom, Le Bureau des Lègendes, Line of Duty, Suspects, StartUp, Halt and Catch Fire, Madam Secretary, Transparent, Skam, Magnífica 70, Incorporated och Black Mirror.

Jag hade utan problem kunnat skriva en översvallande hyllning till var och en av dem som årets bästa dramaserie. Från hur kusligt Syfys Incorporated drar konsekvenserna av dagens Trumpism när den skildrar korporativismens och klimatmigrationens 2070-tal, till hur sjuttiotalistiskt filmiskt Magnífica 70 bygger upp både relations- och heist-intriger i Sao Paolos laglösa (B-)filmbransch under militärdiktaturen.

På tal om det politiska temat i Incorporated (om än i sci fi-skrud) måste jag också lyfta fram Madam Secretary – tillsammans förebådar de nämligen en ny storhetstid för samtidspolitiskt kommenterande tv-drama. Den senare är faktiskt, numera, långt mer avancerad än både Vita huset och House of Cards vad gäller amerikansk utrikespolitik; och hade även en fullständigt briljant take på elektorsdramatiken i det amerikanska valet. Därtill har Keith Carradines karaktär Conrad Dalton vuxit ut till tidernas bästa tv-dramatiserade USA-president – Martin Sheens president Bartlett inkluderad.

Ja, Madam Secretary var nära i år, men den som känner mig som tv-kritiker vet vad jag premierar allra högst: vuxen vardagsrealism med psykologiskt djup.

Det ska sägas att det också var faktiskt just därför jag länge hade kvar Channel Zero i beräkningarna – för dess vardagliga tonträff, för att den verkligen kändes som 1988 på riktigt i tillbakablickarna. Samma med The OA, som egentligen är alldeles för högsträngat övernaturlig för mig men har en socialrealism i relationer och miljöer som lockar mig kvar i serien.

Så serierna det i slutändan stod mellan var American Crime, Rectify, Better Call Saul, The Americans, Kingdom, Masters of Sex och Transparent. Och jag tyckte det var John Ridleys tur i år.

Andrasäsongen av hans progressivt relationspsykologiska vuxendrama American Crime hade intressant nog kvar en stor del av casten från förra säsongen fast i nya roller i en ny, fristående berättelse. Återigen hade ett brott inträffat vars konsekvenser fick växa sasmhällsorganiskt och exponentiellt, som ringar på vattnet, vilket gav storyn och karaktärerna motivation och mognad.

American Crime berättar ju inte historier om kriminalitet utan om samhällets sociala kitt och skikt, om den mänskliga väven vi alla vill och försöker och behöver ingå i men ibland lossnar ifrån.

Årets story utspelade sig på och kring en prestigefylld privatskola vars självbild är i symbios med dess framgångsrikt basketlag, en miljö som bara är stark för de redan starka, en social väv människor lossnar ifrån… på grund av oförmåga, otur eller – systemfel?

Det som ytterst gjorde American Crime till den bästa dramaserien 2016 var att den var hundraprocentigt berörande ända in i finalepisodens slutsekunder. Det som exempelvis Hugh Lauries ofta magnifika Chance föll på, med en närmast sluddrande säsongsfinal.

Imponerande att – i en historia vars ändamål är att bygga ut, fördjupa, låta samtliga roller i en stor ensemble-cast kompliceras – i slutändan förmå knyta ihop allt, både varje personstory och deras kollektiva berättelse om USA.

Finalavsnitt är en svår konst, ett knepigt hantverk. Faktum är att vi sällan förväntar oss att våra förhoppningar ska infrias – så vana är vi vid seriefinaler som känns som svek, från serieskapare och manusförfattare som lovat lite för mycket. En tv-serie är ofta som en valrörelse, full av idéer och teser och psykologiskt, emotionellt drama, medan seriefinalen är det gråare realpolitiska kvittot. Hur ofta känns inte seriefinaler som den sista tuggan av en salt och ostig hämtpizza som såg fantastisk ut i kartongen men lämnar en med en känsla av lite meningslös övermättnad? Och, omvänt: alldeles för sällan ser vi episka seriefinaler som The Sopranos perfekta svarta ruta eller The Shields trånga, utzoomade kontorsmodul.

Men den andra American Crime-säsongsfinalen var just en sådan klassiker. Och desto mer imponerande att – i en historia vars själva ändamål är att bygga ut, fördjupa, låta samtliga roller i en stor ensemble-cast kompliceras – i slutändan förmå knyta ihop allt, både varje personstory för sig och deras kollektiva berättelse om USA; om ett helt samhälles sociala väv och systemfel.

Här finns överhuvudtaget inget tydligt ont och gott på individnivå, vilket i sig gör den till en unikt viktig serie på hemmaplan, i en nation vars rättssystem förutsätter en tydlig skiljelinje mellan förövare och brottsoffer. American Crime är unik i hur välplottat och välberättat den återger hur brott både uppstår och påverkar i en samhällsstruktur där den enes goda avsikter gör den andre ont.

Kjells topp-50 – bästa dramaserierna 2016

  1. American Crime (ABC)
  2. Black Mirror (Netflix)
  3. Rectify (SundanceTV)
  4. Pitch (Fox)
  5. Better Call Saul (AMC/Netflix)
  6. The Americans (FX)
  7. Transparent (Amazon)
  8. Channel Zero (Syfy)
  9. Kingdom (Audience Network)
  10. Masters of Sex (Showtime)
  11. Le Bureau des Lègendes (Canal+)
  12. Line of Duty (BBC)
  13. Suspects (Channel 5)
  14. Ordinary Lies (BBC)
  15. Happy Valley (BBC)
  16. StartUp (Crackle)
  17. Halt and Catch Fire (AMC)
  18. Chance (Hulu)
  19. Undercover (BBC)
  20. Shut Eye (Hulu)
  21. Madam Secretary (CBS)
  22. The Code (ABC-TV)
  23. Ray Donovan (Showtime)
  24. The Good Wife (CBS)
  25. House of Cards (Netflix)
  26. Billions (Showtime/Hulu)
  27. Skam (NRK)
  28. Nashville (ABC)
  29. Gentlemen & gangsters (SVT)
  30. High Maintenance (HBO)
  31. UnReal (Lifetime)
  32. Incorporated (Syfy)
  33. Penny Dreadful (Showtime/HBO Nordic)
  34. The Affair (Showtime)
  35. Magnífica 70 (Nova/HBO)
  36. Empire (Fox)
  37. Banshee (Cinemax)
  38. Murder (BBC)
  39. Outsiders (WGN)
  40. Wanted (Seven)
  41. The Girlfriend Experience (Starz)
  42. Colony (USA Network)
  43. Roadies (Showtime)
  44. Bedrag (DR)
  45. Bloodline (Netflix)
  46. Atlanta (FX)
  47. Cold Feet (ITV)
  48. Thirteen (BBC)
  49. Looking (HBO)
  50. Crisis in Six Scenes (Amazon)

Mellan den 25 och 31 december utser vi allt det bästa från film- och tv-året som gått. Håll koll på senaste artiklarna via taggen film- och tv-året 2016. Tablåtipsen publiceras som vanligt, hela julhelgen.

Just nu på TVdags

Serietidningar

Hjältar och presidenter – var passar Donald Trump in i Marvels universum?

19 januari, 2017
Nyhet

Äntligen! Snart finns det svenska filmarvet att strömma

19 januari, 2017
Nytt

Nu är det klart: Will & Grace återuppstår på NBC

18 januari, 2017
Tablåtips 18/1

Bäst på tv i kväll: Drömgästen Thorsten Flinck i Vänligen Lars Lerin

18 januari, 2017
Podcastspecial

Film är bäst i örat! Här är våra fem favoritpodcaster om film

18 januari, 2017
Svenska Skampodden

»Kroppen din trenger potet.« – Vi går igenom avsnitt 4, säsong 2, av Skam

17 januari, 2017
Tablåtips 17/1

Bäst på tv i kväll: GW & Kvartoft om mordet på 16-årige Ahmed

17 januari, 2017
Lista

Välkommen till tv-året 2017! Här är de 30 serier vi längtar mest efter

17 januari, 2017
Premiär

Äntligen är Homeland tillbaka – TVdags recappar säsongspremiären

16 januari, 2017
Tablåtips 16/1

Bäst på tv i kväll: Carrie tillbaka i USA i nya Homeland-säsongen

16 januari, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Innan vi dör« kan vara bästa SVT-deckaren någonsin

15 januari, 2017
Säsongspremiär

Världens bästa spionserie Falsk identitet tillbaka i kväll – och hela S1 på SVT Play

14 januari, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel