Recension

Kåta, flamsiga & tjafsiga 50-åringar! Säsong 2-premiär av Divorce i dag

Betyg 3 av 5

Jag älskade verkligen pilotavsnittet av Divorce och njöt oerhört av de närmast följande avsnitten. Men säsong 1 höll inte hela vägen. Dramatiken blev ologisk och konstruerad och komedin föll platt när den skulle bygga på yttre faktorer som lustiga advokater och liknande. Den eskalerade konflikten på slutet tillsammans med seriens oförmåga att inkännande berätta om Roberts smärta gjorde mig inte så speciellt nyfiken på säsong två, men naturligtvis tillräckligt nyfiken ändå för att tjuvtitta på sisådär sex avsnitt.

Faktum är att de yngre med sin buttra, frånstötande attityder ofta verkar mer vuxna än de flamsande, kåta och oändligt tjafsande 50-åringarna.

Det börjar bra med många små detaljer. Det dramatiska tågtjutet, namnet på pendeltågsstationen Hastings on Hudson och den så monotona tågresan in till city, till advokatbyrån, för signerandet av papper. Skilsmässan är klar. Advokaterna börjar prata middagsplaner, som vore de bästa kollegor plötsligt, så fort det är över. Både Frances och Robert ska tillbaks till Hastings och för dem båda börjar en ny än så länge okänd resa. Frances hastar iväg själv, som redan på väg mot nya mål. Robert står kvar och tittar efter henne, osäker på vad han ska göra. Jag älskar dessa tydliga setups innan introt ens dykt upp i rutan.

Man var nog inte själva nöjda med vart säsong 1 tog vägen och till tvåan har Sarah Jessica Parker bjudit in flera manusförfattare och producenter från Sex and the City, bland andra Jenny Bicks, Julie Rottenberg, Elisa Zuritsky och Liz Tuccillo, och just deras avsnitt funkar bäst. Ett av dem är ett typiskt mamma-dotter-avsnitt om svårigheten att nå sin nyblivna tonårsdotter och det är mitt i prick och riktigt roligt. Andra avsnitt är lite för lågmälda och stappliga. Berättelsen känns lite klumpigt iscensatt ibland, men å andra sidan är det ju just vad Frances och Robert är, klumpiga och tafatta i sina försöka att komma vidare.

Det är inte heller särskilt originellt, men de nya manusförfattarna lyckas ändå få till skratten genom att det dråpliga nu kommer från karaktärerna, från skådespelarna, inte från försök med spektakulära eller excentriska händelser. Parker kan vara en excellent komedienne och även om varje scen med Robert i början nästan är omöjlig att titta på, är det något positivt som ska tilldelas Thomas Hayden Church. Med ytterst lite får han det att krypa hos tittaren. Det är pinsamt men samtidigt hjärtskärande när man nu faktiskt lyckas med Roberts historia.

DIV_202_CB_041317_487-1600x1600
Tracy Letts och Molly Shannon. Foto: HBO Nordic

Tonåringarna får en hel del utrymme och så även Dallas (Talia Balsam) och Diane (Molly Shannon), Frances vänner. Tro det eller ej men det är riktigt roligt att se 50-plussararna bete sig värre än tonåringarna ibland. Faktum är att de yngre med sin buttra, frånstötande attityder ofta verkar mer vuxna än de flamsande, kåta och oändligt tjafsande 50-åringarna.

Tracy Letts som Dianes äkta make och Roberts vän är en klippa. Ingen kan lika roligt som han snyta ur sig ett torrt skämt. Sen är det minst sagt underbart med Rescue Me-männen som dyker upp. Dean Winters som Roberts slemmiga advokat såg vi redan förra säsongen och nu blir Frances ihopparad med ingen mindre än Steven Pasquale. Mums. Betty Newton från Ugly Betty gör även hon entré efter några avsnitt.

DIV_203_CB_041817_036-1600x1600
Steven Pasquale and Sarah Jessica Parker. Foto: HBO Nordic

Långsamt och lågmält är okej, men ibland vill man att handlingen antingen går framåt eller djupare, och inte bara står och tvekar. Oftast puttrar det ändå på ganska charmigt medan Robert och Frances tar nya steg på sin resa och detta beror främst på de så begåvade skådespelarna. Sedan piffar ju musiken, med bland andra Eagles, 10cc och The Bellamy Brothers, till stämningen, även om den oftast bara får förgylla inledning och avslutninga denna säsong.

Säsong 2 av Divorce har premiär på HBO Nordic i dag.

Just nu på TVdags

Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018
Kommentar

Oscar Micheaux är amerikansk films verkliga svarta panter – varför har dagens kritik ingen aning?

15 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel