TVdags-kalendern lucka 16

Kvinna spöar man i tennisklassikern Battle of the Sexes

Rivalitet är alltid en bra story. 1974 bars Billie Jean King in på tennisplan av fyra män medan motståndaren Bobby Riggs, ett skränigt as, dansade fram i sin fula, sponsrade Sugar Daddy-jacka. Man hade sålt tv-rättigheterna dyrt, man hade enorma sponsavtal, publiktryck och allehanda bevakningsrekord. Detta var ingen vanlig match, det var ett jippo. 90 miljoner såg matchen som marknadsförts under parollen Könskriget – man mot kvinna. Vem skulle vinna och därmed slutgiltigt sätta punkt i frågan om vilket kön som är bäst.

I spelfilmen om tennisspelarna Bobby Riggs och Billie Jean King reduceras deras konflikt till den slutgiltiga uppgörelsen om vilka som egentligen är bäst – män eller kvinnor.

Exemplen på den goda fienden är extra många inom just sportvärlden. I dagarna har spelfilmen om konståkerskan Tonya Hardings liv premiär. Hon som lät pojkvännen och hans kumpan slå sönder rivalen Kerrigans knäskålar. Alla känner till myten som säger att varken Björn Borg eller John McEnroe hade spelat lika bra om de inte också retat varandra till vansinne med sina vitt skilda attityder. Borg som kyligt fokuserad och McEnroe som inte kunnat dölja en känsla på plan om hans liv så hängt på det. Och det gjorde det väl också, i viss mån. Matchen i Wimbledon 1980 var en ren vinna eller försvinna-kamp.

Fast var den verkligen det? Det finns så klart pengar att hämta i konflikt och rivalitet. Det finns pengar i krig liksom det finns pengar i bråk och bra underhållning. Just den matchen mellan Borg och McEnroe fortsätter att vara underhållning än i dag, nu också i spelfilmsform.

Problemet är bara att konflikter som omarbetas till underhållning så lätt reduceras till någonting enkelt: en personlig vendetta som bygger på någon glitch i barndomen eller en match som är svaret på ett enkelt oliktänkande. Dessutom bygger underhållningskonflikter på att fienden får oss att jobba hårdare, sikta högre och i slutändan är fienden den som hjälper oss framåt. Fienden får oss att se klart, fienden ska respekteras. Men bara efter att fienden bevisat något för oss.

Filmen Battle of the Sexes med Steve Carell som sexistiskt as och Emma Stone som cool och smart superkvinna är ett annat exempel. I spelfilmen om tennisspelarna Bobby Riggs och Billie Jean King reduceras deras konflikt till den slutgiltiga uppgörelsen om vilka som egentligen är bäst – män eller kvinnor.

Det påminner mig om tv-serien The Simpsons där nyhetsuppläsaren Kent Brockman annonserar för ett kommande inslag: »Vilken är egentligen den enda sanna religionen?«- Stay tuned.

I brist på att bli älskad vill man få uppmärksamhet, i brist på uppmärksamhet blir man ett sexistiskt as och så vidare.

Matchen kom till genom att Bobby Riggs, en 55-årig gammal tennisföredetting, såg att det fanns underhållningspotential i att bete sig svinigt mot kvinnor. Ju odrägligare saker han sa desto mer ville man ha tillbaka honom i rampljuset. Eftersom han är man uttalade han sig om kvinnors plats i allmänhet (i köket och i sängen). Eftersom han någon gång under sitt liv spelat Wimbledon uttalade han sig om damtennis (det enda sevärda med damtennisen är deras korta kjolar).

Man vill gärna utmåla honom som enbart as, och ingen ska kunna säga att han inte var ett sådant. Men hans åsikter uppstår också i en tid då kvinnor för första gången sedan suffragetterna verkligen organiserar sig globalt och står upp för sin sak. Detta kan skrämma. Han befinner sig också i en tid och en ålder då han inte längre är någon. I brist på att bli älskad vill man få uppmärksamhet, i brist på uppmärksamhet blir man ett sexistiskt as och så vidare.

Han gjorde helt enkelt sig själv till fienden, den han visste behövdes för underhållningens skull.

Damtennisen levde vid tidpunkten ett frustrerande liv. Glappet mellan damernas och herrarnas vinstpott var enorm, statusen för jävligt låg i jämförelse och damerna fick inte ens ha ett eget, nationellt tennisförbund. En som tröttnade på detta var Billie Jean King, en toppspelare som precis vunnit damklassen i US Open för en bråkdel av vad vinnaren i herrklassen kammade hem. Hon var trött, alla var trötta. Hon organiserade sig tillsammans med åtta andra proffsspelare och krävde rätt.

King ville inte reducera jämställdhetsfrågan till ett jippo. Hon var för smart för det. Men också tillräckligt klarsynt för att se att frågan behövde en publik. Till slut ställde hon upp på matchen mot Riggs. Könskriget.

Vad dokumentären om matchen tar upp som spelfilmen missar är mycket. Men det viktigaste är detta: nog för att matchen marknadsfördes som den slutgiltiga striden mellan en arg kvinna och en nonchalant gubbe, men det är inte hela sanningen. Det är aldrig hela sanningen. King ville ha en dialog, Riggs ville ha lite kärlek och uppmärksamhet. Faktum är att i sin respektive strävan, i sina personliga liv (King hade vid tillfället inte kommit ut som lesbisk) hittade de kanske inte en dialog men en vänskap.

Men givetvis finns det mer pengar i att prata om två tydliga fiender istället för en gemensam vinst. Hellre man mot kvinna än en jämlikhet som alla tjänar på.

The Battle of the Sexes går att strömma.

Just nu på TVdags

Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Världens mest omtalade & hyllade skräckserie

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

21 januari, 2018
Nyhet

Yes! Ian Malcolm blir POP-figur – men vad hände med Ellie Sattler?

20 januari, 2018
Tablåtips 20/1

Bäst på tv i kväll: Dags för Sveriges bästa popkulturella gala

20 januari, 2018
Klipp

Se Charlotte Clymers urstarka statement där hon kommer ut som transgender

20 januari, 2018
Streamingtips

Von Ryan's Express – Sinatra & Howard i trivsamt krigsraffel

20 januari, 2018
Nyhet

Fräscht! Paddington 2 slår Rotten Tomatoes-rekord

19 januari, 2018
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: vi pratar Spielbergs The Post-casting

19 januari, 2018
Realityhumor

Kolla dessa underbara jämförelser mellan Donald Trumps Vita huset & David Brents The Office!

19 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel