Till minne

John Mahoney har bänkat sig i Frasier-fåtöljen för den sista vilan

John Mahoney är död. Han föddes i Blackpool men flyttade som tjugonånting till USA där han gick  med i armén och senare jobbade som engelskalärare och redaktör. Det var först i mogen ålder han startade sin bana som skådespelare, i den legendariska Steppenwolf Theatre i Chicago med folk som Gary Sinise, John Malkovich och Laurie Metcalf som drivande krafter. Efter en tid på teaterscenen startade han sin film/tv-karriär i början av 1980-talet, när han var i fyrtioårsåldern. Slå på en thriller från den eran – Russia House, Frantic, In the Line of Fire, Primal Fear, Striking Distance – och chansen är stor att John Mahoney dyker upp i en biroll som ambassadtjänsteman, polis eller åklagare. Han hade den där osvikliga förmågan att alltid göra sin roll minnesvärd, oavsett hur liten den var, oavsett om resten av filmen höll måttet eller inte.

Mahoney hade den där osvikliga förmågan att alltid göra sin roll minnesvärd, oavsett hur liten den var, oavsett om resten av filmen höll måttet eller inte.

Bland Mahoneys filmroller är det framförallt två som står ut. Han djupt mänskliga porträtt av författaren W.P. Mayhew i Barton Fink (1991), en skrävlig sydstatsman som håller demonerna och självhatet stången med att härja med sin livskamrat (en lysande Judy Davis) och hälla i sig kopiösa mängder sprit – en otypisk larger than life-roll för Mahoney, som oftast spelade med små medel, men så var det ju en bröderna Coen-film också (han skulle senare dyka upp i The Hudsucker Proxy). Den andra rollen är Cameron Crowes Say Anything… från 1989. En kärlekskrank John Cusack med boomboxen i armar uppåt sträck är den ikoniska bild vi förknippar med filmen, men allra bäst är Mahoney som Ione Skyes frånskilda pappa. Glöm Cusack och hans trånande, guldet i den här filmen är Mahoneys fina porträtt av en krisande pappa, och hans trubbiga och varma scener tillsammans med Skye.

Mahoney som W.P. Mayhew i Barton Fink.
Mahoney som W.P. Mayhew i Barton Fink.

Men John Mahoney är givetvis framförallt ihågkommen för sin roll i Frasier, som han gjorde under hela seriens era 1993-2004. Är Frasier tidernas bästa sitcom? Frågan kan diskuteras, och även om Frasier Cranes ständiga neuroser och eviga käbblande med Niles är fenomenalt roligt skulle serien aldrig blivit så fulländad utan persongalleriet runt omkring dem. Däribland Mahoney som pappa Martin Crane, polisen som blivit hemmaman efter en skottskada, och nu bor inhyst hos Frasier, till bådas förtret. Ständigt parkerad i sin favoritfåtölj – som Frasier hatade, där den stod centralt positionerad i hans minimalistiska loungeinredning – med käppen inom bekvämt räckhåll. Pappa Cranes blue collar-bakgrund och »enkla« smak i ständig krock med Frasiers och Niles förfinade och ängsliga intellektualism plockade ständiga poänger, och Mahoney fyllde rollen med enorma mängder värme och sårbarhet.

Nu har John Mahoney satt sig tillrätta i favoritfåtöljen för sista gången – och går till tv-historien som en av de finaste birollsskådespelarna någonsin.

Barton Fink, Say Anything och en handfull andra Mahoney-filmer finns att strömma. Frasier går att se på Viaplay. 

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel