Kommentar

Inför kvällens final – så kan trötta Idol bli bra igen

Förra fredagen var jag inbjuden som gäst i Idol Extra. Jag blev lite förvånad när jag fick förfrågan i början av säsongen. Jag har inte direkt varit nådig i min kritik av programmet de senaste åren. Och under hösten har jag kritiserat Idol-produktionen hårt för deltagarnas usla villkor och arvoden. Så jag bara väntade på att bli avbokad. Men det blev jag inte - tvärtom lyfte de fram min kritik. Det hedrar dem, men jag skulle mycket hellre vilja att de tog åt sig av kritiken. För nästa säsong behöver ett stort lyft för att det inte ska bli den sista.

Det är ingen slump att hela 35 länder som förut producerade Idol inte längre gör det och att det främst är länder som Bangladesh, Kambodja, Maldiverna och Etiopen som fortfarande satsar på formatet.

Jag har de senaste åren varit stenhård mot Idol då jag tycker att produktionen har blivit för slapp, förutsägbar och tråkig. Juryn med Laila Bagge, Anders Bagge och Alexander Bard var totalt hopplös då de deras bild av en idol var fruktansvärt generisk: de valde ständigt samma snygga vita 17-åringar. Och de verkade vara oförmögna att ge vettig och konstruktiv kritik. I år har programmet äntligen fått en bra jury där tv-fyndet Nikki Amini, coola Quincy Jones III och meriterade Fredrik Kempe har kommit med nya perspektiv och har lyckats ta fram den bästa mångfalden bland topp 20 som programmet någonsin haft.

Men det gör väldigt lite när resten av produktionen fortfarande är lika slapp som tidigare. Formatet Idol känns helt enkelt trött och gammalt. Det är ingen slump att hela 35 länder som förut producerade Idol inte längre gör det och att det främst är länder som Bangladesh, Kambodja, Maldiverna och Etiopen som fortfarande satsar på formatet. Jag menar, American Idol, som hade en gigantisk publik i USA de första säsongerna, gick i graven i år efter 15 säsonger mycket på grund av att den vägrade förnya grundkonceptet.

Den enda säsongen av The X Factor Sverige gav fler bra artister - Sabina Ddumba, Kristin Amparo och Oscar Zia - än vad Idol har gjort på flera säsonger.

Resten av tv-världen har helt enkelt gått vidare till bättre sångtävlingskoncept som The Voice och The X Factor. Och jag skulle önska att TV4 gjorde detsamma. Tyvärr förstörde de dock både The Voice och The X Factor när de körde formaten för några år sedan med dåliga val av domare och en oförståelse för hur de nya formaten skulle säljas in till tittarna. Det var riktigt synd. Speciellt då den enda säsongen av The X Factor Sverige gav fler bra artister - Sabina Ddumba, Kristin Amparo och Oscar Zia - än vad Idol har gjort på flera säsonger.

TV4 har redan meddelat att de, trots de sämsta tittarsiffrorna i programmets historia, ska köra Idol även nästa år. Att de vill ha tillbaka årets nya jury gör de rätt i, men de måste se över mer än så.  Idol måste göra detta för att bli bättre:

  • Byt ut programledaren. Pär Lernström är verkligen hygglig och proffsig, och han har blivit bättre denna säsong, men programmet skulle behöva ny energi. Antingen om han byts ut helt, eller varför inte ta in en till programledare? Alltså inte en sidekick, utan en till programledare.
  • Ta in en coach som kan hjälpa deltagarna att utvecklas både musikaliskt och artistmässigt. Ja, de har olika coacher backstage, men deltagarna behöver mer hjälp i form av låtval och hur de kan utveckla sitt artistskap, inte bara sångteknik. Visst hjälper juryn till med detta, men det behövs mer för att vi verkligen ska få se idolerna göra en resa under säsongens gång.
  • Fortsätt att söka efter en mångfald i deltagarna i fråga om uttryck, musikstil och personlighet. Årets säsong har varit ett steg i rätt riktning, men det kan bli ännu bättre. Och inför en 18-årsgräns. Dels för att 16-åringar bör gå i skolan, men främst för att få vet vilka de är när de är 16, varken som människor eller artister. Låt de få tid att mogna innan de söker.
  • Bjud på en show. Använd ljus, scenografi och dans mycket mer. Detta är fredagsunderhållning på bästa sändningstid, inte en karaokekväll på lokala puben. Låt även idolerna välja bland fler låtar än de senaste Spotify-hitsen eller uttjatade karaokelåtar och låt dem göra om låtarna så att de blir mer personliga.
  • Betala för fan deltagarna drägliga arvoden. Deltagarna är Idol, och de ska inte behöva gå back ekonomiskt för att TV4 ska tjäna pengar på dem. Och lås inte fast dem i usla avtal. Fria artister blir bättre artister.

Så vem vinner ikväll? Jag tror och hoppas att tävlingen får sin första r'n'b- och hiphop-vinnare i form av Liam. Han skulle bli den mest moderna vinnaren på många år. Det vore ett steg i rätt riktning.

Finalen i Idol sänds ikväll kl 20 på TV4.

Just nu på TVdags

Trailer

Paul Thomas Anderson är tillbaka – se trailern för Phantom Thread

23 oktober, 2017
Tablåtips 23/10

Bäst på tv i kväll: David Denciks vidriga rollgestaltning i Top of the Lake

23 oktober, 2017
Tablåtips 22/10

Bäst på tv i kväll: Curtis Hansons mästerliga L.A. Confidential

22 oktober, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Halt and Catch Fire var den perfekta dramaserien

22 oktober, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Ddumba & Andersson Wij bäst i premiären av Så mycket bättre

21 oktober, 2017
Trailer

I Love You, Daddy – se den ohärliga trailern för Louis CK:s nya film

21 oktober, 2017
Tablåtips 21/10

Bäst på tv i kväll: Säsongspremiär för Så mycket bättre

21 oktober, 2017
Sverigepremiär

Se Leatherface som oskyldig liten valp i franska skräckmästarnas USA-debut

20 oktober, 2017
Recension

Loving Vincent – stillsam whodunnit & hypnotiskt formexperiment

20 oktober, 2017
Tablåtips 20/10

Bäst på tv i kväll: Djupt berörande samhällsskildring i Tjuvheder

20 oktober, 2017
Tablåtips 19/10

Bäst på tv i kväll: Spännande säsongsfinal av Gåsmamman

19 oktober, 2017
Topplista

Inför Så mycket bättre-premiären: De 15 bästa tolkningarna hittills

19 oktober, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel