Replik

Hynek Pallas svarar Lisa Ohlin om Simon och ekarna-härvan

Jag vill först och främst tacka Lisa Ohlin för att hon kommenterade min artikel om makten inom svensk film. Det är nödvändigt med diskussioner kring detta ämne. Och det är förstås synd om hon menar att jag förvrider fakta. Lisa Ohlin har dock fel i att det skulle finnas faktamissar i den korta mening som handlar om Simon och ekarna. Hon gav som konsulent filmen pengar. Hon blev senare regissör för filmen.

Jag höll mig kort om fallet då det är gammalt. Lite bakgrund:

Skärmavbild 2018-01-27 kl. 10.18.22 (5)

Och här: »Det där gick inte till på ett bra sätt. Även om inga juridiska fel begicks så var det knepigt ur en moralisk aspekt och jag vet att SFI efter det här har sållat bort regissörer som tänkbara konsulenter för att undvika att liknande situationer skulle kunna uppstå.«

Men Lisa Ohlin har också rätt i att det finns fler fakta i detta fall. Jag är mera osäker på om hon och jag tolkar dem likadant.

Personligen anser jag att det inte är bra att en konsulent som har varit engagerad som stödgivare i ett filmprojekt avslutar sin tjänst i förtid för att bli regissör på filmen. Detta oavsett om filmens regissör, i detta fall Björn Runge, redan har lämnat projektet.

Jag är uppenbarligen inte ensam om den åsikten. När det begav sig protesterade till exempel Håkan Bjerking, ordförande för Sveriges filmregissörer, mot valet (det är hans citat i länken ovan). SFI skärpte också sina regler så att regissörer måste vänta sex månader innan de kan gå in och arbeta i produktioner efter avslutad tjänst.

Att Lars G Lindström som efterträdde Lisa Ohlin gav filmen samma summa som projektet fick lämna tillbaka efter att Björn Runge hoppat av som regissör – det kan man ha olika åsikter om.

Jag har inte mer fakta om Simon och Ekarna än de som finns i offentligheten. Lisa Ohlin hade säkert goda anledningar att ta detta beslut. Och hennes kunskap om projektets och producenternas behov överträffade sannolikt alla andra kandidaters.

Vilket på samma gång är skälet till att det hade varit en bra markering att inte finansiera projektet med dess tidigare konsulent och bidragsgivare vid rodret. Det har inget alls att göra med Lisa Ohlins kompetens som regissör, utan om de principiella frågor jag tar upp i min text.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: BBC:s The Split är en uppenbarelse – kvinnor gör bättre tv än män

27 maj, 2018
Talkshow

Graham Norton i SVT – upptäck världens gemytligaste talkshow

26 maj, 2018
Kommentar

Vi kanske borde sluta debattera Woody Allen utifrån barnens berättelser?

26 maj, 2018
Klipp

Ramadan-special: Briljant islam-kritik av Orrenius – se tonåringens starka vittnesmål

26 maj, 2018
Klipp

Det var Trump som spionerade på Obama – se chockreportaget om Black Cube

26 maj, 2018
Recension

Schumers romcom I Feel Pretty – småkul men med grumliga budskap

25 maj, 2018
Pop Culture Confidential

I podden: Craig Mazin om skrivande, Weinsteins & HBO:s Chernobyl

24 maj, 2018
Klipp

Busig cello & skränig kör? Så här kan man också se prinsbröllopet

24 maj, 2018
Nyhet

Smiley! Regina King & Don Johnson i Lindelofs Watchmen-pilot för HBO

24 maj, 2018
Intervju

SD-snowflakes vansinniga på TVdags Åkesson-bild – därför gjorde vi det

23 maj, 2018
1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel