Replik

Hynek Pallas svarar Lisa Ohlin om Simon och ekarna-härvan

Jag vill först och främst tacka Lisa Ohlin för att hon kommenterade min artikel om makten inom svensk film. Det är nödvändigt med diskussioner kring detta ämne. Och det är förstås synd om hon menar att jag förvrider fakta. Lisa Ohlin har dock fel i att det skulle finnas faktamissar i den korta mening som handlar om Simon och ekarna. Hon gav som konsulent filmen pengar. Hon blev senare regissör för filmen.

Jag höll mig kort om fallet då det är gammalt. Lite bakgrund:

Skärmavbild 2018-01-27 kl. 10.18.22 (5)

Och här: »Det där gick inte till på ett bra sätt. Även om inga juridiska fel begicks så var det knepigt ur en moralisk aspekt och jag vet att SFI efter det här har sållat bort regissörer som tänkbara konsulenter för att undvika att liknande situationer skulle kunna uppstå.«

Men Lisa Ohlin har också rätt i att det finns fler fakta i detta fall. Jag är mera osäker på om hon och jag tolkar dem likadant.

Personligen anser jag att det inte är bra att en konsulent som har varit engagerad som stödgivare i ett filmprojekt avslutar sin tjänst i förtid för att bli regissör på filmen. Detta oavsett om filmens regissör, i detta fall Björn Runge, redan har lämnat projektet.

Jag är uppenbarligen inte ensam om den åsikten. När det begav sig protesterade till exempel Håkan Bjerking, ordförande för Sveriges filmregissörer, mot valet (det är hans citat i länken ovan). SFI skärpte också sina regler så att regissörer måste vänta sex månader innan de kan gå in och arbeta i produktioner efter avslutad tjänst.

Att Lars G Lindström som efterträdde Lisa Ohlin gav filmen samma summa som projektet fick lämna tillbaka efter att Björn Runge hoppat av som regissör – det kan man ha olika åsikter om.

Jag har inte mer fakta om Simon och Ekarna än de som finns i offentligheten. Lisa Ohlin hade säkert goda anledningar att ta detta beslut. Och hennes kunskap om projektets och producenternas behov överträffade sannolikt alla andra kandidaters.

Vilket på samma gång är skälet till att det hade varit en bra markering att inte finansiera projektet med dess tidigare konsulent och bidragsgivare vid rodret. Det har inget alls att göra med Lisa Ohlins kompetens som regissör, utan om de principiella frågor jag tar upp i min text.

Just nu på TVdags

Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018
Kommentar

Oscar Micheaux är amerikansk films verkliga svarta panter – varför har dagens kritik ingen aning?

15 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel