Säsongspremiär

Halt and Catch Fire tillbaka – höstens första stora måste-se

Sommaren 1994 gjorde jag examensarbete på Telia, men mycket av tiden som skulle läggas ner på att förklara varför deras TeleGuide aldrig blev en hit, gick i stället  åt till ett oändligt klickande på länk efter länk för att hitta de där åtråvärda webb-sajterna där jag kunde läsa om film och tv. Nu inne på sin fjärde och sista säsong kastar Halt and Catch Fire än en gång oss tillbaka i en nostalgisk tillbakablick på datorvärlden. Sista avsnitten i säsong 3 gav oss ett kammarspel där våra fyra huvudpersoner – Joe, Gordon, Donna och Cameron – samt Camerons make Tom, försökte förstå och förutse vad the world wide web var och skulle kunna bli.

För tio år sedan var det Joe som styrde och ställde och Gordon som desperat försökte leverera det Joe krävde. Nu är det Gordon som försöker få upp Joe ur källaren, där han sitter och samlar url:er.

Deras fortsatta sökande får vi egentligen inte följa, men nej, de lyckades inte bli först och störst med en webbläsare i alla fall. Mosaic, som hjälpte mig att klicka mig fram då, vann det racet och det har satt spår hos främst Joe, som inte gillar att förlora och som inte gillar att Cameron helt checkade ut efter deras elektriska återförening i slutet av förra säsongen. Frågan är vad som i stället kommer att hamna i centrum denna säsong? Efter att ha byggt persondatorer, fått igång on-line verksamhet och sedan tagit företagandet till nya nivåer i Silicon Valley får jag känslan av det blir lite soul-searching som väntar våra vänner den här gången.

Gordon, Joe, Cameron och Donna presenteras en och en i säsongens start och efter ett tag slås jag mest av hur annorlunda det är 10 år senare jämfört med säsong 1. Rollerna har gått i en cirkel. För tio år sedan var det Joe som styrde och ställde och Gordon som desperat försökte leverera det Joe krävde. Nu är det Gordon som försöker få upp Joe ur källaren, där han sitter och samlar url:er, och få honom delaktig i företagets framgångsrika nätverksdivision.

Då var det Donna som var den omhändertagande som fixade alla familjens privata och professionella problem. Nu är det Gordons tur. Han tar hand om Cameron som inte helt lycklig kommer på besök från Japan. Han tar hand om döttrarna och deras utsvävningar och breakdowns. Han är den sympatiske företagsledaren som när han gjort sitt i veckan gillar att tillbringa lördagsförmiddagar med att spela tv-spel i soffan. Han är den sympatiska optimisten som vet att anpassa sig till verkligheten.

För tio år sedan var det Joe som var den brutala kravställaren med visionerna. I dag är det Donna som tvingar entreprenörerna att vässa sina idéer, medan Joe pular i källaren som Cameron och Gordon gjorde förut. Donna har än mer blivit den skoningslösa affärskvinnan som utan att blinka dissar idéer som inte är visionära nog samtidig som hon ordlöst låter medarbetare veta vad som förväntas av dem även utanför kontorsväggarna. Hon är arrogant och självcentrerad och får till och med en befordran att handla mer om hennes förträfflighet än medarbetarens. Smart är hon fortfarande dock, och flexibel, hon vet precis vad som ska göras när hon blir ifrågasatt. Donna har blivit Joe, Joe har blivit Gordon och Gordon har blivit Donna.

Alla har de suttit i var sitt hörn av kontoret, Silicon Valley eller världen och gjort sin egen grej, men ingen verkar riktig nöjd. Alls.

Den tidigare så stabila och ständige supportern John »Bos« Bosworth dyker nu upp lite oväntat både här och där och känner sig mest som en bortkommen föredetting, en betydelselös pensionär, som varken vet hur han skall sysselsätta sig eller förbli relevant i andras, speciellt Dianes ögon. Cameron har alltid trivts bäst med att sitta själv och utveckla utan att någon lägger sig i. Nu har hon lagt betydligt mer tid på att utveckla spel än på den webbläsare hon lovat Joe och Gordon, samtidigt som hon försätt reparera äktenskapet med Tom. Kanske är hon den som mest lärt känna sig själv och Joe i sin tur verkar vara den enda som förstår henne. Löser man spelets gåta börjar man om från början igen och kan göra helt annorlunda nästa gång. Joe och Cameron har kanske löst gåtan om deras förhållande för de börjar om från början på ett helt nytt sätt.

Gordon må ha lyckats bygga upp ett framgångsrikt företag, men är det verkligen detta han trivs med att göra och är Donna helt nöjd med den hon har blivit? Joes webbläsare blev ingen succé och Camerons visioner för dataspel går över huvudet på alla andra. Alla har de suttit i var sitt hörn av kontoret, Silicon Valley eller världen och gjort sin egen grej, men ingen verkar riktig nöjd. Alls. Det är som om vi trots allt inte känner dem riktigt än, deras resor fortsätter och jag är supernyfiken på vart de ska. »Someday you will ache like I ache« sjunger Courtney Love och Hole om och om igen, och sen får Joe en ingivelse…

Och just det, Anna Chlumsky (Veep) kommer att dyka upp också. Tjoho!

Halt and Catch Fire, säsong 4, har premiär på C More Series i kväll kl 19.20.

Just nu på TVdags

Tablåtips 21/11

Bäst på tv i kväll: Illegala ravefester i Iran

21 november, 2017
Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017
Tablåtips 19/11

Bäst på tv i kväll: Nypremiären av underbara Kalla fötter

19 november, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Bluesig Wendin kanaliserar sitt inre sprattel i kvällens Så mycket bättre

18 november, 2017
Kommentar

Banbrytande hbtq-karaktär i Disney-serien Andi Mack

18 november, 2017
Tablåtips 18/11

Bäst på tv i kväll: Säsongsavslutning för Falsk identitet

18 november, 2017
Recension

Thelma: äntligen en kuslig & gåtfull norsk arthouse-rysare!

17 november, 2017
Tablåtips 17/11

Bäst på tv i kväll: Ann-Sofi Sidén – svensk videokonsts okrönta drottning

17 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel