Halloween på liv och död

Blod, svett och dårar i The American Scream

Den bästa mysrysaren jag såg under Allhelgonahelgen i år var varken Halloween eller The Haunting eller någon av de vanliga gamla gobitarna, utan en amerikansk dokumentär som bjöd på samma doser av skratt, pirr och obehag som den allra bästa skräckis.

Filmaren Michael Stephenson (Best Worst Movie) har i The American Scream följt tre inbitna Halloween-entusiaster i samhället Fairhaven, nio mil från Boston. Tre karlar som alla är »home haunters«, dvs så peppade över högtiden att de bygger egna hemsökta hus med gastar, demoner, skelett och monster för grannskapets förnöjelse. Lite som när man själv tvingade föräldrarna att vara publik på »spökhus«, fast med hundrafalt mäktigare production values.

Vi får stifta bekantskap med IT-specialisten Victor som lägger enorm tid och möda på sina skräckskapelser, trots att han efter många år i företagets tjänst är på väg att bli avskedad i lågkonjunkturens spår, och trots att hans fru tålamodsmässigt är vid vägs ände; familjemannen Manny, som nätt och jämt överlevt en hjärtinfarkt och drar in hela sin kärleksfulla familj i årets byggande och fixande; och slutligen gammpojken Matthew och hans farsa Richard som väl närmast kan beskrivas som målarkluddande byfånar i bekväma hängselbrallor.

Alla tre är ambitiösa men har lite olika förutsättningar: Victors imponerande special effects-skillz ligger strax under Hollywoodnivå, medan Matthew och farsans slapstickbetonade pill med papier-maché-ormar och halvfärdiga demonfejs får en att vrida sig av plågat fniss i tv-soffan.

Victors öde är mest intressant: till vardags en till synes timid man som när dagen D närmar sig blir en omedgörlig superperfektionist som ligger sömnlös över meningslösa smådetaljer och bossar runt med sina hjälpsamma vänner på ett rätt odrägligt sätt, samtidigt som hans hårt prövade men förstående fru stirrar livstrött in i kameran och luttrat förklarar att han måste få göra det här för att han ska fungera som människa under årets övriga 364 dagar. Man hade gärna sett mer av Victors tröstlösa planerande och hans smått dysfunktionella förhållande, men det finns förstås en poäng i att Stephenson skildrar Halloween som den familjehögtid det är i USA, och mysfaktorn är hög när själva kvällen är inne och alla tre familjernas skräckgallerier får grannar och hundratals inresta att skrika av lycka, medan festfixarna själva står i full horror-mundering och skördar frukterna av sin mani – och börjar planera nästa års arbete.

The American Scream finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: Buzzfeeds kulturskribent Anne Helen Petersen

28 juni, 2017
Tablåtips 28/6

Bäst på tv i kväll: Guldbaggebelönade Min faster i Sarajevo

28 juni, 2017
Till minne

Vi glömmer aldrig Michael Nyqvists leende!

28 juni, 2017
Nyhet

Bring on season four! Better Call Saul förnyad för ännu en säsong

27 juni, 2017
Youtube-premiär

Sverige behöver Aron Flam mer än Aron Flam behöver Sverige

27 juni, 2017
Nyhet

Hurra! Kevin Bacon-klassikern Tremors får pilotavsnitt

27 juni, 2017
Tablåtips 27/6

Bäst på tv i kväll: Sanna Nielsens andra allsångssommar

27 juni, 2017
Klipp

Reklampaus! Se Michael Bays skamlösa produktplaceringsbonanza

27 juni, 2017
Tablåtips 26/6

Bäst på tv i kväll: Nya danska thrillerserien Gisslantagningen

26 juni, 2017
Svenska Skampodden

»Angrer på at jeg avlyste« – vi går igenom avsnitt 9, säsong 4, av Skam

26 juni, 2017
Tablåtips 25/6

Bäst på tv i kväll: Maktskifte i reality-Sverige? Cowboykåken-Dick bättre än Sommartorpet-Ernst

25 juni, 2017
Standup i SVT

Kom igen, män… älskvärt missanpassade Miranda är för er också

25 juni, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel