Kommentar

Guldbaggekritiken missriktad – Guldpalmen-vinnare brukar torska på hemmaplan

Hur kan en film som vinner Guldpalmen inte vinna Guldbaggen för bästa film?

Guldbaggejuryn fick ju en hel del kritik tidigare i veckan för småsinthet mot Ruben Östlund. Men vi snappade upp intressant research som får oss att hellre ställa frågan från andra hållet: hur vanligt är inte detta, världen över? Snarare regel än undantag.

  • 2000 vann Lars von Trier Guldpalmen för Dancer in the Dark, men när de danska priserna Robert och Bodil skulle delas ut var det båda gångerna Per Flys Bänken som utsågs till bästa film.
  • Shohei Imamuras Ålen vann inte den japanska akademiens pris för bästa film 1998, det gjorde Miyazakis Prinsessan Mononoke.
  • Apichatpong Weerasethakuls Farbror Boonmee som minns sina tidigare liv var inte ens nominerad till bästa film vid Thailands motsvarighet till Guldbaggen 2011 (däremot vann den för bästa ljud).
  • Tre av de fyra senaste franska Guldpalmsvinnarna har missat att ro hem en César för bästa film: Dheepan förlorade mot Fatima 2016, Blå är den varmaste färgen – kapitel 1 & 2 förlorade mot Les garçons et Guillaume, à table! 2014 och Mellan väggarna förlorade mot Séraphine 2009.
  • Endast en amerikansk Guldpalmsvinnare genom tiderna har vunnit en Oscar för bästa film: Marty 1955/1956.

Naturligtvis finns många andra exempel på filmer som vunnit både hemma och borta: Ken Loach, Mike Leigh, Michael Haneke, bröderna Dardenne, Cristian Mungiu … Men faktum är att internationella och nationella juryer ofta har olika åsikter. Så även förra gången en svensk film vann Guldpalmen – Bille Augusts Den goda viljan 1993. Den var nominerad till en Guldbagge för bästa film, men förlorade mot Änglagård.

Just nu på TVdags

Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018
Kommentar

Oscar Micheaux är amerikansk films verkliga svarta panter – varför har dagens kritik ingen aning?

15 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel