Nyrestaurerat från NonStop Timeless

En noirmarinerad fransk thrillerklassiker – nypremiär idag för mästerliga Hiss till galgen

Betyg 5 av 5

Det parisiska paret Florence (Jeanne Moreau) och Julien (Maurice Ronet) är galna i varandra, men deras kärlek måste hållas hemlig – Florence är nämligen redan gift, med Simon (Jean Wall), en förmögen industrialist som dessutom råkar vara Juliens chef. Frustrationen och passionen leder till att det unga paret kläcker en våghalsig och grym plan. Medan Simon jobbar extra en lördag tar sig Julien upp till det i övrigt helgtomma kontoret och skjuter honom. Han ser till att dådet ser ut som självmord, smiter därifrån, återförenas med sin älskade Florence, som så småningom ärver sin rike man, och de två turturduvorna lever lyckliga i alla sina dagar.

Så långt den sluga planen. Men i Louis Malles mästerliga Hiss till galgen (Ascenseur pour l'échafaud) från 1958, som har nypremiär på bio i dag, går inget som planerat. Små misstag styr in handlingen på helt nya spår, detaljer får oanade konsekvenser, slumpmässiga möten vänder upp och ner på allt. Hela tiden sitter man och biter på naglarna och tänker det här kan aldrig gå vägen. Snaran dras obönhörligen åt. Och över hela dramat ligger Miles Davis stämningsfulla musik som en kvardröjande cigarettrök.

Hela tiden sitter man och biter på naglarna och tänker det här kan aldrig gå vägen. Snaran dras obönhörligen åt. Och över hela dramat ligger Miles Davis stämningsfulla musik som en kvardröjande cigarettrök.

Men Louis Malles ödesmättade thriller är inte bara en tät och cool film om ett älskande par som drömmer sig bort till en bättre tillvaro men vars planer är dömda att misslyckas – dess filmhistoriska betydelse är också av vikt. Inte nog med att den gjorde Jeanne Moreau till superstjärna, den utgör dessutom en tydlig brygga mellan den amerikanska film noir som kritikerna på franska tidskriften Cahiers du cinéma älskade, och den filmproduktion som kom att kallas den franska nya vågen bara något år senare, då samma kritiker som gett upprättelse åt amerikanska lågstatusgenrer som film noir och western – Godard, Truffaut, Chabrol – bytte pennan mot kameran och förändrade hela filmspråket.

Elevator

Malle var aldrig en given del av den franska nya vågen men associeras ändå ibland till rörelsen, trots att han själv distanserade sig från grupperingen. Dessutom var han troligtvis lite för mainstream och inte ett självklart namn för den hippa Cahier-kretsen. Men det går ändå att se spår av ett nytt formspråk i Hiss till galgen; samtidigt som den i mångt och mycket är en välbekant thriller med inslag av desperat romantik, så blandas ett klassiskt berättande med en vital stil som liksom signalerar den annalkande ankomsten av den nya vågen.

JeanneM

Louis Malles digra filmografi är inte bara kvalitetsmässigt imponerande utan också förbluffande i sin bredd, han gjorde allt från krigshistorier och romantiska komedier till karaktärsstudier och amerikansk indie. Kanske blir denna bredd som mest tydlig när man studerar Malles tidigaste filmer. Att leta efter en röd tråd i hans output under den här tiden kräver viss ansträngning – han testar sig otåligt fram, hittar och överger genrer och stilar på löpande band. Den franske regissören gjorde inom loppet av ett par år så dramatiskt olika filmer som Jacques Cousteau-dokumentären Den tysta världen (Le monde du silence) (1956), otrohetsdramat De älskande (Les amants) (1958), anarkistiska crazy-komedin Zazie – flickan som gör vad som faller henne in (Zazie dans le métro) (1960) – och inte minst Hiss till galgen, som var hans spelfilmsdebut. Såväl form som innehåll i dessa fyra första filmer kunde knappast vara mer olika varandra. När samtliga haft premiär var Malle inte ens 30 år fyllda.

Hiss till galgen är således, i kritikern Terrence Raffertys ord, en anomali – men den första i en lång serie anomalier som sammantaget utgjorde Malles karriär. Malle återbesökte sällan filmiska fåror utan föredrog att plöja nya.

Hiss till galgen har nypremiär på bio idag.

Just nu på TVdags

Trailer

Paul Thomas Anderson är tillbaka – se trailern för Phantom Thread

23 oktober, 2017
Tablåtips 23/10

Bäst på tv i kväll: David Denciks vidriga rollgestaltning i Top of the Lake

23 oktober, 2017
Tablåtips 22/10

Bäst på tv i kväll: Curtis Hansons mästerliga L.A. Confidential

22 oktober, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Halt and Catch Fire var den perfekta dramaserien

22 oktober, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Ddumba & Andersson Wij bäst i premiären av Så mycket bättre

21 oktober, 2017
Trailer

I Love You, Daddy – se den ohärliga trailern för Louis CK:s nya film

21 oktober, 2017
Tablåtips 21/10

Bäst på tv i kväll: Säsongspremiär för Så mycket bättre

21 oktober, 2017
Sverigepremiär

Se Leatherface som oskyldig liten valp i franska skräckmästarnas USA-debut

20 oktober, 2017
Recension

Loving Vincent – stillsam whodunnit & hypnotiskt formexperiment

20 oktober, 2017
Tablåtips 20/10

Bäst på tv i kväll: Djupt berörande samhällsskildring i Tjuvheder

20 oktober, 2017
Tablåtips 19/10

Bäst på tv i kväll: Spännande säsongsfinal av Gåsmamman

19 oktober, 2017
Topplista

Inför Så mycket bättre-premiären: De 15 bästa tolkningarna hittills

19 oktober, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel