Standup

En komiker i toppform! Louis CK glänser i nya Netflix-specialen 2017

När Louis C.K. efter George Carlins död skulle prata om hur han mindes sin stora förebild var det ett särskilt skämt av Carlin han inte kunde släppa. Eller, inte så mycket ett skämt som själva inramningen av skämtet. Han beskriver hur Carlin inleder en av sina filmade standup-specialer, på anrika Carnegie Hall av alla ställen, genom att säga »Have you noticed that most of the women who are against abortion are women you wouldn't wanna fuck in the first place?«. Vilken annan komiker som helst hade värmt upp publiken i en halvtimme för att sedan försiktigt bädda in en sådan replik, men inte Carlin. Han bara behövde få ur sig det. Detta förundrade C.K., som lät attityden inspirera en helomvändning i hans inställning till yrket.

Jag såg honom i London under turnén som ligger till grund för den nya specialen och det mesta av materialet känns igen. Det var välpolerat redan då, när det gäller skämtbygge är det få, om någon, som slår honom.

Så när han inleder sin senaste special 2017 med orden »So, you know, I think abortion is…« går han tydligt i sin läromästares fotspår. Introduktionen är sparsmakad, när kollegan Jim Norton i sin Netflix-timme hyrde in Robert De Niro för en pikant introfilm får vi här i stället en enkel presentation bakom draperiet, några få applådtack, och sen rakt på abortfrågan. Som att han har bråttom, att han bara måste få ur sig det. Men det finns också punkter där han skiljer sig från Carlin: han är inte lika konfrontativ, inte lika obeveklig. I C.K:s värld existerar alltid ambivalens; människor är arslen men ändå ganska hyggliga, all kärlek är dödsdömd men ändå värt det, vad som är rätt och fel är sällan kristallklart.

Hans förra special: Louis CK live at the Comedy Store från 2015 såg jag som en kärleksförklaring till hantverket, till klubbscenen. Den saknade övergripande tematik och tacklade inga direkt kontroversiella ämnen. 2017, som släpptes på Netflix i veckan, är annorlunda. Den är mörkare, mer riskabel, han är tillbaka i det skickliga utforskandet av tabun. Inledningsmonologen om abort glider omärkligt över i en om självmord, sedan vidare från det till IS och terrorism. Någon han däremot inte nämner är Donald Trump, även om han hintar om att vi är på väg mot civilisationens upplösning.

Jag såg honom i London under turnén som ligger till grund för den nya specialen och det mesta av materialet känns igen. Det var välpolerat redan då, när det gäller skämtbygge är det få, om någon, som slår honom. Finsnickeri på hög nivå. Möjligen är Netflix-timmen lite väl hårdklippt, jag saknar en brygga här och en utsvävning där, men det handlar om ett fåtal tillfällen. Annars är det en komiker man känner igen. Han navigerar hemtamt kring religionsbryderier, hittar nya vinklar. Spelar återigen på homoerotiska begär: i Shameless var det Ewan McGregor som var förbjuden frukt, nu är det Matthew McConaughey och Channing Tatum som är föremål för hans undertryckta lustar.

Han pratar om hur olämpliga hans stereotypa röstkaraktärer är men kan ändå inte låta bli att göra dem. Han leker med publikens förväntningar och fördomar och håller dem hela tiden i handen genom, ibland halsbrytande, tankevindlingar. Han är en Louis C.K. i toppform.

Louis C.K.: 2017 finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel