Recension

En Idol-premiär utan särskilt mycket talang

TV4 kallar Idol för »Sveriges största musiktävling« i sin reklam. Redan där anar jag oråd. För det är ju en uppenbar lögn. Idol är inte, och har aldrig varit, Sveriges största musiktävling. Det är självklart Melodifestivalen som är det. Den har inte bara fyra gånger fler tittare, den håller betydligt högre klass på allt från produktion till underhållningsvärde. Så är det ännu ett år med en clueless Idol-produktion? Well, det verkar tyvärr så.

Jag har följt varenda Idol-säsong sedan starten och har de senaste åren skrivit om tävlingen här på TVdags. Jag har inte varit nådig. För Idol har de senaste åren blivit en lat och tillrättalagd produktion som inte har vågat ta ut svängarna. Det har känts som en stel artistfabrik, men med problemet att inga långvariga artister har skapats de senaste säsongerna.

Svenska Idol har haft några bedrövliga år bakom sig med usla jurys och en så homogen blandning talanger varje år att knappt någon har slagit igenom efteråt.

Det är dock inte bara i Sverige som musiktävlingar på tv går dåligt. Det finns bara ett fåtal Idol-versioner kvar runt om i världen, The Voice-konceptet har kört in i väggen för längesen och The X Factor verkar bara funka hyfsat i Storbritannien. Musiktävlingen som tv-format är i kris. Och jag förstår varför. För det första beror det på att många produktioner har haft svårt att hänga med i utvecklingen när det gäller hur musik konsumeras och hur artister slår igenom. De har helt enkelt inte gjort nödvändiga förändringar utefter det, vilket har fått dem att kännas trötta och daterade.

För det andra så har realitygenren delvis lämnat den elaka fåra som gjorde den så stor en gång i tiden och har i stället omfamnat mysrealityn: talangtävlingar där deltagarna skildras med respekt och utan pålagt drama. Det är därför shower som exempelvis The Great British Bake Off och Masterchef Australia har blivit så populära. Eller att vi ser svenskar tävla i allt från bakning, sy kläder till att påta i trädgården, helt utan konflikter. Många tittare har helt enkelt tröttnat på elakheter.

Sedan känns det typiskt av TV4 att slänga in ytterligare en vit manlig medelålders »stjärnproducent« i form av Alexander Kronlund.

Svenska Idol har haft några bedrövliga år bakom sig med dåliga jurys och en så homogen blandning talanger varje år att knappt någon har slagit igenom efteråt. Förra året tyckte jag dock att man gick åt rätt håll. Juryn med nya tv-stjärnskottet Nikki Amini, Fredrik Kempe och Quincy Jones III kändes annorlunda än den tidigare. De lyckades skapa en mångfald bland deltagarna och kunde ge konstruktiv kritik, vilket den usla Bagge-juryn var oförmögen till. Så det känns synd att inte den juryn fortsatte.

Jag är förvisso glad att Nikki Amini är kvar. Hon var från första avsnittet en självklar tv-stjärna förra året. Det är även kul att Kishti Tomita är tillbaka. Inte nog med att hon är underhållande, hon kan faktiskt tillföra något i rollen som sångcoach. Att Anders Bagge är tillbaka känns dock som ett dåligt skämt. Inte nog med att han inte har några meriter att prata om längre (TV4 bemödar sig inte ens att lyfta fram dem i sin presentation av honom), han kan inte ge konstruktiv kritik för att rädda sitt liv. Han är mer intresserad av att vårda sin teddybjörnimage än att göra sitt jobb.

Jag hoppas verkligen att juryn anstränger sig att få till en mångfald i fråga om uttryck, musikstil och personlighet.

Sedan känns det typiskt av TV4 att slänga in ytterligare en vit manlig medelålders »stjärnproducent« i form av Alexander Kronlund. Ytterligare en som har skrivit låtar för stora artister som Britney Spears, Ariana Grande och Robyn, men ingen av deras mest välkända hits. Det känns  bara som lathet av TV4. För vad tillför han som inte Anders Bagge gör? Just det, Bagge gör ju inget. My bad.

Jag har sett de tre första avsnitten och kan konstatera att Nikki och Kishti som väntat är självklara, roliga och on point. Kishti visar varför hon behövs när hon drar in en deltagares mamma under en audition för att han ska få rätt energi. Hon har skills. Det har som väntat inte Bagge som inte säger något vettigt under tre avsnitt. Och det enda minnesvärda med Alexander Kronlund är hans nagellack. Han tillför ingenting till juryn förutom att skryta om att han har festat med Beyoncé. Helt oförståeligt varför TV4 har valt ännu en till synes självupptagen manlig musikproducent.

Att gotta sig i dåliga auditions känns så passé. Vi vill se talanger, inte talanglösa. Vi vill helt enkelt se blivande idoler.

Talangerna är också oerhört bleka inledningsvis. Det tar nästan en halvtimme in i premiäravsnittet innan en hyfsat vettig talang dyker upp och hen går knappt vidare. Sedan kommer det inte så många fler minnesvärda. Jag som har följt Idol under alla år blir helt förbluffad över hur produktionen inte förstår att den borde sätta talangerna främst. TV4 borde slänga in tio bra auditions per avsnitt för att verkligen vara i närheten av att kunna kalla sig »Sveriges största musiktävling«.

Att gotta sig i dåliga auditions, vilken avsnitten gör till stor del, känns så passé. Vi vill se talanger, inte talanglösa. Vi vill helt enkelt se blivande idoler. Som tur är blir det lite bättre i det andra och tredje avsnittet. Några guldkorn dyker upp, men på tok för få. Det känns oroande. Lustigt nog är det jag kommer minnas bäst från de första avsnitten en jättekort scen där en ung tjej borstar tänderna samtidigt som hon dricker energidryck. För mig är det en rolig sammanfattning av dagens ungdom. Synd att resten av avsnitten inte är lika roliga.

Jag hoppas verkligen att juryn anstränger sig att få till en mångfald i fråga om uttryck, musikstil och personlighet hos deltagarna. Det funkar inte att skapa artister av ingenting. Det måste finnas något där redan, något som sticker ut. Något som får oss att haja till. Det var längesen Idol producerade stjärnor som Loreen, Agnes, Darin och Danny Saucedo. Det vore roligt om de lyckades igen, så att jag får något hopp om att musiktävlingen som tv-format fortfarande har en chans.

Idol har premiär ikväll kl 20 på TV4.

Just nu på TVdags

Djupdykning

Engage! TVdags stora nybörjarguide till Star Trek – del 1

25 september, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Channel Zero är tillbaka!

24 september, 2017
Tablåtips 24/9

Bäst på tv i kväll: Dags för herrarnas linjelopp i Cykel-VM

24 september, 2017
Nyhet

TVdags tipsar! Snart dags för filmfestivalen Cinema Queer

23 september, 2017
Tablåtips 23/9

Bäst på tv i kväll: Hyllningsporträtt av jazzgeniet Esbjörn Svensson

23 september, 2017
Intresseklubben Antecknar #42

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd – topp tre höstfilmer

22 september, 2017
Nyhet

Sabrina tonårshäxan får mörk reboot

22 september, 2017
Tablåtips 22/9

Bäst på tv i kväll: Barbra Streisand gav kvinnofrigörelsen en magisk röst

22 september, 2017
Standup

Rappt och uppkäftigt – Nu är nya Släng dig i brunnen här

22 september, 2017
Podcast

TVdags-podden från Malmö filmdagar

22 september, 2017
Nyhet

Tom Hanks får huvudrollen i remaken av En man som heter Ove

21 september, 2017
Kändistwitter

Veronica Mars hyllar Margot Wallström!

21 september, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel