TVdags-kalendern lucka 15

Drabbande kvinnoporträtt & lågmäld melankoli i Certain Women

Jag älskar att befinna mig på Kelly Reichardts våglängd. Efter att ha sett fem av den amerikanska regissörens sex långfilmer – och älskat merparten av dem – har jag lätt för att hamna just där. Det är väl det som innebär att ha förtroende för en regissör. Oavsett vart vi är på väg, och hur, litar jag på hennes berättande. Jag vet att jag är i goda händer. Trots ett ofta lågt tempo, en melankolisk ton och minimalt med framåtdrivande »handling« i den Hollywoodska betydelsen är Reichardts filmer oavbrutet intressanta och engagerande.

En annan regissör, med en mer konventionell syn på konflikt och upplösning, hade låtit dessa skilda historier sluta med en våldsam konfrontation, en klimaktisk krasch. Men inte Kelly Reichardt.

Reichardts senaste film, 2016 års Certain Women, handlar om en handfull väldigt olika kvinnor i Montana som bara ytligt har med varandra att göra – de passerar i perfierin av varandras levnadsöden, som små länkar mellan sina livshistorier. Annars är det mest den vackra men obarmhärtiga miljön som knyter kvinnorna samman, de stora vindpinade vidderna i nordvästra USA präglar det inre livet såväl som det yttre. Berättelserna i filmen är som små anspråkslösa noveller om ett vardagsliv på den ensliga amerikanska landsbygden (och filmen bygger just på ett antal noveller författade av Maile Meloy).

Bland Reichardt-bekanta ansikten som Michelle Williams (makalös i Wendy & Lucy och Meek's Cutoff) ser vi även Laura Dern som ansatt advokat och Kristen Stewart som vikarierande kvällskurslärare. Mest drabbande av historierna är den om rancharbetaren Jamie, oförglömligt gestaltad av relativa nykomlingen Lily Gladstone, som i sin ensamhet knyter an till Stewarts lärare och hoppas på något mer än bara en flyktig vänskap.

Som nästan alltid med Reichardts filmer är Certain Women naturalistisk och lågmäld, inramad av ett finkänsligt 16mm-foto av Christopher Blauvelt. Det bjuds på få stora gester, men är ändå känslosamt. En annan regissör, med en mer konventionell syn på konflikt och upplösning, hade låtit dessa skilda historier sluta med en våldsam konfrontation, en klimaktisk krasch. Men inte Reichardt. Det är jag ytterst tacksam för.

Certain Women finns att strömma.

Just nu på TVdags

Recension

Äntligen SVT-premiär för förtäckta Trump-dramat The Handmaid's Tale

22 april, 2018
Klipp

Pengwings? Penglings? Se Benedict Cumberbatch kämpa med sitt uttal

21 april, 2018
Pop Culture Confidential

Veckans podd: The Handmaid’s Tale-kläderna & Svenske kocken i Mupparna

20 april, 2018
Recension

Michelle Meadows utklassar Per Andersson i SVT:s Östermalms-satir Katsching

20 april, 2018
Nyhet

Nej, Netflix! En av årets starkaste serier nedlagd efter bara en säsong

19 april, 2018
Trailer

Plocka kulor! Deadpool leker Ted Åström i sista Deadpool 2-trailern

19 april, 2018
Nyhet

Claire Danes bekräftar: Nästa säsong av Homeland blir den sista

19 april, 2018
Nyhet

Äntligen! Netflix meddelar premiärdatum för Glow säsong 2

19 april, 2018
Kommentar

BBC & England hedrar minnet av Stephen Lawrence – när erkänner Sverige institutionell rasism?

18 april, 2018
Klipp

Här charmar Zlatan Jimmy Kimmel

18 april, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Ricks brandtal, Dwights öde & Fear-rädslan

17 april, 2018
Reality

En udda följetong är över – Jessie J vann kinesisk talangjakt

17 april, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel