Analys

Disney börjar streama själv – men påverkar det Sverige?

Det gick ett skalv genom streamingvärlden för ett par dagar sedan, då Disney när de släppte sin kvartalsrapport meddelade att de någon gång år 2019 startar en egen streamingtjänst, och på denna samlar sin film- och tv-katalog. Disneys egna filmer ska enbart finnas där, likaså Disneyägda Pixars alster. Vad som händer med filmer och tv-serier från de tillika Disneyägda bolagen Lucasfilms (läs Star Wars-universat) och Marvel Studios är inte lika säkert, Disneys vd Bob Iger uttryckte sig i vaga termer om att filmer från dessa bolag även fortsättningsvis kan komma att erbjudas andra streamingtjänster – eventuellt.

För Netflix, som i USA har ett omfattande streamingavtal med Disney, är det en tung förlust. Men sista ordet verkar långtifrån vara sagt.

För Netflix, som i USA har ett omfattande streamingavtal med Disney, är det en tung förlust. Men sista ordet verkar långtifrån vara sagt, och Iger verkade inte ens säker på vad som på sikt händer med de serier som Netflix i dag producerar tillsammans med Disney/Marvel Studios, som Daredevil, Jessica Jones och nu aktuella The Defenders. De stannar på Netflix åtminstone till och med 2019, meddelade han enligt Slashfilm, men därefter då? Oklart. Och även om Iger var tydlig med att Disneys egna produktioner skulle hamna på den ännu odöpta streamingtjänsten, så kommer ändå delar av deras äldre katalog att fortsätta finnas på streamingtjänsten Hulu, som Disney äger en del av.

Oklart, helt klart.

Men vad betyder det här för oss i Sverige? Troligen ingenting, åtminstone inte ännu. Att Disney lanserar sin streamingtjänst simultant över hela världen är osannolikt, och det talades också bara om USA när Iger pratade med pressen. En någorlunda välgrundad gissning är att streamingtjänsten något år efter USA-lanseringen når Storbritannien och därefter ett antal europeiska nyckelmarknader. Sverige och övriga Norden brukar ibland ligga långt fram i kön på grund av vår mogna nätmarknad (som när Netflix och HBO Nordic lanserades här hösten 2012), men det finns lika många exempel på när vi setts som obetydliga på grund av vår ringa folkmängd och fått vänta. När tjänsten lanseras på olika marknader beror troligen också på när Disneys avtal med aktörer på de lokala marknaderna går ut.

disney_viaplay

Om Disney lanserar sin tjänst i Sverige torde det, baserat på hur marknaden ser ut i dag, vara Viaplay som blir den största förloraren. De förlängde tidigare i år avtalet de ursprungligen tecknade 2014, som ger Viaplay »tidig tillgång till världsledande innehåll från Disney«, enligt deras eget pressmeddelande. Det betyder inte att Viaplay har ensamtjing på Disneymaterial i Sverige, men de har det tidigaste visningsfönstret och möjligen en bredare katalog. I skrivande stund ligger exempelvis de två senaste Star Wars-filmerna på olika tjänster i Sverige – 2015 års The Force Awakens finns hos Netflix och 2016-filmen Rogue One hos Viaplay. Disney är tveklöst viktigt för Viaplay i deras strävan att fortsätta vara den främsta utmanaren till Netflix i Norden – de har ingen chans att konkurrera med samma muskler när det gäller egenproducerat material, men med en stark Disney-katalog kan de ändå locka barnfamiljerna.

Om Disney lanserar sin tjänst i Sverige torde det, baserat på hur marknaden ser ut i dag, vara Viaplay som blir den största förloraren.

Summa summarum: Att Disney med sitt starka varumärke och stora innehållsportfölj ger sig in på streamingmarknaden är kanske inte så oväntat, och möjligen också ett bra beslut för bolaget och dess aktieägare. Men för oss abonnenter, som redan prenumererar på tre streamingtjänster för tv/film, en för musik och en för ljudböcker i förhoppningen att lyckas täcka hela utbudslandskapet för mediekonsumtion? Skulle inte tro det, va?

Just nu på TVdags

Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

21 januari, 2018
Nyhet

Yes! Ian Malcolm blir POP-figur – men vad hände med Ellie Sattler?

20 januari, 2018
Tablåtips 20/1

Bäst på tv i kväll: Dags för Sveriges bästa popkulturella gala

20 januari, 2018
Klipp

Se Charlotte Clymers urstarka statement där hon kommer ut som transgender

20 januari, 2018
Streamingtips

Von Ryan's Express – Sinatra & Howard i trivsamt krigsraffel

20 januari, 2018
Nyhet

Fräscht! Paddington 2 slår Rotten Tomatoes-rekord

19 januari, 2018
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: vi pratar Spielbergs The Post-casting

19 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel