Nypremiär från NonStop Timeless

Dekadent skandalklassiker med sprängkraft – se nyrestaurerade Nattportieren på bio!

Betyg 5 av 5

Tolv år har gått sedan andra världskrigets slut när förre SS-officeren Max (Dirk Bogarde) och förintelseöverlevaren Lucia (Charlotte Rampling) möts igen, av en slump. Max har slunkit igenom nätet och lever ett diskret liv som nattportier på ett elegant hotell i Wien. Lucia är gift med en framgångsrik amerikansk dirigent och turnerar världen över. De dras obevekligt in i sin sadomasochistiska relation från förr, samtidigt som Max nätverk av ex-nazister vill undanröja Lucia…

Liliana Cavanis skandalomsusade Nattportieren fick sina fiskar varma vid premiären 1974. Flera av tidens mest prominenta amerikanska kritiker gav tummen ner: »romantisk pornografi«, dundrade Vincent Canby; »ett förkastligt försök att egga upp publiken genom att exploatera minnen av förföljelse och lidande«, sågade Roger Ebert; och legendaren Pauline Kael kallade filmen »estetiskt kränkande« och noterade att »kvinnor är också kapabla att göra skräp.«

Cavani ger oss också en isande bild av ett efterkrigs-Europa där ondskan är officiellt besegrad men där tusentals forna nazister är en självklar del av samhällskroppen.

Men med tiden har Cavanis film kommit att bli en omtalad kultrulle för sina provocerande sexscener och hyllats för sitt rättframma porträtt av två människor fast i en komplicerad maktrelation de inte kommer loss från, trots att kriget är över och de båda är till synes »fria«. Obevekligt glider Max och Lucia in i sina gamla roller som bödel och offer, fånge och fångvaktare – men nu är det inte lika givet vem som är vem.

night-porter-the-1974-001-dirk-bogarde-with-camera

Cavani var litteraturvetare som började sin filmarkarriär på den italienska tv-kanalen RAI där hon bland annat gjorde dokumentärer om nazisternas uppgång och om italienska motståndskvinnor som överlevt koncentrationslägren. Tveklöst är det den bakgrunden som gör genombrottet Nattportieren, hennes första engelskspråkiga långfilm, så stark. Flera scener, i synnerhet återblickar till kriget när Max lystet filmar Lucia och hennes magra, livrädda medfångar med en super 8-kamera, har en dokumentär närvaro som gör scenerna än mer obehagliga.

Cavani portionerar ut Max och Lucias bisarra relation i välplacerade flashback-scener, nakna och råa. Framför allt excellerar hon i de ordlösa scenerna.

Cavani portionerar ut Max och Lucias bisarra relation i välplacerade flashback-scener, nakna och råa. Framför allt excellerar hon i de ordlösa scenerna – allra snyggast är en lång hypnotisk sekvens där lägerbilder sammanflätas med en föreställning av Mozarts Trollflöjten, och en scen där en ung balettdansör i lägret dansar för sitt liv framför en grupp fluktande SS-män. Och, förstås, Nattportierens mest kända och ökända scen – den där Rampling iförd SS-keps och hängslen sjunger en Marlene Dietrich-låt på en sjavig bar inför ett gäng nerdekade nazi-officerer. En ikonisk bild.

night_porter_master__detail_carousel

I dag har Nattportieren nypremiär över hela landet i NonStops Timeless-serie – en dekadent skandalklassiker som inte förlorat sin sprängkraft. Även om sexscenerna inte längre känns lika upprörande så är skildringen av Max och Lucias rollspel desto starkare. Bogarde och Rampling, två av 1970-talets snyggaste filmstjärnor, är båda lysande i två modiga rollporträtt. Bogardes skamsna, lite sorgliga gestalt som börjar leva först när han träffat Lucia igen. Och Rampling, som spelar ung flicka och världsvan överklasskvinna med samma självklarhet, och med en obehagligt skelettlik kropp i de otäcka krigsscenerna. De är båda oförmögna att ta sig ur sina roller, sammansvetsade i en desperat och ödesbestämd dödsdans mot undergången.

Cavani ger oss också en isande bild – högst aktuell även idag – av ett efterkrigs-Europa där ondskan är officiellt besegrad men där tusentals forna nazister är en självklar del av samhällskroppen – och där ingen går säker.

Nattportieren har nypremiär på bio över hela landet idag – följ länken för att boka/köpa biljett. 

 

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel