Nyhet

C More fortsätter blöda kraftigt – kan trenden ens vändas?

Innehållsmässigt må C More nå framgångar med sina Beck-filmer och serier som Gåsmamman, Saknad och troligen även kommande Ola Rapace-serien Farang, men ekonomiskt fortsätter den Bonnierägda streamingtjänsten att blöda kraftigt. För branschsajten Breakit berättar C Mores chef Manfred Aronsson att förlusten för 2016 blev 455 miljoner kronor. Visserligen noterar Aronsson att resultatet är på väg i rätt riktning (förlusten var cirka 100 miljoner kronor lägre jämfört med 2015), men han understryker ändå att situationen för C More är allvarlig.

Den »tekniska skuld« hos främst TV4 som bromsat den numera smått beryktade superstreamingtjänsten som Bonniers sägs fila på är fortfarande ett problem. »Jag underskattade tiden det skulle ta att komma ikapp med den tekniska skuld som bolaget hade när jag klev in«, säger Aronsson i intervjun.

Målet för C More är att bli den självklara svenska streamingtjänsten.

Enligt Breakit är strategin för den kommande streamingtjänsten i princip klar. C More ska utöver sitt egenproducerade svenska dramautbud och inköp från Hollywood även innehålla TV4 Plays utbud utan reklam, den i dag fristående tjänsten SF Kids barninnehåll samt TV4:s och SVT:s linjära kanaler. C More ska inte slåss om de internationella (mycket dyra) sporträttigheterna, utan fortsätta fokusera på svenska sporträttigheter som Allsvenskan i fotboll och SHL i ishockey.

Målet är att bli den självklara svenska streamingtjänsten, med andra ord.

Frågan är dock hur lätt det här blir. Sett ur mitt personliga barnfamiljsperspektiv kan jag säga att C More i dag knappt ens existerar för våra barn, de väljer Netflix och Viaplay tio gånger av tio trots att appen för C More ligger precis bredvid de andra två på vår Apple TV. Och hur starkt Astrid Lindgrens varumärke än må vara bland föräldrar som därför gärna ser att deras barn tittar på utbudet som SF Kids erbjuder, så är jag ledsen, men min erfarenhet är att barnen inte väljer det om de tillåts bestämma själva. Det här är andra gången i den svenska tv-historien som Astrid Lindgrens värde som indragare överskattas, när filmkanalskriget utspelade sig då 1990-talet var ungt hette fanns en kanal vid namn SF Succé (med Astrid Lindgren-material som unique selling point), och bara ett par år in i sin existens köptes den upp av TV1000 och lades ner på grund av lågt publikintresse.

Nyckeln till framgång för streamingtjänsterna ligger i att vinna slaget om familjerna. Kan C More det? Hittills tycker jag inte att något tyder på det.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

Veckans podd: The Handmaid’s Tale-kläderna & Svenske kocken i Mupparna

20 april, 2018
Recension

Michelle Meadows utklassar Per Andersson i SVT:s Östermalms-satir Katsching

20 april, 2018
Nyhet

Nej, Netflix! En av årets starkaste serier nedlagd efter bara en säsong

19 april, 2018
Trailer

Plocka kulor! Deadpool leker Ted Åström i sista Deadpool 2-trailern

19 april, 2018
Nyhet

Claire Danes bekräftar: Nästa säsong av Homeland blir den sista

19 april, 2018
Nyhet

Äntligen! Netflix meddelar premiärdatum för Glow säsong 2

19 april, 2018
Kommentar

BBC & England hedrar minnet av Stephen Lawrence – när erkänner Sverige institutionell rasism?

18 april, 2018
Klipp

Här charmar Zlatan Jimmy Kimmel

18 april, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Ricks brandtal, Dwights öde & Fear-rädslan

17 april, 2018
Reality

En udda följetong är över – Jessie J vann kinesisk talangjakt

17 april, 2018
Klipp

Se Hannity försvara sin & Trumps maffia-fixare på Fox News – och Kimmels & Colberts hån!

17 april, 2018
Kommentar

Veckans Homeland: Carries sorgliga familjesits & demonbra president

16 april, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel