Nyhet

C More fortsätter blöda kraftigt – kan trenden ens vändas?

Innehållsmässigt må C More nå framgångar med sina Beck-filmer och serier som Gåsmamman, Saknad och troligen även kommande Ola Rapace-serien Farang, men ekonomiskt fortsätter den Bonnierägda streamingtjänsten att blöda kraftigt. För branschsajten Breakit berättar C Mores chef Manfred Aronsson att förlusten för 2016 blev 455 miljoner kronor. Visserligen noterar Aronsson att resultatet är på väg i rätt riktning (förlusten var cirka 100 miljoner kronor lägre jämfört med 2015), men han understryker ändå att situationen för C More är allvarlig.

Den »tekniska skuld« hos främst TV4 som bromsat den numera smått beryktade superstreamingtjänsten som Bonniers sägs fila på är fortfarande ett problem. »Jag underskattade tiden det skulle ta att komma ikapp med den tekniska skuld som bolaget hade när jag klev in«, säger Aronsson i intervjun.

Målet för C More är att bli den självklara svenska streamingtjänsten.

Enligt Breakit är strategin för den kommande streamingtjänsten i princip klar. C More ska utöver sitt egenproducerade svenska dramautbud och inköp från Hollywood även innehålla TV4 Plays utbud utan reklam, den i dag fristående tjänsten SF Kids barninnehåll samt TV4:s och SVT:s linjära kanaler. C More ska inte slåss om de internationella (mycket dyra) sporträttigheterna, utan fortsätta fokusera på svenska sporträttigheter som Allsvenskan i fotboll och SHL i ishockey.

Målet är att bli den självklara svenska streamingtjänsten, med andra ord.

Frågan är dock hur lätt det här blir. Sett ur mitt personliga barnfamiljsperspektiv kan jag säga att C More i dag knappt ens existerar för våra barn, de väljer Netflix och Viaplay tio gånger av tio trots att appen för C More ligger precis bredvid de andra två på vår Apple TV. Och hur starkt Astrid Lindgrens varumärke än må vara bland föräldrar som därför gärna ser att deras barn tittar på utbudet som SF Kids erbjuder, så är jag ledsen, men min erfarenhet är att barnen inte väljer det om de tillåts bestämma själva. Det här är andra gången i den svenska tv-historien som Astrid Lindgrens värde som indragare överskattas, när filmkanalskriget utspelade sig då 1990-talet var ungt hette fanns en kanal vid namn SF Succé (med Astrid Lindgren-material som unique selling point), och bara ett par år in i sin existens köptes den upp av TV1000 och lades ner på grund av lågt publikintresse.

Nyckeln till framgång för streamingtjänsterna ligger i att vinna slaget om familjerna. Kan C More det? Hittills tycker jag inte att något tyder på det.

Just nu på TVdags

Klipp

Av glädje bygger man musik! Se Senegal värma upp till Ducktales-temat

25 juni, 2018
Nyhet

Canal Digital är en lysande streamingtjänst – här är TVdags bästa film- & serietips

24 juni, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alicia Silverstone! Även om American Woman har en bit kvar

24 juni, 2018
Klipp

Favoritrepris: Se Jimmy Durmaz mål som förde Sverige till VM

24 juni, 2018
Nyhet

Tiden ute för Timeless – eller kan vi få en långfilm?

22 juni, 2018
Recension

Luke Cage säsong 2: ett underbart kärleksbrev till Marvel, Harlem & Jamaica

22 juni, 2018
Streamingtips

Komedispecial på Netflix: Säg hej & hej då till Hannah Gadsby

20 juni, 2018
Lista

Listan med Luke Cages 10 mest bisarra fiender – två är med i nya säsongen!

19 juni, 2018
Nyhet

Youtube Premium här: Cobra Kai och annonsfritt Youtube för alla (som betalar)

19 juni, 2018
Nyhet

Såklart! Will Ferrell gör Eurovision-komedi för Netflix

19 juni, 2018
Nyhet

Oväntad The Walking Dead-nyhet: Shane gör comeback i säsong 9!

18 juni, 2018
Recension

På HBO: Ny säsong av välproducerade, korkade & underhållande The Affair

18 juni, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel