Nyhet

C More fortsätter blöda kraftigt – kan trenden ens vändas?

Innehållsmässigt må C More nå framgångar med sina Beck-filmer och serier som Gåsmamman, Saknad och troligen även kommande Ola Rapace-serien Farang, men ekonomiskt fortsätter den Bonnierägda streamingtjänsten att blöda kraftigt. För branschsajten Breakit berättar C Mores chef Manfred Aronsson att förlusten för 2016 blev 455 miljoner kronor. Visserligen noterar Aronsson att resultatet är på väg i rätt riktning (förlusten var cirka 100 miljoner kronor lägre jämfört med 2015), men han understryker ändå att situationen för C More är allvarlig.

Den »tekniska skuld« hos främst TV4 som bromsat den numera smått beryktade superstreamingtjänsten som Bonniers sägs fila på är fortfarande ett problem. »Jag underskattade tiden det skulle ta att komma ikapp med den tekniska skuld som bolaget hade när jag klev in«, säger Aronsson i intervjun.

Målet för C More är att bli den självklara svenska streamingtjänsten.

Enligt Breakit är strategin för den kommande streamingtjänsten i princip klar. C More ska utöver sitt egenproducerade svenska dramautbud och inköp från Hollywood även innehålla TV4 Plays utbud utan reklam, den i dag fristående tjänsten SF Kids barninnehåll samt TV4:s och SVT:s linjära kanaler. C More ska inte slåss om de internationella (mycket dyra) sporträttigheterna, utan fortsätta fokusera på svenska sporträttigheter som Allsvenskan i fotboll och SHL i ishockey.

Målet är att bli den självklara svenska streamingtjänsten, med andra ord.

Frågan är dock hur lätt det här blir. Sett ur mitt personliga barnfamiljsperspektiv kan jag säga att C More i dag knappt ens existerar för våra barn, de väljer Netflix och Viaplay tio gånger av tio trots att appen för C More ligger precis bredvid de andra två på vår Apple TV. Och hur starkt Astrid Lindgrens varumärke än må vara bland föräldrar som därför gärna ser att deras barn tittar på utbudet som SF Kids erbjuder, så är jag ledsen, men min erfarenhet är att barnen inte väljer det om de tillåts bestämma själva. Det här är andra gången i den svenska tv-historien som Astrid Lindgrens värde som indragare överskattas, när filmkanalskriget utspelade sig då 1990-talet var ungt hette fanns en kanal vid namn SF Succé (med Astrid Lindgren-material som unique selling point), och bara ett par år in i sin existens köptes den upp av TV1000 och lades ner på grund av lågt publikintresse.

Nyckeln till framgång för streamingtjänsterna ligger i att vinna slaget om familjerna. Kan C More det? Hittills tycker jag inte att något tyder på det.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel