Recension

Bluesrock & flyktingkris – i Kaurismäkis Ljus i natten lever hoppet

Betyg 4 av 5

Handelsresande Wikström lämnar sin alkoholiserade fru och satsar alla sina pengar på ett parti poker. För vinsten köper han en bedagad restaurang och får den motsträviga personalen på köpet. Samtidigt flyr unge Khaled från ett krigshärjat Syrien till Helsingfors och hamnar via omvägar på restaurangen, där han får jobb som undangömd alltiallo. Men restaurangen kämpar tafatt för att locka kunder, och myndigheterna är Khaled på spåren.

Ljus i natten hade premiär på filmfestivalen i Berlin i februari och plockade välförtjänt hem Silverbjörnen för Bästa regi. Det är Aki Kaurismäkis artonde långfilm och formspråket är intakt. Luggslitna människor, prövade av livet, i restauranger, ölkaféer, mörka lägenheter och tomma stadsgator. Stiliserad socialrealism med korthuggen deadpan-dialog. Ingen filmmusik förutom melankolisk bluesrock på finska. Tablåartade scener och stillsamt dråpliga repliker. Allt sett genom ett par förlåtande och kärleksfulla men aldrig sentimentala ögon.

Kaurismäkis formspråk är intakt. Luggslitna människor, prövade av livet, i restauranger, ölkaféer, mörka lägenheter och tomma stadsgator. Stiliserad socialrealism med korthuggen deadpan-dialog. Ingen filmmusik förutom melankolisk bluesrock på finska. Tablåartade scener och stillsamt dråpliga repliker.

Det »nya« hos Kaurismäki är flyktingtematiken, som han följer upp från sin förra långfilm, 2011 års Mannen från Le Havre. Khaled stoppas av oförlåtande myndigheter och hotas av brutala nynazister men får också räddning av den kärva humanism som hans nya finska vänner erbjuder – en liten strimma hopp i en hård värld. Khaleds kamp skildras mer realistiskt och skaver en smula mot Ljus i nattens övriga och klassiskt Kaurismäkiga filmvärld där tiden stått stilla, men jag tycker ändå att det funkar. Hans patos är tydligt men lyckligtvis aldrig övertydligt, och Ljus i natten är en av vårens finaste filmer.

Ljus i natten har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel