Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tystnaden i The Americans – och »bonusfamiljen« av ungkommunister

Slutet på säsongspremiären av The Americans förra veckan var en av de där riktigt stora, närmast episka, tv-drama-scenerna vi kommer att återvända till under lång tid – likt Omars död i The Wire, Tony Soprano med bordsjukeboxen och Vic Mackey i kontorsbåset, långtagningarna i Quarry och True Detective, sjukhustältscenen i DeadwoodBuffy som finner sin mamma död, Breaking Bads centrala Ozymandias-scenerier, gräsklipparblodet i Mad Men, Red Wedding-massakern i The Game of Thrones, den inledande flygkraschen i Lost, de två förhören i senaste Line of Duty-säsongsfinalen, de sista fem minuterna av Two Cathedrals, den andra säsongsfinalen av The West Wing 

I The Americans rinner inget vatten under broarna, det stiger i en tank.

Hela säsongsupptakten var mästerlig to the core. Hur direkt och utmanande autentiskt (alltså helt utan krystade förklaringar inlagda i manus) vi kastas in i Elizabeths och Philips nya huvuduppdrag samtidigt som hela deras vardagskaos måste struktureras från dag till dag – hur de styr och blir styrda utan känslomässiga utvägar. Och hur förra veckans avsnitt, Amber Waves, praktiskt taget var uppbyggt kring tre »barn« i deras Washington-sovjetiska 1980-talsversion av Bonusfamiljen: deras egen dotter Paige; unge sydafrikanske kommunisten Hans, som blev som en sorts styvson till Philip och i synnerhet Elizabeth; och årets tillskott, ännu en ung KGB-informatör, vietnamesiske båtflyktingen Tuan, som agerar adoptivson till ett par av Elizabeths och Philips nya alter-egon.

De psykologiska och emotionella korsbefruktningarna mellan alla intrigtrådar, de nya såväl som alla gamla (i The Americans rinner inget vatten under broarna, det stiger i en tank), födde så fram den långa, mörka, tysta avslutningssekvens jag nämnde i början av texten – och som slutade alldeles hjärtskärande.

Eller … »hjärtskärande« är ett relativt ord i framför allt Elizabeths vokabulär. Hon är kall som is och visar sin stora kärlek för Paige genom att lära henne slåss, både fysiskt och – i veckans avsnitt – psykiskt. Och även detta, senaste avsnitt, Pests, var som bäst när det var som tystast. Dels scenerna där Paige faller över i en alternativ, introvert persona som hon visserligen ständigt, och lätt, väcks ur – av Matthew med läxläsningsböckerna i soffan, eller av sina föräldrar – men som alltmer känns som ett förstadium till psykiska ohälsa.

Och så den makalösa, långa scen där Elizabeth nattetid undersöker ett växthus i Illinois, och finner sig själv stående i en tjock svärm av skadeinsekter samt i en insikt om att USA de facto är medskyldiga till livsmedelskrisen i Sovjetunionen.

The Americans har alltså inte tacklat av. Inte det minsta.

Kjells topp-10

  1. The Americans (FX)
  2. The Good Fight (CBS)
  3. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  4. American Crime (ABC)
  5. Homeland (Showtime/SVT)
  6. Girls (HBO Nordic)
  7. Clique (BBC)
  8. Inside No. 9 (BBC)
  9. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  10. Trial & Error (NBC)

Toras topp-5

  1. Feud: Bette and Joan (FX/HBONordic)
  2. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  3. Sun Records (CMT)
  4. The Americans (FX)
  5. Big Little Lies (HBO Nordic)

Stefans topp-10

  1. Iron Fist (Netflix)
  2. Homeland (Showtime/SVT)
  3. 24: Legacy (Fox/Viaplay)
  4. The Walking Dead (Kanal 9/Dplay)
  5. Farang (C More)
  6. Black Sails (HBO Nordic)
  7. Outsiders (Viaplay)
  8. Riverdale (Netflix)
  9. Girls (HBO Nordic)
  10. Bäst i test (SVT)

Blomdahls topp-5

  1. Girls (HBO Nordic)
  2. The Path (HBO Nordic)
  3. Hand of God (Amazon)
  4. Homeland (SVT)
  5. The Walking Dead (Kanal 9/Dplay)

Patriks topp-10

  1. Tomorrow, With You (tvN/Viki)
  2. Bonusfamiljen (SVT)
  3. Innan vi dör (SVT)
  4. The Rebel (MBC)
  5. The Detour (TBS)
  6. Speechless (ABC)
  7. American Crime (ABC)
  8. Santa Clarita Diet (Netflix)
  9. Superstore (NBC)

Björns topp-5

  1. Homeland (SVT)
  2. Catastrophe (Channel 4)
  3. Girls (HBO Nordic)
  4. Iron Fist (Netflix)
  5. The Walking Dead (Kanal 9/Dplay)

Jimmys topp-10

  1. Iron Fist (Netflix)
  2. The Path (Hulu/HBO Nordic)
  3. This Is Us (NBC)
  4. Innan vi dör (SVT)
  5. Falsk identitet (Canal+/SVT Play)
  6. Feud: Bette and Joan (FX/HBO Nordic)
  7. Planet Earth 2 (BBC/SVT)
  8. Rebecka Martinsson (TV4)
  9. Gifta vid första ögonkastet Norge (SVT Play)
  10. Tror du jag ljuger? (SVT)

Just nu på TVdags

Podcast

Pop Culture Confidential-special: allt om nomineringarna med Oscar-experten Sasha Stone

23 januari, 2018
Recension

Soderberghs nya serie Mosaic förbryllar – på fel sätt

23 januari, 2018
Kommentar

Hynek Pallas om Guldbaggen-thrillern alla missar

23 januari, 2018
Tablåtips 23/1

Bäst på tv i kväll: Alicia Vikanders Oscarssuccé i The Danish Girl

23 januari, 2018
Lästips

Litteraturens betydelse i Arkiv X – bokhyllan hos CSM dissekerad

23 januari, 2018
Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

21 januari, 2018
Nyhet

Yes! Ian Malcolm blir POP-figur – men vad hände med Ellie Sattler?

20 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel