Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Good Wife är död, länge leve The Good Fight!

Tora här på TVdags ger Nashville-skaparen Callie Khouri tuff kritik för hanteringen av Connie Brittons frånfälle i casten mitt i comebacksäsongen på CMT, och trots tidigare tecken på att hon var uppsignad året ut.

The Good Fight blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi.

Serieskaparna bakom The Good Wife, Robert och Michelle King, stod inför ett liknande dilemma när deras huvudrollsinnehavaren Julianna Margulies (vars rollgestalt dessutom utgjorde själva serietiteln) inte ville fortsätta. Nu hade knappast Callie Khouri kunnat göra något liknande med Nashville, men strategin är oerhört intressant och förhoppningsvis en inspiration för andra serieskapare framöver:

Man skapade en ny serie, med flera av skådespelarna kvar i sina gamla roller men med flera nya fokus som inte bara ersätter tomrummet efter fansens favoritserie utan ger en större kick samtidsrelevans än The Good Wife sannolikt hade orkat prestera om den fortsatt i ytterligare en säsong.

Precis allt i denna makeover har fallit väl ut. Varenda detalj. Till och med den förändrade titeln, som med ett enda till synes banalt ordleksskifte förskjuter huvudpremissen från den tidigare karriärfeminismen, buren på Margulies axlar, till det amerikanska Trump-samhället.

1

Shit, det rentav börjar med Diane Lockhart hemma framför tv:n under den nya presidentens installation. Och det fortsätter direkt med polisbrutalitet och ett avslöjat pensionspyramidsspel som sammantaget blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi. Och jag älskar med vilken brutal tyngd och självkänsla de två helt nya huvudpremisserna tar plats i intrigen: dels en vindlande ponzi-scheme-familjestory, dels en helt ny spelplats, från den tidigare närmast helvita advokatbyrån Lockhart Gardner till en närmast helt svart (vilket också skapar insikter om – och drar storymässig nytta av – den komplexa och ofta fruktbara kombinationen av minoritetspolitik och business).

The Good Fight har startat helt fantastiskt och känns redan som en färdig, mogen serie. Den har inga svagheter. Den tillfredsställer oss The Good Wife-fans till … tja, 200 procent. Dels till fullo utifrån begäret efter med TGW, men lika mycket i form av vårens roligaste, smartaste, mest samtidsrelevanta nykomling.

Kjells topp-10

  1. The Good Fight (CBS)
  2. Detroiters (Comedy Central)
  3. Girls (HBO Nordic)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. Inside No. 9 (BBC)
  6. Bonusfamiljen (SVT)
  7. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  8. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  9. The Detour (TBS)
  10. Fortitude (Sky Atlantic)

Jimmys topp-10

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

Veckans podd: The Handmaid’s Tale-kläderna & Svenske kocken i Mupparna

20 april, 2018
Recension

Michelle Meadows utklassar Per Andersson i SVT:s Östermalms-satir Katsching

20 april, 2018
Nyhet

Nej, Netflix! En av årets starkaste serier nedlagd efter bara en säsong

19 april, 2018
Trailer

Plocka kulor! Deadpool leker Ted Åström i sista Deadpool 2-trailern

19 april, 2018
Nyhet

Claire Danes bekräftar: Nästa säsong av Homeland blir den sista

19 april, 2018
Nyhet

Äntligen! Netflix meddelar premiärdatum för Glow säsong 2

19 april, 2018
Kommentar

BBC & England hedrar minnet av Stephen Lawrence – när erkänner Sverige institutionell rasism?

18 april, 2018
Klipp

Här charmar Zlatan Jimmy Kimmel

18 april, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Ricks brandtal, Dwights öde & Fear-rädslan

17 april, 2018
Reality

En udda följetong är över – Jessie J vann kinesisk talangjakt

17 april, 2018
Klipp

Se Hannity försvara sin & Trumps maffia-fixare på Fox News – och Kimmels & Colberts hån!

17 april, 2018
Kommentar

Veckans Homeland: Carries sorgliga familjesits & demonbra president

16 april, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel