Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Good Wife är död, länge leve The Good Fight!

Tora här på TVdags ger Nashville-skaparen Callie Khouri tuff kritik för hanteringen av Connie Brittons frånfälle i casten mitt i comebacksäsongen på CMT, och trots tidigare tecken på att hon var uppsignad året ut.

The Good Fight blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi.

Serieskaparna bakom The Good Wife, Robert och Michelle King, stod inför ett liknande dilemma när deras huvudrollsinnehavaren Julianna Margulies (vars rollgestalt dessutom utgjorde själva serietiteln) inte ville fortsätta. Nu hade knappast Callie Khouri kunnat göra något liknande med Nashville, men strategin är oerhört intressant och förhoppningsvis en inspiration för andra serieskapare framöver:

Man skapade en ny serie, med flera av skådespelarna kvar i sina gamla roller men med flera nya fokus som inte bara ersätter tomrummet efter fansens favoritserie utan ger en större kick samtidsrelevans än The Good Wife sannolikt hade orkat prestera om den fortsatt i ytterligare en säsong.

Precis allt i denna makeover har fallit väl ut. Varenda detalj. Till och med den förändrade titeln, som med ett enda till synes banalt ordleksskifte förskjuter huvudpremissen från den tidigare karriärfeminismen, buren på Margulies axlar, till det amerikanska Trump-samhället.

1

Shit, det rentav börjar med Diane Lockhart hemma framför tv:n under den nya presidentens installation. Och det fortsätter direkt med polisbrutalitet och ett avslöjat pensionspyramidsspel som sammantaget blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi. Och jag älskar med vilken brutal tyngd och självkänsla de två helt nya huvudpremisserna tar plats i intrigen: dels en vindlande ponzi-scheme-familjestory, dels en helt ny spelplats, från den tidigare närmast helvita advokatbyrån Lockhart Gardner till en närmast helt svart (vilket också skapar insikter om – och drar storymässig nytta av – den komplexa och ofta fruktbara kombinationen av minoritetspolitik och business).

The Good Fight har startat helt fantastiskt och känns redan som en färdig, mogen serie. Den har inga svagheter. Den tillfredsställer oss The Good Wife-fans till … tja, 200 procent. Dels till fullo utifrån begäret efter med TGW, men lika mycket i form av vårens roligaste, smartaste, mest samtidsrelevanta nykomling.

Kjells topp-10

  1. The Good Fight (CBS)
  2. Detroiters (Comedy Central)
  3. Girls (HBO Nordic)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. Inside No. 9 (BBC)
  6. Bonusfamiljen (SVT)
  7. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  8. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  9. The Detour (TBS)
  10. Fortitude (Sky Atlantic)

Jimmys topp-10

Just nu på TVdags

Tablåtips 26/5

Bäst på tv i kväll: En hyllning till svensk musik

26 maj, 2017
Svenska Skampodden

»Love will tear us apart« – Vi går igenom säsong 4, avsnitt 5, av Skam

26 maj, 2017
Roger Moore 1927-2017

Sämsta Bondfilmen? Knappast! Levande måltavla är skamlöst underhållande

25 maj, 2017
Tablåtips 25/5

Bäst på tv i kväll: Sprakande Laleh-konsert i SVT

25 maj, 2017
Klipp

Pope Your Enthusiasm! Larry David-stämning när Påven mötte Trump

24 maj, 2017
Trailer

Hångel & drakflygning i pinfärsk Game of Thrones-trailer

24 maj, 2017
Tablåtips 24/5

Bäst på tv i kväll: Den starka australiska drama-tv-vågen

24 maj, 2017
Nyhet

TVdags avslöjar: Zach Braff spelar Alex Schulman i ny tv-serie

24 maj, 2017
1927–2017

Vila i frid, Roger Moore – vi återupplever hans galna Sverigeresa 1966

23 maj, 2017
Tablåtips 23/5

Bäst på tv i kväll: Korrespondenterna avslutar säsongen i kaotiska Venezuela

23 maj, 2017
Kommentar

Tonårsdramat Riverdale – ett tack och hej till 1970-talisterna

23 maj, 2017
Nyhet

Universal hottar upp monsterstallet – välkommen till Dark Universe

23 maj, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel