Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Good Wife är död, länge leve The Good Fight!

Tora här på TVdags ger Nashville-skaparen Callie Khouri tuff kritik för hanteringen av Connie Brittons frånfälle i casten mitt i comebacksäsongen på CMT, och trots tidigare tecken på att hon var uppsignad året ut.

The Good Fight blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi.

Serieskaparna bakom The Good Wife, Robert och Michelle King, stod inför ett liknande dilemma när deras huvudrollsinnehavaren Julianna Margulies (vars rollgestalt dessutom utgjorde själva serietiteln) inte ville fortsätta. Nu hade knappast Callie Khouri kunnat göra något liknande med Nashville, men strategin är oerhört intressant och förhoppningsvis en inspiration för andra serieskapare framöver:

Man skapade en ny serie, med flera av skådespelarna kvar i sina gamla roller men med flera nya fokus som inte bara ersätter tomrummet efter fansens favoritserie utan ger en större kick samtidsrelevans än The Good Wife sannolikt hade orkat prestera om den fortsatt i ytterligare en säsong.

Precis allt i denna makeover har fallit väl ut. Varenda detalj. Till och med den förändrade titeln, som med ett enda till synes banalt ordleksskifte förskjuter huvudpremissen från den tidigare karriärfeminismen, buren på Margulies axlar, till det amerikanska Trump-samhället.

1

Shit, det rentav börjar med Diane Lockhart hemma framför tv:n under den nya presidentens installation. Och det fortsätter direkt med polisbrutalitet och ett avslöjat pensionspyramidsspel som sammantaget blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi. Och jag älskar med vilken brutal tyngd och självkänsla de två helt nya huvudpremisserna tar plats i intrigen: dels en vindlande ponzi-scheme-familjestory, dels en helt ny spelplats, från den tidigare närmast helvita advokatbyrån Lockhart Gardner till en närmast helt svart (vilket också skapar insikter om – och drar storymässig nytta av – den komplexa och ofta fruktbara kombinationen av minoritetspolitik och business).

The Good Fight har startat helt fantastiskt och känns redan som en färdig, mogen serie. Den har inga svagheter. Den tillfredsställer oss The Good Wife-fans till … tja, 200 procent. Dels till fullo utifrån begäret efter med TGW, men lika mycket i form av vårens roligaste, smartaste, mest samtidsrelevanta nykomling.

Kjells topp-10

  1. The Good Fight (CBS)
  2. Detroiters (Comedy Central)
  3. Girls (HBO Nordic)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. Inside No. 9 (BBC)
  6. Bonusfamiljen (SVT)
  7. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  8. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  9. The Detour (TBS)
  10. Fortitude (Sky Atlantic)

Jimmys topp-10

Just nu på TVdags

Klipp

Av glädje bygger man musik! Se Senegal värma upp till Ducktales-temat

25 juni, 2018
Nyhet

Canal Digital är en lysande streamingtjänst – här är TVdags bästa film- & serietips

24 juni, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alicia Silverstone! Även om American Woman har en bit kvar

24 juni, 2018
Klipp

Favoritrepris: Se Jimmy Durmaz mål som förde Sverige till VM

24 juni, 2018
Nyhet

Tiden ute för Timeless – eller kan vi få en långfilm?

22 juni, 2018
Recension

Luke Cage säsong 2: ett underbart kärleksbrev till Marvel, Harlem & Jamaica

22 juni, 2018
Streamingtips

Komedispecial på Netflix: Säg hej & hej då till Hannah Gadsby

20 juni, 2018
Lista

Listan med Luke Cages 10 mest bisarra fiender – två är med i nya säsongen!

19 juni, 2018
Nyhet

Youtube Premium här: Cobra Kai och annonsfritt Youtube för alla (som betalar)

19 juni, 2018
Nyhet

Såklart! Will Ferrell gör Eurovision-komedi för Netflix

19 juni, 2018
Nyhet

Oväntad The Walking Dead-nyhet: Shane gör comeback i säsong 9!

18 juni, 2018
Recension

På HBO: Ny säsong av välproducerade, korkade & underhållande The Affair

18 juni, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel