Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Good Wife är död, länge leve The Good Fight!

Tora här på TVdags ger Nashville-skaparen Callie Khouri tuff kritik för hanteringen av Connie Brittons frånfälle i casten mitt i comebacksäsongen på CMT, och trots tidigare tecken på att hon var uppsignad året ut.

The Good Fight blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi.

Serieskaparna bakom The Good Wife, Robert och Michelle King, stod inför ett liknande dilemma när deras huvudrollsinnehavaren Julianna Margulies (vars rollgestalt dessutom utgjorde själva serietiteln) inte ville fortsätta. Nu hade knappast Callie Khouri kunnat göra något liknande med Nashville, men strategin är oerhört intressant och förhoppningsvis en inspiration för andra serieskapare framöver:

Man skapade en ny serie, med flera av skådespelarna kvar i sina gamla roller men med flera nya fokus som inte bara ersätter tomrummet efter fansens favoritserie utan ger en större kick samtidsrelevans än The Good Wife sannolikt hade orkat prestera om den fortsatt i ytterligare en säsong.

Precis allt i denna makeover har fallit väl ut. Varenda detalj. Till och med den förändrade titeln, som med ett enda till synes banalt ordleksskifte förskjuter huvudpremissen från den tidigare karriärfeminismen, buren på Margulies axlar, till det amerikanska Trump-samhället.

1

Shit, det rentav börjar med Diane Lockhart hemma framför tv:n under den nya presidentens installation. Och det fortsätter direkt med polisbrutalitet och ett avslöjat pensionspyramidsspel som sammantaget blåser upp den perfekta stormen av precis allt som är USA här och nu – rasfrågor, Trumpism, arbetsmarknad, vikande ekonomi. Och jag älskar med vilken brutal tyngd och självkänsla de två helt nya huvudpremisserna tar plats i intrigen: dels en vindlande ponzi-scheme-familjestory, dels en helt ny spelplats, från den tidigare närmast helvita advokatbyrån Lockhart Gardner till en närmast helt svart (vilket också skapar insikter om – och drar storymässig nytta av – den komplexa och ofta fruktbara kombinationen av minoritetspolitik och business).

The Good Fight har startat helt fantastiskt och känns redan som en färdig, mogen serie. Den har inga svagheter. Den tillfredsställer oss The Good Wife-fans till … tja, 200 procent. Dels till fullo utifrån begäret efter med TGW, men lika mycket i form av vårens roligaste, smartaste, mest samtidsrelevanta nykomling.

Kjells topp-10

  1. The Good Fight (CBS)
  2. Detroiters (Comedy Central)
  3. Girls (HBO Nordic)
  4. Homeland (Showtime/SVT)
  5. Inside No. 9 (BBC)
  6. Bonusfamiljen (SVT)
  7. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  8. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  9. The Detour (TBS)
  10. Fortitude (Sky Atlantic)

Jimmys topp-10

Just nu på TVdags

Streamingtips

Sommarfilmen: Snygg spaskräck i A Cure for Wellness

22 juli, 2017
Trailer

Actionkalas med mystisk skägg-twist! Se första trailern för The Walking Dead säsong 8

22 juli, 2017
Tablåtips 22/7

Bäst på tv i kväll: Del Toros underskattade spökskräckis Crimson Peak

22 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Spännande & upprörande thriller i dokumentären Catfish

21 juli, 2017
Tablåtips 21/7

Bäst på tv i kväll: Seriefinal för Ditte & Louise

21 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Stramt, snyggt & dystert i sci-fi-dystopin Gattaca

20 juli, 2017
Trailer

Fassbender vs Kung Bore! Här är första trailern för The Snowman

20 juli, 2017
Tablåtips 20/7

Bäst på tv i kväll: SVT repriserar Plötsligt i Vinslöv

20 juli, 2017
10-årsjubileum

Mad Men ville se & höra alla oss som var barn på 1970-talet

19 juli, 2017
Streamingtips

Sommarfilmen: Blunt & Homeland-Quinn myser i Young Victoria

19 juli, 2017
Klipp

Game of Thrones-stjärnan om skitjobbet: Vi använde fruktkaka

19 juli, 2017
Tablåtips 19/7

Bäst på tv i kväll: Dramalabbet låter kvinnor spela kulturmän

19 juli, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel