Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Disappearance är höstens största dramafynd

Betyg 5 av 5

Ännu en serie om barn som försvinner?

Förra året såg vi – antagligen som en svallvåg efter Fritz-fallet – flera serier på detta både drama-tacksamma och känslomässigt svinjobbiga tema: från gräll mainstream i amerikanska The Family till pålitlig BBC-klass i Thirteen. Två nya kanadensiska varianter är inte vad jag normalt hade blivit sugen på att se just nu, under en sagolikt stark begynnande tv-höst, men Kyra Sedgwick är alltid bra så jag gav den alltid stilsäkra manusförfattaren Tassie Camerons nya ABC-serie Ten Days in the Valley en chans, och blev genast uppslukad av tonen och miljön (Kyra spelar en jobbknarkande polisserie-tv-manus-stjärna, tillika ensamstående mamma, vars son försvinner – och jag älskar hur genuint mänskligt och icke-moraliserande hennes otillräcklighet skildras).

seriens mest spänningsdrivande problematik är att ju närmare gåtans lösning man kommer, desto mer måste fram av familjens mörka hemlighet.

Men framför allt råkade jag läsa i kanadensiska medier vad två av huvudrollsinnehavarna i nya CTV-serien The Disappearance, favoriterna Peter Coyote och Aden Young, hade att säga om varför de hoppat på detta gig. Att hylla manus i lanseringsintervjuer inför premiärer är visserligen en klyscha, men det var något med hur de gjorde det – de talade sig varma för både en överraskande intrig med »red herrings som inte är red herrings«, och om en trovärdig psykologisk känslighet i en mörk familjeskildring, och de gjorde det med en sådan övertygelse i formuleringarna att jag inte kunde avstå från att utforska de två första (av sex) episoder som släpptes i Kanada i veckan.

Allt det Coyote och Young pratade om stämmer, och mer därtill. Skildringen av en välanpassad men av separation och dödsfall tilltufsad familj är precis allt annat än klichéfylld, och mörkret är av en expansivt urholkande natur: seriens mest spänningsdrivande problematik är att ju närmare gåtans lösning man kommer, desto mer måste fram av familjens mörka hemlighet.

Första avsnittet … alltså, jag har aldrig sett något liknande, i en »vanlig« dramaserie. Unicitet i varje led, i varje detalj, trots en i grunden »klyschig« grundstory. Tecknandet av den tioåriga killen som försvinner är makalöst egensinnigt och på något sätt också totalt trovärdigt just därför.

Men det är lika mycket metoden, hantverket, som gör att man engagerar sig i serien. Berättandet i sig – nivån på, och symbiosen mellan, regi och manus – är en dramaturgisk njutning. Det är en tv-upplevelse bara att se hur vissa replikskiften eller scensekvenser är uppbyggda – för att inte tala om de höstkarga, 4K-filmade Montreal-miljöerna.

Jag begriper inte hur ett så pass orutinerat gäng kreatörer kunnat åstadkomma detta mästerverk. Serien är regisserad av en halvkänd kanadensisk skådespelare, Peter Stebbings, som visserligen börjat tv-regissera allt mer de senaste åren, men aldrig på denna nivå (dock bra toppar i bland annat Orphan Black); och den är skapad och skriven av en än mindre känd Montreal-skådis, Normand Daneau, tillsammans med den för mig helt obekanta Geneviève Simard (nej, inte världscupsslalomåkaren från Montreal med samma namn).

Här finns en bra intervju med Stebbings, om lockelsen och arbetet med The Disappearance.

Fotnot: Maxbetyget gäller de första två avsnitten. Jag har ingen aning om hur pass väl nivån hålls uppe och verket knyts ihop som helhet.

Kjells topp-10

  1. The Disappearance (CTV)
  2. Curb Your Enthusiasm (HBO Nordic)
  3. Channel Zero: No-End House (Syfy)
  4. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  5. Halt and Catch Fire (AMC/C More)
  6. Transparent (Amazon/Viaplay)
  7. Startup (Viaplay)
  8. Ten Days in the Valley (ABC)
  9. Liar (ITV/HBO Nordic)
  10. Cold Feet (ITV)

Toras topp-5

  1. Halt and Catch Fire (AMC/C More)
  2. Better Things (FX/HBO Nordic)
  3. Vår tid är nu (SVT)
  4. The Deuce (HBO Nordic)
  5. Transparent (Amazon/Viaplay)

Stefans topp-10

  1. Star Trek Discovery (Netflix)
  2. Stan Lee's Lucky Man (SVT)
  3. Curb Your Enthusiasm (HBO Nordic)
  4. Top of the Lake (SVT)
  5. Startup (Viaplay)
  6. Marvel’s Inhumans (HBO Nordic)
  7. Vår tid är nu (SVT)
  8. The Expanse (Netflix)
  9. Manick (TV6, Viafree)
  10. Midnight, Texas (TV6)

Patriks topp-10

  1. The State (Channel 4/National Geographic)
  2. The Good Place (NBC)
  3. Girls' Last Tour (AT-X)
  4. Herrens veje (DR)
  5. Atypical (Netflix)
  6. Speechless (ABC)
  7. The Deuce (HBO Nordic)
  8. Superstore (NBC)
  9. Alias Grace (CBC)
  10. Back (Channel 4)

Jimmys topp-10

  1. This is Us (NBC)
  2. The Gifted (Fox)
  3. Better Things (FX/HBO Nordic)
  4. Patrik Sjöberg i terapi (SVT Play)
  5. Vår tid är nu (SVT)
  6. The Deuce (HBO Nordic)
  7. American Horror Story: Cult (FX)
  8. Ebbots ark (SVT)
  9. En Stark Resa (Kanal 5)
  10. Star Trek: Discovery (CBS/Netflix)

Björns topp-5

  1. Halt and Catch Fire (AMC/C More)
  2. Cold Feet (ITV)
  3. Liar (ITV/HBO Nordic)
  4. The Gifted (Fox)
  5. Star Trek: Discovery (CBS/Netflix)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel