Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Skådespelarfest i nya Top of the Lake-säsongen

Betyg 4 av 5

När Jane Campions Top of the Lake rullas ut för en andra säsong blir jag först alldeles överväldigad. Av den filmiska kvaliteten i regi och foto, av den det ovanligt levande och oglamorösa persongalleriet (där till och med Nicole Kidman »skalats ner«, även om hennes stora gråa hår är rätt flamboyant …), och av hur alltihop – storyn, miljöerna, fotot, rollgestalterna – skapar en sådan oväntad, lågmäld, långsam illusion av verklighet som både är glåmigt ful och atmosfäriskt attraktiv.

Campion bryr sig inte om den moderna kriminalseriens krav på realism i intrig och skildring av polisarbete. Här finns i stället helt andra nivåer av psykologisk realism och dramatik.Framför allt är kvinnoskildringarna, och blotta bredden i dem, storartade.

Tämligen direkt förförs jag av att den feta, buffliga macho-polischefen har blåmålade naglar på ena handens fingrar och en gigantisk gosedjurspanda på kontoret. Det är som med en ny förälskelse. Allt stämmer. Alla detaljer har en förhöjd attraktion.

Men senare under seriens gång kommer vardagen in på annat sätt. Då är illusionen – konstverket – tydligare och äktheten inordnas i den. Det gör inte serien sämre, egentligen, men jag inser efterhand att den inte riktigt är så allomfattande som jag först förleddes att tro.

Polischefens naglar och panda förklaras redan i första avsnittet. De var inte bara uttryck för scenografisk lekfullhet. Top of the Lake är egentligen – i andra säsongen kanske mycket mer än i första – en oerhört traditionell deckarserie. Allt sitter väldigt snyggt ihop i en perfekt äv med raka trådar. Och för detta krävs en uttänjd trovärdighet med lite väl många tillfälligheter. Kort sagt: det jag har svårt för är att precis alla beståndsdelar i intrigen, alla personer, är så på djupet ihopsydda i samma trafficking-bordell-surrogatmödraskap-härva. (Dessutom känns flera situationer och sammanhang märkligt krystade – killgänget från universitetet, till exempel, som brukar hänga med sina laptops på ett fik och snacka bordellsex … hm, njaej!)

Samtidigt är detta helt enkelt Jane Campions sätt att jobba. Hon bryr sig inte om den moderna kriminalseriens krav på realism i intrig och skildring av polisarbete. Här finns i stället helt andra nivåer av psykologisk realism och dramatik.

Framför allt är kvinnoskildringarna, och blotta bredden i dem, storartade. Redan bland de unga asiatiska prostituerade finns en mångfald av personligheter. Och den så gloriöst uppfuckade tonårstjejen som spelas av Alice Englert, och såklart Gwendoline Christies polisbrud – vilket briljant udda polispar hon och Elisabeth Moss huvudroll utgör.

Männen är dock lika bra, bara inte lika många. Och David Dencik går kanske egentligen utanpå allt annat i serien. Jösses vilken karaktär, vilket lebensraum denna östtyska psykopat skapat sig i en reinkarnerad 1970-talsvåning ovanpå en asiatisk bordell i Sydneys fulkvarter!

Top of the Lake: China Girl har svensk premiär på SVT den 25 september.

Kjells topp-10

  1. Top of the Lake (SundanceTV/BBC)
  2. Twin Peaks (Showtime/HBO Nordic)
  3. Halt and Catch Fire (AMC/C More)
  4. Quacks (BBC)
  5. Mr. Mercedes (Audience Network)
  6. What Would Diplo Do? (Viceland)
  7. I'm Sorry (TruTV)
  8. The Rachel Maddow Show (MSNBC)
  9. Ozark (Netflix)
  10. Atypical (Netflix)

Toras topp-5

  1. Halt and Catch Fire (AMC/C More)
  2. Mary Kills People (Global/C More)
  3. Orphan Black (BBC America/Netflix)
  4. Saknad, inte glömd (ITV/SVT)
  5. Paula (BBC/SVT)

Jimmys topp-10

  1. Ozark (Netflix)
  2. The Defenders (Netflix)
  3. Manhunt: Unabomber (Discovery)
  4. Preacher (AMC/Viaplay)
  5. Mr. Mercedes (Audience Network)
  6. Room 104 (HBO)
  7. Salvation (CBS)
  8. Gift vid första ögonkastet Norge (SVT Play)
  9. Shooter (USA/Netflix)
  10. Atypical (Netflix)

Stefans topp-10

  1. Twin Peaks (HBO Nordic)
  2. Game of Thrones (HBO Nordic)
  3. The Defenders (Netflix)
  4. Ozark (Netflix)
  5. Gotham (TV4)
  6. Preacher (Viaplay)
  7. Killjoys (HBO Nordic)
  8. Room 104 (HBO Nordic)
  9. Mary Kills People (C More)
  10. Shooter (Netflix)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podcast: NY Times-journalisten Amanda Hess dekonstruerar det manliga geniet

20 november, 2017
Kommentar

Oui..! Yesss..! Da da da..! Visst betyder detta att Falsk identitet går all-in på Ryssland?

20 november, 2017
Tablåtips 20/11

Bäst på tv i kväll: Jakten på den kvinnliga kondomen

20 november, 2017
Kommentar

Tröttsamt »alla män är skitstövlar«-tema i Better Things säsong 2

20 november, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Banantricket i Madam Secretary

19 november, 2017
Tablåtips 19/11

Bäst på tv i kväll: Nypremiären av underbara Kalla fötter

19 november, 2017
TVdags betygsätter tolkningarna

Bluesig Wendin kanaliserar sitt inre sprattel i kvällens Så mycket bättre

18 november, 2017
Kommentar

Banbrytande hbtq-karaktär i Disney-serien Andi Mack

18 november, 2017
Tablåtips 18/11

Bäst på tv i kväll: Säsongsavslutning för Falsk identitet

18 november, 2017
Recension

Thelma: äntligen en kuslig & gåtfull norsk arthouse-rysare!

17 november, 2017
Tablåtips 17/11

Bäst på tv i kväll: Ann-Sofi Sidén – svensk videokonsts okrönta drottning

17 november, 2017
Recension

The Punisher – Marvels tröttsammaste hjälte överraskar med superb Netflix-serie

17 november, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel