Söndagskrönikor med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Scientologi-Tom Cruise-inspirerade The Arrangement

Det är halvtid för HBO Nordics 10 avsnitt långa The Arrangement och det är bara konstatera att än så länge vinner varje avsnitt mer eller mindre på knockout. Vad jag förväntade mig när E! skulle göra gör tv-drama, inspirerad av vad som elaka rykten säger vara omständigheterna kring Tom Cruise, Katie Holmes och scientologerna, var en guilty pleasure med lite smaskig och säkert också snaskig Hollywood-drama toppad med charmig bad-boy karisma à la Josh Henderson, vars medverkan var just det som lockade mig. Hans John Ross Ewing III i Dallas-rebooten visade prov på en snygg och karismatisk skådis som blixtsnabbt kunde gå från sympatisk, missförstådd son och älskvärd pojkvän till manipulativ älskare och företagspamp.

Oemotståndligt och med stor finess slingrar sig berättelsen vidare runt allas olika rollspel och mot en sanning som ingen riktigt vet vad den är än.

Vad jag fick med The Arrangement visade sig vara, om inte något helt annat, så definitivt något mycket, mycket mer. Det är en riktigt smart och fascinerande historia med fören riktad mot grundläggande mänskliga frågeställningar: Vem är jag, vad är sant och äkta egentligen och hur mycket kan jag påverka mitt liv? vilket naturligtvis illustreras utmärkt genom skådespelartillvaron och de roller man där mer explicit har att spela. Det handlar om Megan (Christine Evangelista), en än så länge ganska okänd skådespelerska, som kämpar oavbrutet för få bestämmanderätt över sitt eget narrativ, och om Kyle (Josh Henderson), filmstjärnan, som med hjälp av The Institute for a Higher Mind (härefter kallat Institutet) och dess ledare har hittat och utvecklat sitt sanna jag, men som kanske ändå behöver hjälp att acceptera vem han faktiskt är.

Megan Morrison har bestämt sig för att tacka jag till ett arrangemang som innebär att hon är den stora filmstjärnan Kyle Wests flickvän och senare fru. Varför inte? De har varit på en date, hon är kär, han verkar onekligen också vara det och han har förklarat varför det i hans situation är enklare såhär. Med tio miljoner på bankkontot har Megan en sorts frihet att göra vad hon vill professionellt. Vidare har vi Institutet som håller kurser i självförverkligande och drivs av Terence (Michael Vartan), som i egenskap av Kyles bästa vän och rådgivare har ett vansinnigt stort intresse för Kyles varumärke och för hans bästa, det är lite oklart dock vilket som står i centrum och om de ens går att separera. Terence fru, Deann (Lexa Doig), är Kyles samarbetspartner och producent för hans filmer. Megans närmsta sörjande är hennes förslagna, höggravida agent Leslie (Autumn Reeser) och bästa vänner, advokaten Shaun (Carra Patterson) och skådespelerskan/servitrisen Hope (Katherine Isabelle).

Pilotavsnittet gör en djupdykning i identitetsfrågan. Vi får först möta Kyle på Hollywood Walk of Fame där han efter Terence tal ska mottaga sin stjärna: »Like all of you I’m awed by his artistic talent, but I promise you, The greater privilege is to know Kyle, the person.« En fråga som växer sig större under seriens gång är väl just vem Kyle, the person, faktiskt är? Vem var Kyle innan Terence och Institutet tog honom under sina vingar? Och är Kyle nu en person som utvecklats till nåt mer och sannare än förut eller har han blivit endast en produkt och det varumärke som Terence skapat? Är han så ärlig och reko som han faktiskt verkar eller är allt en roll?

Inledningsvis blir samtidigt Megan förödmjukad på restaurangen där hon jobbar då gästerna har slagit vad om hon bara är servitris som försöker vara skådespelare, eller faktiskt är en skådespelare. På en provfilmning skämtar hon med en humorlös publik bestående av producent, castingansvarig och Terence, som ställer frågor för att förstå eller avslöja hennes äkta jag: »I'm an actress, I have no true character« Avslutningsvis är det dags att skriva på kontraktet och Megan möter Terence igen. »I’m Megan Morrison, playing Megan Morrison this time.« »The hardest role of them all« kontrar Terence, men Megan visar det sig, arrangemanget till trots, är inte en person som spelar roller privat och nog är det därför hon och Terence aldrig kommer speciellt bra överens.

Terence dock är expert på att arrangera, diktera och planera andras liv, trots att både han själv och hans institut förespråkar det sanna och autentiska och han är snabb att klaga på skådespelare som verkar beräknande. Samtidigt som Institutet har för avsikt att stärka sina »elever« i att ta tag i sina egna liv – »Each of you came here feeling lost and trapped by a narrative written by others« – är hela andra avsnittet ett typexempel på när just Terence skriver manuskriptet åt Kyle och Megan för deras resa till filmfestivalen i Venedig. Berättelsen är klar i förväg och instruktioner ska följas. Om någon skulle få sig för att göra något spontant måste manuskriptet rättas till, så att varumärket Kyle aldrig framställs annat än i bästa dager. Hela tiden handlar det om att berätta en historia och vidare, i avsnitt tre, om vem som har makten att ändra den.

The Arrangement - Season 1
Avsnitt fyra zoomar in på Terence, som vid det här laget framstår inte bara som motsägelsefull utan mer och mer som creepy. Han inspirerar adepter på institutet, men sin närmaste, Deann har han svårare att övertyga. Han framstår inte som en regelrätt ond skurk, snarare en ängslig övervakare, alltid lite nervös och orolig för att allting inte ska gå enligt (hans) plan. Temat för avsnittet är frihet eller bristen på den. Terence är ingen man säger nej till. Det är Terence som tillåter och Terence som förbjuder. Det är Terence som stänger inne och Terence som släpper ut. Han tar frihet och han ger frihet. Megan utforskar i sin tur vilken personligt frihet hon har rätt till enligt kontraktet – »Focus on the possibilities instead of the limitations«, som vännen Shaun råder – och Kyle vilka friheter han vågar ta utan att en oplanerad felaktig bild av honom börjar cirkulera i media.

Medan Terence känns otroligt beräknande får man uppfattningen att Kyle åtminstone försöker vara ärlig och öppen hela tiden, han själv är ingen manipulativ person såvitt vi vet. Det som kanske mest överraskar och också värmer i historien är att de som är huvudpersonerna i arrangemanget, Kyle och Megan, är de som är mest äkta och uppriktiga mot varandra. Men kan man ha ett affärskontrakt samtidigt som man har äkta känslor?

Henderson är perfekt i rollen som Kyle West, väldigt effektiv som charmig och uppriktig pojkvän, något arrogant men kameravänlig filmstjärna och tacksam klient till Institutet. Han gör Kyle ganska svårtydd, perfekt för denna kanske ganska vilsna karaktär som fått en väldigt bestämd roll att spela. Generellt är både skådespelare och karaktärer riktigt bra. Visst Terence är en luring, men Vartan framställer inte honom som galen predikant eller liknande. Det är inga onda eller goda stereotyper vi får se och inga trista cat fights mellan kvinnor, kvinnorna är mångfacetterade och vettiga. Även den karriärhungriga unga damen i periferin, som bara verkar tänka på sig själv, visar sig ha fler sidor än så. Evangelista själv verkar ha liknande bakgrund om hennes karaktär. Hon har ett antal inhopp i olika serier i kappsäcken, The Walking Dead och Chicago Fire är några av dem, och hon gör Megan jordnära och ambitiös utan att vara pretentiös, en kvinna som vill något med sitt liv och tar de chanser hon får, men som också försöker skapa de chanser hon inte får.

I senaste avsnittet avhandlas det förflutnas påverkan på ens framtid och historien gör sig påmind för Kyle likväl som för Megan samtidigt som Institutets inkonsekventa budskap synliggörs än mer. Man använder lögn för att få reda på den så eftersökta sanningen, man propsar på individens rätt till sitt eget narrativ samtidigt som man framgångsrikt styr historien dit man vill och man lyckas (omedvetet) få Megan, som hittills varit seriens sanningssägare, att börja ljuga. Oemotståndligt och med stor finess slingrar sig berättelsen vidare runt allas olika rollspel och mot en sanning som ingen riktigt vet vad den är än.

The Arrangement är skapad av Jonathan Abrahams, som inte har gjort mycket väsen av sig tidigare, men som jag bara kan säga att jag hoppas se mycket mer av i framtiden.

The Arrangement finns på HBO Nordic.

Toras topp-5

  1. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  2. Homeland (Showtime/SVT)
  3. Feud: Bette and Joan (FX/HBO Nordic)
  4. Grace and Frankie (Netflix)
  5. The Americans (FX)

Kjells topp-10

  1. Big Little Lies (HBO Nordic)
  2. Homeland (Showtime/SVT)
  3. American Crime (ABC)
  4. The Good Fight (CBS)
  5. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  6. The Americans (FX)
  7. Brockmire (IFC)
  8. Designated Survivor (Netflix)
  9. Girls (HBO/HBO Nordic)
  10. Carters Get Rich (Sky)

Björns topp-3

  1. Catastrophe (Channel 4)
  2. Homeland (Showtime/SVT)
  3. Girls (HBO/HBO Nordic)

Blomdahls topp-5

  1. Love (Netflix)
  2. Girls (HBO Nordic)
  3. Homeland (Showtime/SVT)
  4. Hand of God (Amazon)
  5. The Walking Dead (AMC/Dplay)

Patriks topp-10

  1. Bonusfamiljen (SVT)
  2. The Rebel (MBC)
  3. Detroiters (Comedy Central)
  4. Superstore (NBC/TV6)
  5. American Crime (ABC)
  6. Speechless (ABC)
  7. Legion (FX/Fox)
  8. Attack on Titan (Tokyo MX)
  9. Farang (C More)
  10. Running Man (SBS/Viki)

Just nu på TVdags

Recension

Netflix-premiär idag för The Defenders – Marvels superhjältar är tillbaka i toppform!

18 augusti, 2017
Intervju

Ledtrådar om nya Netflixprogrammet när Letterman gästade Howard Stern

17 augusti, 2017
TVdags recappar Game of Thrones

Veckans Game of Thrones: Jon & draken Drogon

17 augusti, 2017
Nyhet

Daniel Craig bekräftar: det blir en sista sväng som James Bond

16 augusti, 2017
Kommentar

Everyday they're out there making DuckTales… Vi har sett nypremiären!

15 augusti, 2017
Recension

Superswede: en fin & känslosam hyllning till Ronnie Peterson

15 augusti, 2017
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: David E Kelley briljerar med Stephen Kings Mr Mercedes

13 augusti, 2017
Snabbguide

Dags att göra sig redo för Netflix The Defenders – detta behöver du ha sett!

12 augusti, 2017
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: Vita huset-korren Peter Baker

11 augusti, 2017
Nyhet

Woohoo! Det blir en andra säsong med gänget i GLOW

11 augusti, 2017
Analys

Disney börjar streama själv – men påverkar det Sverige?

10 augusti, 2017
Nyhet

Fares Fares & Gustaf Skarsgård klara för roller i säsong 2 av Westworld

10 augusti, 2017

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel