Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sarah Lancashire har blivit den kvinnliga medelålderns portalgestalt

Som jag konstaterade förra veckan är det brittisk drama-tv som tagit leaden på nyåret. Utöver McMafia, som jag prisade då, följer jag just nu framför allt Derry Girls, Inside No. 9, Kiri och Next of Kin – intressant nog är alla de stora brittiska bolagen representerade (BBC, Channel 4, ITV), vilket är talande för en brittisk tv-industri med båda den ekonomiska hälsan och kreativiteten i behåll inför 2018.

Därför är Sarah Lancashire den hon är i dag, inte bara en makalös skådespelare utan någon som kommit ut på andra sidan och vill både dela med sig av sina erfarenheter och utnyttja dem för egen räkning.

Tänkte fokusera på drama i dag, så de komedilutande Derry Girls och Inside No. 9 (ja, den senare har gjort en tydlig gir mot den svarta humorn den här säsongen) får jag återkomma till. Likaså Next of Kin – ännu en briljant dramaserie som utgår från den nya engelska verkligheten med familjer som förlorar medlemmar till terrorismen, och det sociala drama som uppstår vid sidan av det politiska och det säkerhetspolisiära.

I dag måste jag hylla Sarah Lancashire.

Redan tio sekunder in i det första avsnittet  Kiri, som varken jag eller min fru hade förhandsläst något mer om än att den är skriven av den alltid spännande Jack Thorne, utbrast hon, efter att huvudpersonen zoomats in vid ett torftigt köksbord: »Sarah Lancashire! Det här kommer att bli bra!« Precis som tv-auteuren Sally Wainwright har vi Happy Valley- och Vår stora kärlek-stjärnan som storfavorit, och det känns numera otänkbart att hon skulle tacka ja till några manus som inte ger henne utrymmet hon behöver för att kunna göra sina psykologiskt och känslomässigt komplexa, mångdimensionella skildringar av yrkeskvinnor i medelåldern.

I Kiri är hon en socialarbetare som – inte minst på grund av sina egna privata förluster och sorger – lever för jobbet, vilket har både för- och nackdelar för både henne och arbetsgivaren. På grund av att hon gör en grav missbedömning försvinner, och mördas, en nioårig flicka. Detta är utgångspunkten för en miniserie i fyra delar som till huvudformen är en Bristol-baserad kriminalhistoria, men där det största fokuset ligger på det sociologiska, både familje- och samhällsmässigt.

Precis i början av serien säger Sarah Lancashires rollgestalt Miriam något, egentligen bara i förbifarten, som jag fastnade för. En junior kollega på socialkontoret rådfrågar Miriam om ett ärende:

»She called 'cos he was out until 2 am last night for the third time this week. She's tried dealing with him, but every rule that she sets…«

»How's she setting the rules?« frågar Miriam, men kollegan fortsätter beskriva nuläget:

»Last week she called cos she's missing a watch her mum gave her. Today, she tells me she's missing some underwear.«

Då skiftar Miriam fokus:

»Oh, fuck. Is she hot? See, it's MILF:s, we shouldn't give kids to MILF:s. It does something weird to their heads.«

Detta kan tyckas krasst och oprofessionellt, men Miriam är luttrad, och det är inte hennes fördomar utan hennes erfarenhet som talar här, och hon insisterar att kollegan ska lyfta detta med en överordnad:

»OK, I'd take it up. It's a tough one, you're newly qualified, I'd take it up.«

»I'm two years qualified.«

»That's still new. Up. Sounds like she's in sexual risk and that we can't have, take it up.«

Ärendet i fråga är bara föremål för 20 sekunders dialog, innan ens huvudintrigen introducerats. Men den, och dialogen internt på socialkontoret överhuvudtaget, är full av sådana här utbyten, där yrkeskunnandet sägs lika mycket mellan raderna som i orden, som i sig blir obegripliga utan undertexten. På så sätt gestaltar serieskaparen och manusförfattaren Jack Thorne just hur Miriams generella briljans och tillfälliga omdömeslöshet är odelbara (Thorne har för övrigt baserat Miriam på sin egen mor, som var socialarbetare).

Men det är en sak till med den där »MILF«-dialogen.

Jag tänker på hur skådespelaren Sarah Lancashire själv slog igenom som en »MILF« i brittiska medier i början av 1990-talet, då hon blev känd i såpan Coronation Street samtidigt som hon var ung mamma i ett, som hon senare berättade, djupt olyckligt äktenskap. Det var inte förrän efter 35, efter skilsmässa och medicinsk behandling för klinisk depression, hon började känna sig harmonisk – i sig själv och i sina kvinnoroller, både de privata och dem hon levandegör från manussidorna. Och därför är Sarah Lancashire den hon är i dag, inte bara en makalös skådespelare utan den kvinnliga medelålderns portalgestalt. Någon som kommit ut på andra sidan och vill både dela med sig av sina erfarenheter och utnyttja dem för egen räkning.

Detta gör Kiri-rollen minst lika emblematisk som den i Happy Valley.

Kjells topp-10

  1. Kiri (Channel 4)
  2. McMafia (BBC/Amazon Prime)
  3. Next of Kin (ITV)
  4. Corporate (Comedy Central)
  5. Inside No. 9 (BBC)
  6. Nashville (CMT)
  7. Derry Girls (Channel 4)
  8. Portlandia (IFC)
  9. Madam Secretary (CBS)

Patriks topp-10

  1. The Good Place (NBC)
  2. Corporate (Comedy Central)
  3. Rain or Shine (JTBC/Viki)
  4. Untouchable (JTBC/Viki)
  5. Kiri (Channel 4)
  6. Pop Team Epic (Tokyo MX/Crunchyroll)
  7. Citrus (AT-X/Crunchyroll)
  8. HAPPY! (Syfy)
  9. Black Lightning (CW)
  10. The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story (FX)

Jimmys topp-10

  1. This is Us (NBC)
  2. The Path (Hulu/HBO Nordic)
  3. Grace and Frankie (Netflix)
  4. Rotten (Netflix)
  5. Young Sheldon (CBS)
  6. Så ska det låta (SVT)
  7. Lerins lärlingar (SVT)
  8. Dirk Gently’s Holistiska Detektivbyrå (Netflix)
  9. I am Heath Ledger (SVT Play)
  10. Dox: Kattfilmen (SVT)

Toras topp-10

  1. Philip K. Dick’s Electric Dreams (Channel 4/Viaplay)
  2. Jane the Virgin (CW/Kanal 11)
  3. Mary Kills People (Global TV)
  4. The End of the F**king World (Netflix)
  5. Cardinal (CTV/C More)
  6. Dox: Kattfilmen (SVT)
  7. X-files (Fox/Viaplay)
  8. 9-1-1 (Fox)
  9. Skavlan (SVT)
  10. På spåret (SVT)

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: BBC:s The Split är en uppenbarelse – kvinnor gör bättre tv än män

27 maj, 2018
Talkshow

Graham Norton i SVT – upptäck världens gemytligaste talkshow

26 maj, 2018
Kommentar

Vi kanske borde sluta debattera Woody Allen utifrån barnens berättelser?

26 maj, 2018
Klipp

Ramadan-special: Briljant islam-kritik av Orrenius – se tonåringens starka vittnesmål

26 maj, 2018
Klipp

Det var Trump som spionerade på Obama – se chockreportaget om Black Cube

26 maj, 2018
Recension

Schumers romcom I Feel Pretty – småkul men med grumliga budskap

25 maj, 2018
Pop Culture Confidential

I podden: Craig Mazin om skrivande, Weinsteins & HBO:s Chernobyl

24 maj, 2018
Klipp

Busig cello & skränig kör? Så här kan man också se prinsbröllopet

24 maj, 2018
Nyhet

Smiley! Regina King & Don Johnson i Lindelofs Watchmen-pilot för HBO

24 maj, 2018
Intervju

SD-snowflakes vansinniga på TVdags Åkesson-bild – därför gjorde vi det

23 maj, 2018
1933-2018

Philip Roth död – men The Wire-Simon ger liv åt hans ord i miniserie

23 maj, 2018
Recension

5 rätt & 5 fel med Solo: A Star Wars Story – I have a nja feeling about this

23 maj, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel