Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nya Line of Duty-säsongen träder in i Trump-eran

Det strukturerade kaoset i den inledande, problematiska polisinsatsen; manuslösningarna för hur internutredarna AC-12 engageras i fallet; introduktionerna av återkommande och nya karaktärer, inte minst Thandie Newtons felande, slutna, komplexa polisutredare (här i Jed Mercurios händer är hon överlägsen sig själv i Rogue); kombinationen av effektiv snutserienarrativ och konstant beredskap till psykologisk fördjupning.

Drygt 40 minuter in kommer premiäravsnittets nyckelreplik, och den lyder: »There's facts… and then there's the truth.«

Ja, ungefär en halvtimme in i BBC-premiären av den nya Line of Duty-säsongen hade jag golvats så av det flyhänta tempot och storyflödet att jag började formulera den här texten i huvudet kring just serieskaparen och manusförfattaren Jed Mercurios mästerskap – och hur skönt det är med en serie som är totalt här och nu och konsthantverksmässig i kvaliteten men inte nödvändigtvis krystar in kommentarer till den Brexitska och Trumpska post-truth-världen (detta apropå det jag skrev häromveckan om hur varenda dramaserie just nu vill göra just det).

Men … drygt 40 minuter in kommer premiäravsnittets nyckelreplik, och den lyder:

»There's facts… and then there's the truth.«

Och så här är det ju: Line of Duty har redan från börjat exploaterat de mänskliga drivkrafter och fästpunkter som vi på senare tid, kanske alldeles för sent, insett är kritiska säkerhetshål både för oss själva och för demokratin.

Jag ska inte orda mer om handlingen, om hur den nya utredningen kring Thandie Newtons rollgestalt dockar med den stora poliskorruptionshärvan, som vi förväntar oss levlar upp till den högsta polisledningen i år. Säsongen börjar ju på SVT redan om två veckor. Men stålsätt er för att en hisnande slutscen i episod 1, och en djävulsk längtan i kroppen efter fortsättningen.

Line of Duty säsong 4 började på BBC i Storbritannien förra söndagen och har SVT-premiär den 17 april.

Kjells topp-10

  1. Line of Duty (BBC)
  2. American Crime (CBS)
  3. Homeland (Showtime/SVT)
  4. The Good Fight (CBS)
  5. The Arrangement (/Netflix)
  6. The Americans (FX)
  7. Girls (HBO Nordic)
  8. Trial & Error (NBC)
  9. Inside No. 9 (BBC)
  10. 13 Reasons Why (Netflix)

Toras topp-5

  1. Jane the Virgin (CW/Kanal 11)
  2. The Arrangement (E!/HBO Nordic)
  3. Big Little Lies (HBO Nordic)
  4. Feud: Bette and Joan (FX/HBO Nordic)
  5. Homeland (Showtime/SVT)

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vi pratar med Queer Eye-stjärnan Karamo Brown

23 februari, 2018
Klipp

Äntligen! Se den ultimata trailern för Solo: A Star Wars Story

22 februari, 2018
Recension

Mer Homeland än Bron – premiär för svenskdanska terrordramat Gråzon

22 februari, 2018
Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel