Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Musiken & pseudo-modernismen i BBC-deckaren Rellik

Betyg 4 av 5

Samtiden brukar inte vara snäll mot popkultur som vill vara modern men kommer för sent för att verkligen vara det.

Därför vill jag denna vecka ägna några rader åt Rellik. Som tyvärr tappade både tittare och kritiker efter en hypad premiär, men är värd ett positivt eftermäle.

Den var nära att tappa även mig, ska sägas, eftersom bröderna Jack och Harry Williams inte direkt är mina favoriter bland serieskapare. Deras genombrott The Missing, som många i och för sig gillade, var för mig ett rent haveri med löjliga omöjligheter i intrigen som fick förödande konsekvenser även i ett osammanhängande överspel. Och den andra serien de gjort i år, ITV:s Liar som gick parallellt med BBC:s Rellik, spårade ur fullständigt efter en ytterst lovande start (båda finns för övrigt på HBO Nordic).

Moderniteten var daterad på ytan men ändå substantiellt kittlande. Klipp- och foto-greppen hookade fast mig på riktigt.

När jag tänker efter så har allt de gjort börjat spännande men sedan tappat det totalt (allt utom Rellik, återkommer strax till det). Och dessutom på ett omodernt sätt. Liar, som jag först tyckte kändes som en komplex #MeToo-historia, visade sig snarare typisk för den jobbiga »psykologisk thriller«-genren, så som brittisk tv älskade uttryckte den under 1990-talet, alltid med en vändning halvvägs där nice guys eller svala vackra kvinnor förvandlades till Shining-män och Farlig förbindelse-hysterikor.

Även grundgreppet i Rellik, att den berättades bakifrån, kändes givetvis daterat, cirka (eller exakt) Christophe Nolans Memento. Och dess snygg-brutala visuella grepp kändes »modernt« som Jonas Åkerlunds Smack My Bitch Up-video och Gaspar Noés Irréversible – knappast modernt 2017.

Men … till slut ett riktigt stort men: Rellik höll ihop. Och växte. Efter finalen började även kritiker vända.

För det första imponerade serien rent manustekniskt. Tillbakarullningarna fungerade närmast osannolikt bra och sömlöst, och drog till fullo nytta av baklängesnarrativets fördelar, inklusive klockrena cliffhangers.

För det andra gjorde både greppet och utförandet av vi fick en pusseldeckare där tv-tittarens eget pusslande fick en fräsch, förnyad form.

För det tredje gav slutet oss fler överraskningar än vi visste att vi ville ha. Så om några missade målet en smula var andra desto häftigare.

För det fjärde var skådespeleriet briljant – Richard Dormer och Jodi Balfour var lika fascinerande i huvudrollerna här som de tidigare varit i Fortitude respektive Quarry (Dormer i Game of Thrones räknar jag inte, det är för mig en tv-spelskaraktär).

Från Chopin och Mozart till The Style Council och en magisk seriepeak i Cocteau Twins Cherry-Coloured Funk.

Men mitt femte argument för seriens sevärdhet är, trots allt, pretentionerna i produktionen. Moderniteten var daterad på ytan men ändå substantiellt kittlande. Klipp- och foto-greppen hookade fast mig på riktigt. Precis som musiken – både ett suveränt externt låtval (från Chopin och Mozart till The Style Council och en magisk seriepeak i Cocteau Twins Cherry-Coloured Funk, i det fasansfulla inledningsscenen i finalavsnittet) och i Clarks atmosfäriskt störda electronica-soundtrack.

Kjells topp-10

  1. Rellik (BBC/HBO Nordic)
  2. Channel Zero: No End House (Syfy)
  3. Curb Your Enthusiasm (HBO Nordic)
  4. Sunshine (SBS)
  5. Falsk Identitet (Canal+/SVT)
  6. Startup (Viaplay)
  7. SMILF (Showtime/HBO Nordic)
  8. Mindhunter (Netflix)
  9. Good Behavior (TNT)
  10. Chance (Hulu)

Patriks topp-10

  1. Herrens veje (DR)
  2. Sunshine (SBS)
  3. Children of the Whales (Tokyo MX)
  4. SMILF (Showtime/HBO Nordic)
  5. The Deuce (HBO Nordic)
  6. Vår tid är nu (SVT)
  7. The Good Place (NBC)
  8. Jane the Virgin (CW)
  9. Better Things (FX/HBO Nordic)
  10. Witch at Court (KBS)

Stefans topp-10

  1. Stranger Things (Netflix)
  2. Startup (Viaplay)
  3. Stan Lee's Lucky Man (SVT)
  4. Riverdale (Netflix)
  5. Top of the Lake (SVT)
  6. Star Trek Discovery (Netflix)
  7. Mindhunter (Netflix)
  8. Curb Your Enthusiasm (HBO Nordic)
  9. Marvel’s Inhumans (HBO Nordic)
  10. The Shannara Chronicles (HBO Nordic)

Jimmys topp-10

  1. Stranger Things (Netflix)
  2. Falsk identitet (Canal+/SVT)
  3. Better Things (FX/HBO Nordic)
  4. This is Us (NBC)
  5. American Horror Story (FX)
  6. Mindhunter (Netflix)
  7. Vår tid är nu (SVT)
  8. Det stora hoppet (TV3)
  9. OtherLife (Netflix)
  10. Ack Värmland (TV4)

Just nu på TVdags

Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018
Kommentar

Oscar Micheaux är amerikansk films verkliga svarta panter – varför har dagens kritik ingen aning?

15 februari, 2018
Trailer

Ute nu! Elastigirl i fokus i härlig Superhjältarna 2-trailer

15 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel